Earthquake (1974)

Actie / Drama

geregisseerd door Mark Robson
met Charlton Heston, George Kennedy en Ava Gardner

Een flinke schok zou L.A. wakker moeten schudden, maar de burgemeester neemt een afwachtende houding aan. Kenners voorspellen een nog grotere schok en ze krijgen gelijk. We volgen een architect, een zakenman en een politieagent in hun poging enige orde in de komende chaos te krijgen.

avatar van 606
Voor die tijd 1974 was deze film prima en zag er allemaal best goed uit.
Mooi gedaan en prima acteurs.

3 sterren

avatar van Uzza_Sparta
morgen vroeg op televisie te zien, maar wel heel erg vroeg!

zaterdag 27 augustus, 7:30 uur (RTL4)

Earthquake is geen topper maar is ook niet zo slecht als sommige hier beweren.
Een rampenfilm uit de jaren 70 toen ze nog niet met SFX bezig waren.
Toen het uitkwam in de bioscoop was er die sensurround effect en dat was toch heel wat anders dan wat mensen gewend waren. Ik kan me nog herinneren dat terwijl deze film in de hoofdzaal afspeelde er mensen waren in de kleine zaal een arthouse film aan het kijken en die kwamen uit hun zaal om te klagen over die trillingen van hun stoelen

speedy23 schreef:
.... Een Oscar voor geluid, dankzij een voor het eerst toegepast hypermodern sensuround-systeem, heeft niet kunnen verhinderen dat de film een grandioze flop werd...

maar dat klopt niet, want toen deze film uitkwam was het geen flop. sterker nog, met een omzet van 80 miljoen dollar was het een van de meest succesvolle films van 1974 -1975

"Earthquake would become the fourth-highest grossing film of the year; its competition, The Towering Inferno, was the highest.
Earthquake would eventually gross nearly $80,000,000 US ($350,000,000 US, adjusted for inflation in 2009 dollars)"

avatar van predator
Ibrahim schreef:
Ja, en het was in de tijd dat hij uitkwam een grote hit. Onterecht want het is niet spectaculair en een rampfilm moet juist spectaculair zijn. Ik wacht nog steeds op de ultieme rampfilm over een aardbeving. Alleen in Dantes Peak was er een spectaculair stukje aardbeving vlak voor de uitbarsting van het vulkaan.

daar zou toch een markt voor moeten zijn met de huidige 3d-ontwikkelingen

avatar van Uzza_Sparta

de meest geweldadige scenes waren vanmorgen dus niet te zien: tijdens de verschillende aardbevingen waren er mensen die uit ramen sprongen, die scene met de lift en de bloed, en dan waren er nog die scenes met de leger en plunderars, en hoe Rosa (Victoria Principal) gered wordt door de politieagent Lou (George Kennedy ) tijdens poging tot verkrachting van die soldaat

Wat me ook ineens opviel tijdens de opening credits was dat de screenplay voor deze film was van Mario Puzo
Zo te zien had hij deze verhaal gedaan tussen Godfather en Godfather part2

avatar van hkoster
vind de film best meevallen. niet super maar geen prut.

Uzza_Sparta schreef:
net weer gezien op RTL7. Het zal te maken hebben met de tijdstip van uitzending denk ik, maar toch jammer dat er stukjes waren uitgeknipt.....

Was toevalig gisteravond op Duitse televisie. Deze keer helemaal compleet, dus met al die stukjes die ze op RTL7 hadden uitgehaald, en ook in prachtige widescreen.
Jammer dat het in Duits was, maar als film toch best goed, zeker voor een film dat intussen bijna 40 jaar oud is.

Normaal gesproken knippen ze juist veel (geweld) uit films die op de Duitse TV worden vertoond. Althans dat was vroeger zo in de jaren 80 en 90, misschien zijn ze tegenwoordig wat flexibeler geworden.

