ad
  • 8.148.514 stemmen

The Sons of Katie Elder (1965)

Western | 122 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Henry Hathaway

Met onder meer: John Wayne, Dean Martin en Martha Hyer

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Sons of Katie Elder

"From the four winds they came, the four brothers, their eyes smoking and their fingers itching..."

Katie Elder had vier zonen. De dag van haar begrafenis keren ze allemaal terug naar Clearwater, Texas, om haar de laatste dienst te bewijzen. Het verhaal heeft een dubbel thema: het gaat zowel over de stoere mannen van Texas als over de dramatische, moederlijke invloed van Katie Elder.

image

avatar van Pacino88

Pacino88

Vermakelijke Wayne western,maar het verhaal is wel erg magertjes,het hoe en waarom de schurk het op de broers heeft gericht,blijft redelijk onduidelijk.

Al met al wat leuke shoot outs en gevechten,maar zeker geen hoogvlieger.

avatar van Floris22

Floris22

Volgens mij heeft is de echte schurk ingehuurd door de persoon die ranche heeft afgetroggeld van hun vader.

En aangezien hun moeder, "Katie", zojuist is overleden komen de 4 zoons natuurlijk op de begravenis en gaan natuurlijk spitten in het hoe en waarom. But correct me if i'm wrong.

Had minder van deze film verwacht, is me 100% meegevallen. 4.0*

avatar van henkula

henkula

Mary Katharine Haroney, known as "Big Nose" Kate Elder, was born in Pest (Budapest), Hungary, on 7 November 1850 and died 2 November 1940 in Prescott, Arizona. In between, she was the lover of John Henry "Doc" Holliday, and before she met Holliday, knew Wyatt S. Earp. Kate is also known as Kate Fisher and Mary Cummings. John Wayne made a movie "The Sons of Katie Elder." based on her best known name.

avatar van henkula

henkula

De makers van Four Brothers hebben vast en zeker zich door deze film laten inspireren.

avatar van LadyKnight

LadyKnight

Een zalige western met goede acteerprestaties, drama en actie.

avatar van Barfly

Barfly

Een prima western.

John Wayne vind ik in deze film zelfs erg goed, net als Dean Martin.

De film ademt western.

Meer dan degelijk in alle facetten; settings, actiescenes, acteerprestaties, muziek en verhaal.

De scene bij de brug vind ik helemaal top.

Na afloop had ik niet het idee dat er al 2 uur opzaten.

Echt een film die het herkijken waard is.

avatar van niethie

niethie

Ja ik heb nou eenmaal een grote zwak voor westers en vooral die met Wayne in de hoofdrol, dit is dan misschien niet zijn beste film maar ook deze stelde nergens teleur, vermakkelijk verhaaltje, leuke actiescenes en charismatisch spel van de cast maken dit ook weer tot een heerlijke wegkijker.

3,5 sterren

avatar van tsjidde

tsjidde

Mooie western, goed geacteerd, alleen de (enige) vrouwelijke bijrol sucks, maar die blijft gelukkig beperkt. De film is prachtig geschoten in mooie kleuren (Technicolor) en heeft -zoals het hoort- een waardige DVD release gekregen. De R1-versie die ik keek, is in ieder geval uitstekend.

scorsese

Goeie, ouderwetse western met The Duke. Onderhoudend en origineel verhaal, waarvan de tweede helft het spannendst is. Leuke scene ook met Dean Martin en de glazen-oog-truc in de bar. Kleine maar cruciale rol van een jonge Dennis Hopper, die later nog eens in een western van Henry Hathaway zou spelen tegenover John Wayne.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Bij deze film is absoluut maar één genre mogelijk, en dat is natuurlijk western. Dit was in elk opzicht een western. Ik vond het een erg vermakelijk, prima gemaakte film, maar super onder de indruk was ik nou ook weer niet. Van Henry Hathaway zag ik tot nu toe een andere western (True Grit) en die vond ik denk ik wel ietsje beter, ondanks dat ze allebei een drietje krijgen. De film is in ieder geval wel prachtig geschoten en heeft een erg prettige sfeer. Het grootste minpunt vond ik dan eigenlijk het verhaal. Te oninterresant om ruim twee uur mee te vullen. Ook was de vrouwelijk hoofdrol (zoals ik zoveel westerns) niet goed. Maar voor de rest heb ik me goed vermaakt. Vooral dankzij de prachtige technicoler kleuren en ook wel dankzij een goeie Wayne. Waar ik niet zo'n grote fan van ben, maar hij doet het hier prima.

avatar van Metalfist

Metalfist

Texas is a women, she used to say, a big wild beautiful women

Ik weet nog toen ik een aantal jaren geleden startte met Rio Bravo om eens iets van John Wayne te zien. Het was liefde op het eerste gezicht en zijn Lone Star oeuvre kon je voor weinig geld in de winkels vinden en zelfs die waren meestal nog amusant. Een tijd geleden besloot ik echter eens wat meer van zijn 'volwassen' werk te zien en kocht een resem films uit de John Wayne collectie omdat die in een 3 voor zoveel euro actie zaten. Daar had ik tot nu toe alleen nog maar True Grit van gezien en gisteren besloot ik om toch eens verder werk te maken van onze geliefde cowboy zijn films dus pakte ik de volgende film in rij. De slimmen onder ons hebben natuurlijk al door dat dat deze The Sons of Katie Elder was.

