Le Bossu (1959)

Alternatieve titels: La Spada degli Orléans | The Hunchback of Paris | The Yokel

Frankrijk / Italië
Avontuur / Romantiek

geregisseerd door André Hunebelle
met Jean Marais, Bourvil en Sabine Sesselmann

1701: De bedrieglijke prins Philippe de Gonzague zet een hinderlaag op om zijn neef, de hertog van Nevers, te elimineren. De hertog is reeds twee jaar lang heimelijk getrouwd met Isabelle de Caylus. Te hulp geschoten door zijn vriend, ridder Henri de Lagardère, weet de hertog van Nevers het geweld van zijn aanvallers enige tijd te weerstaan, waarna hij alsnog bezwijkt. Vlak voor zijn sterven vertrouwt hij aan Lagardère zijn dochter, Aurore, toe. Lagardère wordt echter beschuldigd van moord en vlucht naar Spanje, om daar te wachten tot het uur van de wraak slaat.

Ik vind dit een heel interessante film en het is ook echt gebeurd. Ik vind het ook zielig voor Philippe de Nevers,omdat hij alleen is vermoord,omdat zijn neef; Philippe de Gonzague zijn geld en zijn vrouw wou. Ik bedoel,dat doe je toch niet,maar gelukkig is hij vermoord door de vriend van Philippe de Nevers; Henri Lagardère en Henri heeft zijn dochter, Aurore de Nevers,opgevoed en terug aan haar moeder gebracht.En later trouwde hij met Aurore.Ha,kun je het geloven.Maar Aurore werd ook verliefd op hem.Want eerst zag zij hem als haar vader en later als haar geliefde.

Vlotte verfilming - en lang niet de eerste, en ook niet de laatste - van de roman van Paul Féval.
Jean Marais, destijds razend populair en dikwijls de gelijke van wat Errol Flynn daarvoor was in mantel- en degenfilms, is de man die gerechtigheid doet zegevieren terwijl Bourvil zorgt voor de vrolijke noot.
Een zeer degelijk script, decors en costumering vullen de goede acts aan tot een goede, ontspannende avonturenfilm met een opvallend, puik beeld van "de bultenaar".

avatar van Filmkriebel
Eén van de écht goede mantel en degenfilms, gebaseerd op een 19de eeuwse literaire klassieker. Het beroemde verhaal van de "chevalier de Lagardère" werd op voor die tijd uitstekende wijze geregisseerd. Veel buitenopnames, actie, een vleug humor en romantiek maken er een luchtig en plezant geheel van. Jean Marais is de ridderlijke held, Bourvil de sidekick en de mij onbekende Sabine Sesselmann speelt de dochter van een vermoorde edelman over wie het duo zich ontfermt.