Sky High (2005)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Mike Mitchell
met Michael Angarano, Kurt Russell en Kelly Preston

Will Stronghold (Michael Angarano) is de zoon van de twee grootste superhelden te wereld, The Commander (Kurt Russell ) en Jetstream (Kelly Preston). Iedereen verwacht dan ook dat Will net zo'n superheld wordt als zijn ouders. Maar wanneer hij naar de bijzondere school Sky High gaat, waar de nieuwe generatie helden wordt opgeleid en alleen maar veelbelovende kinderen worden toegelaten, blijkt hij geen enkele superkracht te bezitten! Al snel komt Will in het mislukkelingen-klasje terecht. Het lijkt erop dat hij zo weinig talent heeft dat hij het nooit verder zal brengen dan 'sidekick'. Niet echt bevorderlijk voor je zelfvertrouwen en in relatie tot leuke vriendinnetjes...

avatar van maikel01
kos schreef:
Slechte film, zelfs voor kids. Bij zo'n beetje elke scene dacht ik 'hadden ze nu een beetje meer moeite gedaan, dit is het eerste de beste wat in je opkomt bij dit verhaal'.

Veel en veel te makkelijk allemaal.

Dit is een kinderfilm

Nou en? moet ie dan per se slecht zijn of zo?

avatar van Iron Maiden
nee, maar wel makkelijk te volgen.

avatar van Beukhard
dacht dat het een kinderachtige film zou wezen bleek achteraf wel vermakelijk te zijn.

avatar van rep_robert
Toch lichtelijk teleurstellend, ondanks het zeer leuke uitgangspunt ontaard de film vaak toch in een standaard high school verhaal.

Het begin is allemaal erg fris, vaak kreeg ik ook een glimlach op mn gezicht getoverd. Ook de hoofdrolspeler is best sympathiek en alle birjollen waren ook meer dan prima. Het plezier straalt er gelukkig wel van af!

Visueel soms een beetje achterhaald, maar nergens storend. Het meest jammer vond ik nog wel dat de hele film uiteindelijk toch een simpele tiener elementen bevat, maar dan met een superhelden tintje op een superhelden school. Iets waar ze naar mijn mening meer uit hadden kunnen halen.

Nu blijft het een gemiddelde film, waarbij ik het toch vooral een gemiste kans blijf vinden.

avatar van sofripa
Simpel doch smakelijk. Uiteraard goed voor de kids. Heeft de impact van een licht briesje. 100 minuten verder zonder je hersens pijn te doen. Een zesje, oftewel 3 sterren

avatar van xbubbles
ik vond het wel grappig.. leuke kinderfilm, samen met mijn nichtje gekeken. die hem helemaal geweldig vond, trouwens.

avatar van timburton
Russel maakt veel goed en de grappen waren beter dan van te voren gedacht.

avatar van Thomas83
Het is de laatste jaren een beetje in geworden om superheldenfilms met een twist te maken. Daar is dit er ook eentje van, maar bij de filmomschrijving dacht ik aan een soort van Harry Potter met superhelden, en dat maakt wel weer nieuwsgierig. Had alleen beter moeten weten door de betrokkenheid van Disney.

De stripintro komt al zo zouteloos over, als de acteur die de hoofdpersoon speelt zonder enige aanleg ervoor de voice-over opdreunt. Hierna worden geleidelijk aan allerlei personages geïntroduceerd, waarvan meerdere bijzonder irritant zijn. Vooral die wigger kon ik wel schieten, de laffe leraar is bijzonder flauw en de schooldirectrice is een beetje een misplaatst personage op een of andere manier. Alleen Kurt Russell vond ik nog enigszins te pruimen, en Winstead is helemaal niet slecht. Vind ik ook wel een charmante actrice.

Verder vond ik het toontje van de film ook erg kinderachtig en mislukt en geforceerd grappig. De acteurs spelen vaak houterig en de soundtrack komt verdacht bekend voor. De special-effects, bepaald niet onbelangrijk in een film als deze, ogen wel heel goedkoop. Los van de overgang van echte in lelijke computerbeelden was het bijvoorbeeld bij bepaalde lange shots ook wel heel erg duidelijk dat je na lelijke en weinig gedetailleerde miniaturen liep te kijken.

