North to Alaska (1960)

Western / Komedie

geregisseerd door Henry Hathaway
met John Wayne, Stewart Granger en Ernie Kovacs

Sam en George hebben veel goud gevonden in Alaska. George stuurt Sam naar Seattle om zijn verloofde terug te brengen naar hem in Alaska. Maar zij blijkt al getrouwd te zijn en dus keert Sam terug met Angel, die als troost dient voor George. Maar onderweg naar Alaska bloeit er iets op en eenmaal bij George aangekomen, gaat er van alles mis.

Ondeschate western.

Linda
Altijd leuk een filmpje met John Wayne.
Heb me ook dit keer weer prima vermaakt alleen vond ik de combinatie van western en komedie erg flauw en dan vooral het eerste kwartier van de film. Had trouwens ook meer schietende mannen op paarden verwacht waar ik me eigenlijk wel over verbaasde want ik heb dus blijkbaar een verkeerd beeld voor me van het begrip western. Maar ook zonder schietende mannen op paarden heb ik me prima vermaakt. 3 sterren

avatar van Naomi Watts
Verrassende film. Mijn eerste Wayne en Wayne beviel me heel erg goed. Heerlijke droge humor, een amusant verhaaltje en een cast die het erg leuk doet. 4*

Film staat veel te laag..

stinissen schreef:
Film staat veel te laag..

Waarom zou hij een hoger gemiddelde moeten hebben?

Ik heb de film net bekeken.
Het is een aardig verhaal met een onhandig verliefde John Wayne, niet wetende wat met zijn gevoelens te doen ten opzichte van een vrouw die hij eigenlijk meeneemt naar zijn thuisbasis als bruidsschat voor zijn compagnon/vriend Stewart Granger.
De film is vermakelijk en zijn lange speelduur viel me niet eens op. Er gebeurt dus genoeg.
De film heeft slapstick-achtige vuistgevechten, maar dat is het dan ook wel qua actie. Okee, nog een klein vuurgevecht om een mijn.
De film draait dus meer om de romantiek. Niks mis mee, want de acteerprestaties en het verhaal zijn naar behoren.

John Wayne in deze rol als onhandige romanticus met een vleugje humor bevalt mij beter dan zijn rollen als harde ruige revolverheld.
Ik twijfel tussen een 3 en een 3,5*...

Vooruit, een 3,5*

avatar van Betamax
Het is maar een matige film.
Flauwe humor en matige acteurs.
Vond zelfs Wayne onder de maat.

Hoewel John Wayne eigenlijk niet eens heel erg in vorm is, kijkt deze film toch lekker weg. Het leuke verhaal en de aardige bijrollen maken de film zeker het kijken waard.

Overigens het vermelden waard: Gedurende een seconde is in deze film een kalende Wayne te zien als hij een klap krijgt en zijn toupet van zijn hoofd vliegt.

avatar van Dogie_Hogan
Review van de Blu-ray release: met NL subs.

avatar van bunkerboy
John Wayne in een komedie die zeer goed uit de verf komt
gewoon puur kijkplezier
er zijn echt veel slechtere films
Is niet het beste van John Wayne maar zeker niert ondermaats
Zijn tegenspeler Stewart Granger draagt zeker bij bij deze grappige film

avatar van LuukRamaker
Prima film, waarbij het westerngenre op alleraardigste wijze van een komische noot wordt voorzien. Het moet vooral komen van John Wayne, die altijd zo lekker fanatiek op provocaties reageert en hier in North to Alaska (zoals bijna altijd) een leuke en typische rol heeft. Jammer dat het niet meteen vanaf het begin echt bijzonder vermakelijk is en dat de reis naar het zuiden tijdens het eerste uur lang niet zo interessant is als de situatie in Alaska. De inbreng van Stewart Granger en Fabian, en de relaties tussen hun personages en die van Wayne en Capucine, kon ik namelijk een stuk beter waarderen dan de rollen van bijvoorbeeld Ernie Kovacs en Karl Swenson. Daarmee duurde het eigenlijk iets te lang voordat er een interessante situatie gecreëerd was. Maar het laatste uur maakte gelukkig nog het nodige goed.

avatar van mr rumson
Luchtige kleurrijke western met zo nu en dan wat actie erin.
De massale vuistengevechten zoals in de saloon of buiten in de modder zijn ook nu nog leuk om te zien . En dat met zo´n verhaal het niet aan romantiek kan ontbreken moge duidelijk zijn .
Ook dit vond ook best goed uitpakken wat vooral te danken is aan de acteurs en de actrice die het op een leuke manier wisten te brengen.
Al met al komen sommige scenes tegenwoordig wat oubollig over of zijn ze niet leuk meer .
Maar op zich heb ik er mij toch nog prima mee vermaakt.

Matige film over een goudzoeker die de aanstaande bruid van zijn compagnon gaat ophalen. Meer een romantische komedie dan een western. De humor is nogal flauw en vooral oubollig. Hier en daar nog wel vermakelijk, vooral hoe er met de vrouw wordt omgegaan en een aantal lekker overdreven actie-scenes.

avatar van Phantasm
Leuke, onderhoudende film die lekker wegkijkt.

avatar van the hustler
Barfly schreef:

Leuk: 'k heb er speciaal eens op gelet. Zijn hoed vloog van zijn kop: onder zijn hoed droeg hij geen toupet. Raar dat ze dat in de film gelaten hebben.