The Great Outdoors (1988)

2,63

geregisseerd door Howard Deutch
met John Candy, Dan Aykroyd en Annette Bening

Chet Ripley (Candy) gaat met zijn gezin op vakantie in een natuurgebied, maar dan komen zijn irritante zwager Roman (Aykroyd) en diens vreemde vrouw en kinderen opdagen. Zijn zwager vindt dat het gebied beter als afvaldump kan worden gebruikt. De twee kunnen elkaar niet uitstaan, maar willen dat niet laten merken.

22 BERICHTEN 6 MENINGEN

FisherKing
geplaatst: 1 augustus 2002, 00:44 uur [permalink]
Cast leek veelbelovend: Aykroyd en Candy de grote komieken in die dagen.. het komt er allemaal niet helemaal uit : Toch wel vermakelijk; Redelijke komedie

geplaatst: 29 augustus 2004, 19:59 uur [permalink]
zeer irritante dan aykroyd (wat een naam trouwens) john candy viel een beetje tegen, het verhaal trouwens ook!

jammer ik ben meestal wel vóór een john candy film.

avatar van mafiabaas
geplaatst: 4 september 2004, 13:08 uur [permalink]
Vond hem slecht en gewoon heel erg saai en ook helemaal niet grappig.

geplaatst: 3 november 2004, 22:46 uur [permalink]
Ik denk dat de film al meteen beter had kunnen zijn als de twee hoofdrolspelers tegenovergestelde
rol hadden gespeeld.

Of anders zie ik gewoon liever Aykroyd aan die hengel hangen terwijl Candy er breed lachend naast staat.

avatar van Poeha
geplaatst: 22 april 2006, 01:18 uur [permalink]
Vond hem voor een John Candy film ook zwaar tegenvallen!

Helaas 2,5*

avatar van Purmerend
geplaatst: 30 april 2006, 10:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een paar dieren hadden ook grappige rollen in de film, zoals de kale beer, de vleermuis en de pratende wasbeertjes.
Door het oog van een Candy-fan: 3,5*

avatar van kanjertje
geplaatst: 28 juli 2008, 00:01 uur [permalink]
Leuke komedie zonder meer.
Zoek dus zeker niks diepgaands.
Gewoon kijken en lachen

avatar van tommykonijn
geplaatst: 23 september 2008, 15:20 uur [permalink]
The Great Outdoors. Toen ik de poster zag dacht ik : dit moet wel een leuke, op zijn minst vermakelijke film zijn en daar had ik groot gelijk in, John Candy speelt gewoonweg een erg leuke rol en Dan Aykroyd deed ook goed zijn werk. Ik heb veel gelachen onder de film en de beer is gewoon vreselijk hilarisch. Leuke komediefilm, aanrdader voor de Zaterdagavond .

avatar van Marshall1959
geplaatst: 1 augustus 2009, 13:19 uur [permalink]
Dan Aykroyd en John Candy : 2 goede acteurs

avatar van Picker
geplaatst: 19 september 2010, 15:23 uur [permalink]
Is er een reden ( ala basketball diaries ofzo? ) waarom ik deze nergens op dvd kan vinden met nl ondertitels??

avatar van Panta Rei

geplaatst: 16 maart 2011, 11:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jammer, beetje een gemiste kans vond ik.
Had RTL nou geknipt in die film of was dat de regisseur?
Voorbeeld: Het ene moment werd Candy achtervolgd door die beer en het volgende staat hij op de veranda.
Was wel een vermakelijke film, maar meer niet.

avatar van Picker
geplaatst: 16 maart 2011, 11:56 uur [permalink]
Dan is er door Rtl geknipt denk ik.
Ik kan me ook niet meer precies voor de geest halen wat er gebeurde die scene.

Ik probeer nog steeds deze op dvd te bemachtigen tevergeefs...

avatar van Panta Rei

geplaatst: 16 maart 2011, 12:42 uur [permalink]
Picker schreef:
Dan is er door Rtl geknipt denk ik.
Ik kan me ook niet meer precies voor de geest halen wat er gebeurde die scene.

Ik probeer nog steeds deze op dvd te bemachtigen tevergeefs...

Probeer het eens bij Blokker of Bart Smit.
Ik loop daar regelmatig binnen om te kijken wat ze aan films hebben en met een beetje geluk kan je films aanschaffen tegen spotprijzen.
Je moet wel veel geluk hebben, maar goed ik zou het anders ook niet weten.
Of kijk eens bij een bibliotheek in de buurt, misschien kan je het daar lenen en kopieren.

avatar van DVD-T
geplaatst: 17 maart 2011, 22:35 uur [permalink]
Lang geleden dat ik deze voor het laatst zag. Nu weer gezien en nog leuker dan ik kon herinneren.