Een film met één hoogtepunt, dat kan toch geen voldoende opleveren? En dat doet het dus ook niet.

avatar van Onslaught
Redelijk.

Vermakelijk om te zien, maar verder niet erg veel indruk gemaakt.

ipman-99
"Barbara, take off your pantyhose, damnit! You too, c'mon, take off your pantyhose!" ... " !!!

Rampenfilm !!! Een rampenfilm uit 1974 met enkele geweldige (legendarische) namen
als o.a Charlton Heston, Ava Gardner en George Kennedy.
De film neemt zijn tijd (vooral eerste uur), om daarna helemaal los te barsten !
De 'effecten' kwamen nog altijd prima op me over, en er werd ook heel wat ravage veroorzaakt.
Genieten deed ik alvast van de cast en de ravage die knap werd veroorzaakt uit 1974.

N.a.v. een discussie in het forum deze film eens anders bekeken dan ik normaal doe. Na 50 minuten zat ik op zo'n 1,5 sterren. De intrige en karakterintroductie duurt 20 tot 30 minuten te lang. Daarna toch nog een vermakelijke film gezien. Vond de effecten wat wisselend, maar overwegend toch wel aardig. Maar ik vermaak me wel met mensen die zich moeten zien te redden in een ingestort gebouw, een weg naar beneden banen van een flat in vlammen en een stad die in de fik staat. Genoeg aan te merken op Earthquake, maar ook genoeg te genieten. Ik kom op 3 sterren uit, na 50 minuten was ik mijn nieuwe manier van filmkijken weer vergeten.

avatar van dvdfreak123
Leuke ouderwetse rampenfilm. Effecten zien er nog goed uit voor de tijd vind ik je kunt het natuurlijk niet vergelijken met de effecten van tegenwoordig hier en daar zie je natuurlijk wel eens iets dat echt opvalt dat het fake is zoals de lift. Maar heb toch nog genoten van deze. Heston speelt goed

avatar van Noodless
Een filmpje die na 40 jaar best nog te doen is qua effecten. Natuurlijk zijn er wat opmerkingen, maar er valt toch genoeg te beleven. Het verhaal komt wat traag op gang met een kijkje op het privéleven en werk van bepaalde personages. Er spelen ook heel wat bekende acteurs mee in deze rampenfilm. Vroeger als kind eens gezien en de scène van de hulp met de stoel in de wolkenkrabber en de laatste scène met de dam zijn mij bij gebleven. Misschien wat gedateerd, maar als geheel toch nog voldoende vermakelijk. Daarom toch nog een 7/10 rekening houdend met de tijdsgeest.

Aardige film waarin de bewoners van Los Angeles worden opgeschrikt door een heftige aardbeving. Een typische jaren '70 Hollywood rampenfilm met de verplichte lange introductie van alle personages. Een wat saai begin dus, maar gelukkig is de tweede helft een stuk vermakelijker. Vooral ook leuk om de special effects uit die tijd te zien.

avatar van John Barry
Earthquake vind ik wel een goede film.

De eerste helft van de film vind ik een beetje langdradig. Echt saai word het niet. Er zitten wel grappige en goede stukken in. Ook sommige personages waren wel leuk. ( bijvoorbeeld die dronken man in het café, of de stunt motorrijder. ) De film word pas echt interessant als we de grote aardbeving voorgeschoteld krijgen. Anno 2015 ziet dit er natuurlijk gedateerd uit, maar vergeet niet dat dit een film is uit 1974. Het zou oneerlijk zijn om deze film te vergelijken met de huidige maatstaven. Voor een film uit 1974 vond ik de special effects erg goed gedaan. Ik vond de aardbeving goed overkomen. De setting na de grote aardbeving vond ik ook goed gedaan. De film laat op een goede manier zien dat de stad in puin ligt.

Waar de film voor de grote aardbeving wat langdradig was, is de film dat na de grote aardbeving totaal niet. Ik vond het erg interessant om te zien hoe de mensen met de ramp omgingen en hoe ze zichzelf en anderen probeerde te redden.

