• 10.577 nieuwsartikelen

Met onder meer: Sofia Helin, Kajsa Ernst en Ann Petrén

Gesproken taal: Zweeds

Releasedatum: 22 september 2005

Plot Masjävlar

Stadse dertiger Mia gaat voor de zeventigste verjaardag van haar vader naar haar geboortedorp in Dalecarlia, het platteland ten noorden van Stockholm. De jongste van 3 dochters is de enige die ooit weg wist te komen uit de provincie. Terwijl zij veel mensen uit haar geboortedorp vergeten is, lijken zij nog allemaal precies te weten wie Mia is. Terwijl de voorbereidingen getroffen worden voor het feest, ontmoet Mia op haar rondje door het dorp bekenden en komen oude conflicten, spanningen en ingebakken mechanismen weer tot leven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van SouthEast

SouthEast

Onderhoudende film, het soort humoristisch familiedrama waarin Scandinaviërs meesters zijn. Weinig origineel en wat meer diepgang had van mij gemogen, maar enkele personages zijn grappig en leuk irritant (of een combinatie van beiden). Een fijne opvuller voor een festivaldagje.

avatar van sydney

sydney

SouthEast schreef:

Weinig origineel en wat meer diepgang had van mij gemogen

Ik vond juist de invalshoek die gekozen was uiterst origineel. Tja en diepgang... In dit soort films moet je niet té diep gaan. De film is leuk (bedoeld). Diepgang oké, maar dan wel met mate.

avatar van viltpaus

viltpaus

ik kreeg kippevel van de actrices, erg goed vond ik ze

avatar van Raspoetin

Raspoetin

Deze film deed me erg aan de film Festen denken. Een feestende familie die mooi weer proberen te spelen, maar niet kunnen volkomen dat al hun opgekropte frustraties op tafel worden gegooid.

avatar van Twilight

Twilight

Erg leuke film met veel humor in het begin, wordt later veel serieuzer. Ik vond de actrices erg goed, heel overtuigend allemaal.

avatar van xenne

xenne

2e LICHTPUNT film die ik bekijk deze zomer en ook dit was een meevaller, uitstekende combinatie van humor en tragedie. uitstekende acteerprestaties, in't bijzonder van Sofia Helin ... 3½

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Aardige Scandinavische dramafilm.

Nergens origineel, maar wel met een sympathiek, echt hoofdpersonage in de hoofdrol die zich kwetsbaar op durft te stellen zonder gelijk te vervallen in dezelfde automatismen. Luchtige film die toch nog redelijk onverwachts toesloeg richting het einde van de film.

De luchtigheid werpt zijn vruchten af. We maken de voorbereidingen mee van een feest, waarin de verkregen prestige van het organiseren ervan, belangrijker is dan het beleven van een feest of de voldoening van degene voor wie het feest gegeven wordt. Veel roddel en achterdocht onderling, veel bekrompen personages. Tegelijkertijd een fraaie coming of age film waarin enkele belangrijke vragen gerekt worden om tot slot in overvloed te worden uitgestort. Dikke 3,5*

avatar van 93.9

93.9

Die vrouw kan gewoon erg goed acteren. Film was wel aardig.

avatar van Collins

Collins

De ambitieuze Mia die in Stockholm een succesvolle carrière aan het opbouwen is, keert voor de verjaardag van haar vader terug naar het slaperige provinciestadje alwaar zij is geboren. Direct na de snel vertelde introductie van het hoofdpersonage is duidelijk waarover de film zal gaan. Over het contrast tussen het landleven en het leven in de grote stad. Over nooit uitgesproken oud zeer. Over bekoelde gevoelens en relaties.

De film werkt al deze dingen tamelijk standaard af en vaak bekruipt je het gevoel al deze situaties al eens eerder te hebben gezien. Toch lukt het regisseur en schrijver Maria Blom om de film met een geheel eigen atmosfeer te bekleden. Dat heeft vooral te maken met de eenzaamheid en de verlorenheid die de beelden uitdrukken. De beelden stralen een onaangename koelte uit. Blom fileert in deze atmosfeer op meedogenloze en ook wel liefdevolle wijze de beslommeringen en onderlinge verhoudingen tussen Mia en haar twee zusters. Die filering levert een ontroerende film op met gelukkig ook momentjes van luchtigheid om de zwaar beladen emoties van je af te kunnen schudden.

Met name in de eerste helft van de film is de balans tussen tragedie en komedie bevredigend in orde. In de tweede helft van de film wordt de komedie losgelaten en ontwikkelt de film zich tot een zwaarwichtig drama vol zwaarmoedige levensgeschiedenissen. Een beetje teveel van het goede, vond ik. Het script van Maria Blom drukt in de tweede helft wel erg geconstrueerd op je gemoed en dat werkt op den duur contraproductief.

Dalecarlians blijft achter in de gedachten als een film met goed acteerwerk en zwaar aangezet drama. Net als je denkt: genoeg nu!, volgt er nog een scène vol misère. En nog één. En nog één. Ik liep op het laatst een beetje over van alle ellende. Soms heeft minder meer effect.

avatar van Boenga

Boenga

Het dorp tegen de stad, conservatief tegen progressief, traditie tegen modern: heel herkenbare toestanden en personages in dit luchtige drama.

Veel stelt het verhaal niet voor, originaliteit is ver te zoeken; maar de setting en vooral de cast maken er een gezellige en genietbare boel van. Ik heb alvast een huwelijksaanzoek verstuurd naar hoofdactrice Sofia Helin.