De film is zo slecht dat het soms gewoon onduidelijk is waar men gaat voor een parodie en waar niet. De moralistische elementen waren totaal te verwachten, maar blijven toch storend. De plot is zelfs voor een highschoolfilm slecht en voorspelbaar. Ze hebben alles maar krampachtig in de juiste hokjes proberen te wurmen. Het einde vond ik dan weer nog best aardig verrassend genoeg, los van die Power Rangers-achtige dingetjes. Die waren 15 jaar geleden of zo ook al oubollig en suf. De gereformeerde versie van de Turtles.

avatar van tristanrc1
Vooral gewoon heel erg leuk, verder niks. Natuurlijk is het allemaal fout, en kun je niet altijd lachen om de grappen, maar de film kijkt heerlijk weg en de acteurs maken het meeste wel goed.
Vooral Angarano is op dreef. Deed me zelfs aan Michael J. Fox denken, dat nerveuze en herkenbare, dat pakte wel goed uit voor deze film.
Het verhaal, is nou niet bepaalt wat je noemt vernieuwend, maar boeide wel genoeg voor een hele film.

Onschuldig Disney-verhaal, waarbij met name Kurt Russell en Kelly Preston duidelijk plezier hebben in hun rollen door hun personages nog eens extra aan te dikken. Verder een aantal relatieve nieuwkomers, onder wie Danielle Panabaker die op weg lijkt naar een redelijke carrière als actrice. Of dat ook voor Maria Elizabeth Winstead geldt, betwijfel ik. Een erg mooie jonge dame, maar van acteren heeft ze (nog) niet veel kaas gegeten.
Al met al als tussendoortje niet onaardig.

avatar van galaxydriver32
vind deze wel grappig
is wat anders dan x-men ofzo

avatar van Pantoffel
Leuk filmpje voor een zondagnamiddag als je niets beter te doen hebt.
Een leuke licht andere kijk op het 'high school' gebeuren.

Leuke film, maar ook niet meer dan dat.
De zoveelste superheldenparodie, maar dan wel een die duidelijk als jeugdfilm is bedoeld.

jeanleeke
leuk filmpie

Leuke, vlotte en prettige Walt Disney Avontuur / Komedie film (een echte familiefilm), waarin heel aardig gespeeld wordt en o.a. door Bruce Campbell (mister "Evil Dead"), die te zien is in een leuk bijrolletje van coach Boomer met superkrachten (via zijn mond), die iedereen op een leuke manier indeelt als "Held" of "Hulpje".

De titel "Sky High" slaat op een bijzondere middelbare school voor veelbelovende aanstaande superhelden. Will Stronghold (Michael Angarano), de zoon van de twee beroemdste superhelden "The Commander" (Kurt Russell ) en "Jetstream" (Kelly Preston), meldt zich ook aan. Hij wordt echter ingedeeld bij de hulpjes, omdat hij geen superkrachten heeft.

Het leuke en visueel sterke voorspelbare verhaal, weet van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 95 minuten) te vermaken en zit vol met stripachtige actie, vervelende pestkoppen, humor, geinige vondsten (o.a. vliegende schoolbus), clichés en vooral een leuke cast, die zichtbaar ook veel plezier had in het maken van deze film.

Voor Mary Elizabeth Winstead (in de rol van studentvoorzitter Gwen Grayson waar Will verliefd op wordt en die uiteindelijk een slechterik blijkt te zijn) was het één van de eerste films en ze was een genot om naar te kijken en dat vond ik eigenlijk ook gelden voor Danielle Panabaker (in de rol van Layla, die verliefd is op Will en die de natuur kan beïnvloeden als superkracht), Kelly Preston (in de rol van Josie Stronghold / Jetstream) en zelfs Lynda Carter (als schooldirecteur Powers), die toen al dik in de 50 was.

Het is inderdaad een superheldenparodie die vooral bedoeld is voor de jeugd, maar wel een zeer leuke waar ik me zelfs als volwassenen mee vermaakt heb.