Het acteerwerk in deze film is best goed. Niemand van de cast zet een onvergetelijk prestatie neer, maar het acteerwerk in deze film vind ik meer dan degelijk. De muziek is van de hand van John Williams. Hij levert een goede score af die goed bij de film past.

Ik vond de film een beetje abrupt eindigen. Ik had toch een beetje een gevoel van: Hadden ze de film niet op een wat nettere manier kunnen afsluiten ? Verder overigens niks mis met het laatste stuk van de film. Dat stuk in het riool was goed gedaan. Maar de film eindige dus na dit stuk plots wat abrubt.

Al met al vind ik dit een degelijke film. Als de eerste helft van de film wat meer vaart had gehad, was mijn cijfer nog hoger geweest.

3,5 ster voor deze film.

avatar van TornadoEF5
Niet overtuigend. Zwakke film.

Zwak tweede deel v/d film.

avatar van Metalfist
Earthquakes bring out the worst in some people

Het was oorspronkelijk niet de bedoeling maar dit weekend is uitgedraaid op het weekend van de aardbeving. Vrijdagavond het recente San Andreas gezien en de dag nadien deze Earthquake eens een poging gegeven. Vond het op zich sowieso wel een interessante double-feature omdat er bijna 40 jaar tussen beide films zit en ik wel eens wou zien in hoeverre de cinema erop was vooruitgegaan.

Qua effecten een wereld van verschil natuurlijk, dat is ook logisch, maar voor het overige gebruiken ze eigenlijk allebei dezelfde elementen. Earthquake is in ieder geval uitgebreider. Mark Robson (met hulp van George Fox en Mario Puzo, al zou die laatste van het project afstappen om aan The Godfather Part II te werken) neemt ruim de tijd om de personages te introduceren. Iedereen krijgt zijn eigen introductie en het was maar de vraag of dat geen overkill zou worden. Een vermoeden dat uiteindelijk de waarheid zou worden aangezien een figuur als Jody (de kassier die in zijn legeruniform doordraait) wat beter had uitgewerkt mogen worden. Dat neemt echter niet weg dat ik deze aanpak van eerst de personages te introduceren om dan alle hel te laten losbarsten wel kan smaken. Geeft je toch net dat beetje extra betrokkenheid. Voor de rest blijft het een nogal voorspelbaar geheel natuurlijk, al had ik de dood van Stewart en Remy dan weer niet verwacht.

Een speciale zit qua effecten. Veel miniatuurwerk en Robson kiest ervoor om aan het beeld te beginnen 'trekken' (vermoedelijk met spiegels ofzo gedaan, zo leek het er wel op) om de illusie te geven dat een gebouw effectief aan het instorten is. Dat heb ik nog nooit eerder gezien en het kwam eerlijk gezegd ook niet zo geslaagd over. Net zoals het wel erg slechte bloedspetters effect in de scène met de lift. Grote sterrencast ook, wat wel vaker het geval was in dit soort films in de jaren '70. Onder andere een cameo van Walter Matthau (gecrediteerd als Walter Matuschanskayasky) en grotere rollen voor Ava Gardner (hier al wat op retour), Charlton Heston en Lorne Greene. Duidelijk geen unicums in ieders carrière maar vermakelijk genoeg om de film te dragen. Richard Roundtree, hier nog aan het genieten van het succes van Shaft, zorgt voor de humor terwijl rampenfilm veteraan George Kennedy een stuurse flik speelt.

Mjah, een product van zijn tijd natuurlijk maar dan vond ik Airport die 4 jaar eerder uitkwam een leukere zit. Earthquake wordt voornamelijk nog overeind gehouden door een aantal goede effecten en een zekere vlotheid. Leuk om eens al die bekende koppen te spotten, maar daar moet je het natuurlijk niet voor doen. Misschien vanavond The Towering Inferno eens opzetten?