En het was weer eens een erg aangename zit waardoor de twee uur werkelijk voorbij vlogen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik sowieso al wel een weak spot heb voor het soort films waarbij 4 badass mensen met verschillende karakters bijeen komen om een gemeenschappelijk kwaad te bestrijden maar dit is gewoon heerlijk vermaak. Het enige minpunt is dan ook misschien de toevoeging van Mary Gordon die nogal geforceerd aanvoelt. John Wayne was natuurlijk de ster van de film en ik kan me eerlijk gezegd ook geen andere film herinneren waar Wayne het meisje niet verovert maar het leeftijdsverschil was hier toch echt wel iets te groot om nog geloofwaardig over te komen. Het is echter een klein minpunt op een voor de rest vlekkeloos verhaal (ik had ook schrik hoe ze hier een shoot-out in gingen verwerken maar ook dat was erg sterk) dat voor de rest nog eens gesteund wordt door een aantal prachtig geschoten scènes.

Er valt op den duur niet veel meer te vertellen John Wayne maar dit doet hij toch weer eens uitstekend. Het enige minpunt dat er over hem is te vertellen is hetzelfde hekelpunt dat ik daarjuist al aanhaalde en dat is zijn leeftijd. Wayne was hier ondertussen al 57 en scheelde dus zo'n 36 jaar met Michael Anderson Jr die de jongste broer, Bud, speelt. Het verschil is toch wel duidelijk maar langs de andere kant is het knap wat Wayne hier doet. De film is halverwege de productie al eens een keer moeten ophouden vanwege de constatering van longkanker bij Wayne maar zo'n 4 maanden na de operatie stond hij al terug op de set, met een long minder weliswaar, en nog altijd gebrand op het feit om zijn eigen stunts te doen. Blijft toch een geweldig icoon. Ik noemde daarjuist al Rio Brave en in dat opzicht is deze film ook terug een leuke (her)kennismaking met Dean Martin. In mijn hoofd stond hij nog geregistreerd als een pretty-boy maar hij weet zich mooi staande te houden naast Wayne. Vooral de barscène met het oog is fantastisch. Earl Holliman mag de rol van de meest stille broer van de vier op zich nemen en doet dat ook degelijk. Het is alleen Michael Anderson Jr. die uiteindelijk een beetje uit de boot valt en onder moet doen tegenover zijn vier filmbroers. Qua bijrollen is dit ook nog wel de moeite waard, vooral om een piepjonge Dennis Hopper te zien als zoon Hastings.

Ik moet toch dringend eens de rest van John Wayne zijn werk beginnen zien. Ik heb hier nog een handvol van zijn latere werk liggen en ook nog een resem Lone Stars maar dit mag zich toch wel tot zijn beste werk scharen. Ben ineens ook weer een stuk meer geïnteresseerd in Four Brothers. En voor ik het vergeet, dit moet trouwens wel een van de meest mooie John Wayne posters zijn die ik tot nu toe ben tegengekomen.

Tarkus

Prima western met oudgedienden John Wayne en Dean Martin.

Ook een paar nieuwkomers (toen) zoals George Kennedy en de jonge Dennis Hopper.

Toch wel genoten van deze prent.

avatar van Movsin

Movsin

Verteerbare western met alle ingrediënten van het genre : actie, een klein vleugje romantiek, wat humor.

De film steekt vol met verrassende wendingen en dat komt hem zekerlijk ten goede.

John Wayne is onverzettelijk als altijd en in Dean Martin zag ik nooit een actie-man. Eerder een charmeur van het licht komische genre en niet los te koppelen van stevige drink- en gokgewoontes (Cfr Rat Pack).

Voor wie echt van het genre houdt heeft aan deze "The Sons of Katie Elder" een stevige, genietbare brok.

Zuiver filmisch beslist OK.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik ken deze film via zijn remake Four Brothers met Mark Wahlberg, Tyrese Gibson en André Benjamin. Sterren van dienst in dit origineel zijn John Wayne en Dean Martin. In de bijrollen ook bekende gezichten als George Kennedy en Dennis Hopper. De film is een standaard western met de gekende Wayne in de hoofdrol die als gegoten is in dit soort rollen. De nodige humor en schietgevechten. Regisseur Henry Hathaway weet wat hij doet en creëert een gezellig westernsfeertje. Maar echt speciaal wordt het niet. En was het niet dat de remake zo goed meeviel, zou deze voor mij wat in de vergeethoek geraakt zijn. Leuk voor een gezellige filmmiddag/avond, maar meer ook niet.

avatar van mr rumson

mr rumson

De westerns met John Wayne heb ik eigenlijk een hele tijd links laten liggen .

Omdat andere westerns b.v. die met Eastwood mij veel meer aantrokken dan die van Wayne .

Wayne vond ik toen altijd zowat in een dezelfde rol spelen en nogal houterig acteren .

Maar een paar jaar terug heb ik Wayne weer herontdekt en dat komt mede door de films the searchers en Red River .

En nu ik de westerns van Wayne weer terug zie moet ik toch toegeven ,dat zijn westerns er toch altijd verzorgt uitzagen .

Zo ook deze western die mij goed wist te vermaken met als uitschieter toch wel het mooi in beeld gebrachte vuur gevecht bij de rivier.

Eigenlijk zou ik het liefst deze western een zeven half geven maar omdat ze hier met sterren werken rond ik het af naar omlaag een dikke zeven dus .

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Te lang. Het duurt een heel eind voor de film van de grond komt, en ik zat me al even te vervelen want pas na het eerste uur komt er schot in de zaak. Er zit ook weinig in deze standaard western die echt memorabel is. Het verhaal is niet zo boeiend, maar John Wayne blijft het western-icoon bij uitstek al beginnen zijn "gunslinger" bewegingen er wat verkrampt uit te zien. Misschien is het dan nog Dennis Hopper als de agressieve zoon van de bad guy die me nog het meest zal bijblijven, samen met de weerspannige jonge zoon die maar niet wil gaan studeren en zijn broers op de zenuwen werkt. Tweede deel van de film is trouwens behoorlijk somber, en dat had ik niet verwacht.