Hoewel Candy niet een goed acteur is en vaak ook niet grappig is, mag ik wel graag naar zijn films kijken. Hij heeft gewoon iets waardoor het weer leuk wordt. Hier laat hij toch wel wat goeds zien. De film staat bol van grappige scènes. Af en toe echt krom gelegen van het lachen. Aykroyd is wel weer erg irritant maar dat mag de pret niet drukken.

Heerlijk jeugdsentiment.

avatar van 606
geplaatst: 24 juli 2011, 16:47 uur [permalink]
Heerlijke jaren 80 film en geweldige sfeer.
Jammer dat John Candy zo jong gestorven is.
Verder waren de rest van de cast ook niet slecht, de film had aantal leuke grappen.

3,5 ster

geplaatst: 5 augustus 2011, 06:38 uur [permalink]
Flauwe comedie waarin twee gezinnen op vakantie gaan om van de natuur te genieten. Grappig wordt het helaas eigenlijk nergens. Mede door de slechte opbouw van de scenes (bijvoorbeeld het nogal lange beren-verhaal) en ook een slordige montage en uitwerking (wat was bijvoorbeeld de functie van de man die geraakt werd door de bliksem). Ook het verwachte vuurwerk bij de samenwerking van John Candy en Dan Aykroyd blijft achterwege.

avatar van Oliveri
geplaatst: 5 augustus 2011, 17:33 uur [permalink]
Kijkt lekker weg deze film, ik heb me best geamuseerd (terwijl ik niet eens een grote comedyliefhebber ben).
Zeker niet de beste rol voor Candy, Dan Aykroy kwam wel lekker irritant over.

avatar van Mescaline
geplaatst: 15 juli 2013, 12:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Begint erg vermakelijk en precies wat je ongeveer van een film zoals dit verwachten mag maar zakt enorm in op de 2de helft en valt in een put met langdradige clichés.
Bijvoorbeeld het beer verhaal, waarom moesten ze die beer zo nodig later als nog in het verhaal werken? het gaf totaal geen meerwaarde en de reddingsactie van de vader was erg geforceerd.
En dan het geforceerde en super irritante liefdes verhaaltje van de zoon des huizes, waarom konden ze niet puur op de familie alleen focussen en bijvoorbeeld de personages van de meisjes een stuk beter uitwerken?

The Great Outdoors had niet zo nodig in langdradige clichés hoeven vallen, op de eerste helft van de film heb ik namelijk nog best kunnen genieten van de falende momenten en van de mooie omgeving waar de film is opgenomen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 24 januari 2014, 21:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kan niet zeggen dat het me tegengevallen is. Het is een opvolging van sketches met een korte vakantie als rode draad. Gewoon achterover zitten, niet teveel denken en je kan er nog mee lachen ook. Candy vond ik hier het best of het nu al waterskiënd is of met een kale beer die hem op de hielen zit , als komiek steelt hij de show. Aykroyd is niet aan mij besteed en de nog jonge Annette Bening maakte hier haar debuut als irritante vrouw van Aykroyd. Maar uit de stal van John Hughes vond ik toch "Planes, Trains & Automobiles" een stuk beter, al keert het idee van twee venten die elkaar niet kunnen uitstaan hier ook terug, en al is Hughes himself de bezieler achter deze komedie.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 21 maart 2014, 16:13 uur [permalink]
Ik ben liefhebber van de (betere) films van John Candy.
John Candy is hier weer als vanouds, maar de humor en het plot zijn niet meer dan vermakelijk. Vaak net iets te flauw en voor de hand liggend om echt indruk te maken.
De irritante Aykroyd speelt zijn rol dusdanig goed dat ik 'm ook snel goed zat was.
Het verhaal met de beer steekt er wel bovenuit. Verder wel goed 80s komedie vermaak, maar komt toch wat te kort om een blijvende indruk achter te laten.

avatar van missl
geplaatst: 19 juli 2014, 12:00 uur [permalink]
John en Dan, wat een duo dacht ik toen ik deze film net opzette. Om beide heren kan ik wel glimlachen maar ik vind ze nooit fantastisch. Zo ook in deze film, zeker vermakelijk maar het wordt nergens fantastisch of ontzettend grappig.

avatar van Alexander1900
geplaatst: 4 mei, 12:52 uur [permalink]
Voor de fans onder ons: je kunt deze film nu met Nederlandse ondertiteling kopen, op dvd maar ook op blu-ray.