ad

Met onder meer: Sofia Helin, Kajsa Ernst en Ann Petrén

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Releasedatum: 17 december 2004

Over Masjävlar

Stadse dertiger Mia gaat voor de zeventigste verjaardag van haar vader naar haar geboortedorp in Dalecarlia, het platteland ten noorden van Stockholm. De jongste van 3 dochters is de enige die ooit weg wist te komen uit de provincie. Terwijl zij veel mensen uit haar geboortedorp vergeten is, lijken zij nog allemaal precies te weten wie Mia is. Terwijl de voorbereidingen getroffen worden voor het feest, ontmoet Mia op haar rondje door het dorp bekenden en komen oude conflicten, spanningen en ingebakken mechanismen weer tot leven.

avatar van SouthEast

SouthEast

Onderhoudende film, het soort humoristisch familiedrama waarin Scandinaviërs meesters zijn. Weinig origineel en wat meer diepgang had van mij gemogen, maar enkele personages zijn grappig en leuk irritant (of een combinatie van beiden). Een fijne opvuller voor een festivaldagje.

avatar van sydney

sydney

SouthEast schreef:

Weinig origineel en wat meer diepgang had van mij gemogen

Ik vond juist de invalshoek die gekozen was uiterst origineel. Tja en diepgang... In dit soort films moet je niet té diep gaan. De film is leuk (bedoeld). Diepgang oké, maar dan wel met mate.

avatar van viltpaus

viltpaus

ik kreeg kippevel van de actrices, erg goed vond ik ze

avatar van Raspoetin

Raspoetin

Deze film deed me erg aan de film Festen denken. Een feestende familie die mooi weer proberen te spelen, maar niet kunnen volkomen dat al hun opgekropte frustraties op tafel worden gegooid.

avatar van Twilight

Twilight

Erg leuke film met veel humor in het begin, wordt later veel serieuzer. Ik vond de actrices erg goed, heel overtuigend allemaal.

avatar van xenne

xenne

2e LICHTPUNT film die ik bekijk deze zomer en ook dit was een meevaller, uitstekende combinatie van humor en tragedie. uitstekende acteerprestaties, in't bijzonder van Sofia Helin ... 3½

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Aardige Scandinavische dramafilm.

Nergens origineel, maar wel met een sympathiek, echt hoofdpersonage in de hoofdrol die zich kwetsbaar op durft te stellen zonder gelijk te vervallen in dezelfde automatismen. Luchtige film die toch nog redelijk onverwachts toesloeg richting het einde van de film.

De luchtigheid werpt zijn vruchten af. We maken de voorbereidingen mee van een feest, waarin de verkregen prestige van het organiseren ervan, belangrijker is dan het beleven van een feest of de voldoening van degene voor wie het feest gegeven wordt. Veel roddel en achterdocht onderling, veel bekrompen personages. Tegelijkertijd een fraaie coming of age film waarin enkele belangrijke vragen gerekt worden om tot slot in overvloed te worden uitgestort. Dikke 3,5*

avatar van 93.9

93.9

Die vrouw kan gewoon erg goed acteren. Film was wel aardig.