• 11.749 nieuwsartikelen
  • 9.058.901 stemmen

Den Enfaldige Mördaren (1982)

Drama | 108 minuten

Gesproken taal: Zweeds

Releasedatum: 13 oktober 1983

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Den Enfaldige Mördaren

In Skåne, het zuiden van Zweden, jaren '30, voelt de boerenknecht Sven (Stellan Skarsgård), met een hazelip, zich opgejaagd als een dorpsidioot. Uit visioenen van Verdi's Requiem begeleide engelen put hij moed om wraak te nemen op de feodale landeigenaar Höglund (Hans Alfredson).

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Meer dan 700 stemmen op Imdb en hier niemand?

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Schitterende film over een jongeman die vanaf zijn jeugd door iedereen wordt uitgesloten en later enkel troost vindt bij een meisje en haar ouders. Wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven door een landeigenaar slaat het noodlot toe, waardoor er geen terugweg is.
De scène op weg naar de moord is prachtig in beeld gebracht en voeg daarbij een weergaloze acteerprestatie van Skarsgård en je hebt te maken met een parel van een film!

avatar van sveneras

sveneras

Prachtige film!

avatar van AniSter

AniSter

• 2035 berichten

Geweldige en zeer sfeervolle film met en prima cast. Maria Johansson ziet er nog hetzelfde uit als toen ze een jaar of 8 was in de rol van Maria in de kinderserie 'Kinderen van de zeekraaibaai' (Vi på Saltkråkan (TV Series 1964) - IMDb).

En wie kent Stellan Skarsgård niet. Hij speelde toen, en nu nog steeds, de steren van de hemel.

De setting was perfect in de jaren '30 geplaatst en de scenes met de engelen vergezeld van een zeer bijpassende zang waren ook meesterlijk. Aanrader.

scorsese

• 11961 berichten

Goeie film over een simpele jongeman die door zijn baas wordt uitgebuit als zijn moeder is overleden. Een mooi verhaal met een mooi hoofdpersonage. Het geheel deed me wat denken aan een John Irving-verfilming. De toon is ook wat afwijkend (mede door het fantasie-element). Prima aangekleed en Stellan Skarsgård is overtuigend in de hoofdrol.

avatar van 93.9

93.9

Eindelijk eens iets bijzonders op Netflix.

Meesterwerk!

avatar van Roel_

Roel_

• 2017 stemmen

Meesterwerk, kan niets anders zeggen.

avatar van Roel_

Roel_

• 2017 stemmen

93.9 schreef:

Eindelijk eens iets bijzonders op Netflix.

Meesterwerk!

Meesterwerk is vijf sterren ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

avatar van Movsin

Movsin

Zeker één van de oudste films van Stellan Skarsgård - zag hem nog nooit zo jong - maar toch weer een sublieme act als de jongen, niet bepaald zwakzinnig, maar naïef, ter goeder trouw, een aanblik die niet in zijn voordeel spreekt, maw een gewillig slachtoffer van spot, plagerijen en onderdrukking.
Stevig en aangrijpend - heb het vermoeden naar een waar gebeuren - boeit de film over de ganse lengte. Alleen even verbaasd toen het meisje Anna uit het niets plots Sven hard verwijt de schuld te zijn van alle huiselijke ellende.. Wellicht is dat en de gebeurtenissen rond zijn enig bezit de aanzet naar het dramatische einde.

avatar van lang pee

lang pee

• 1973 berichten

Prachtige film met een jonge Skarsgard, één van mijn favoriete acteurs, zijn beste heerlijke film, met veel geslaagde zwarte humor vind ik Kraftidioten, heb hem al twee keer bekeken.

Deze film gaar over iemand met een beperking waar ze geld voor krijgen als ze hem in huis nemen. Doet mij denken aan een stad in Belgie waar men ook geld krijgt voor iemand met een beperking in huis te halen, en ik weet dat daar vroeger al wel eens misbruik van werd gemaakt, door deze mensen zeer hard te laten werken, en niet zo goed te behandelen......

avatar van charmie

charmie

Viel me tegen. Deprimerende film met nogal wat ongemakkelijke momenten. Dat het geen opkikker van formaat zou worden, werd in de eerste minuten al duidelijk en in die wetenschap werden we dan ook meegesleept richting dramatische climax. Het verhaal was nogal simpel en erg zwart wit neergezet. Er was weing uitdieping van karakters en wat die visioenen met de indiaan-achtige engelen er nou bij deden, is me nog steeds niet duidelijk. Het leverde trouwens wel mooie, kleurrijke tafereeltjes op. De muziek was behoorlijk theatraal in verhouding tot de eenvoudige omgeving waarin een en ander zich afspeelde. Misschien was het ook wat liefdevoller geweest wanneer ze onder de aftiteling uit dat Requiem van Verdi het Agnus Dei gezet hadden. Al was het alleen al puur uit barmhartigheid richting de getergde hoofdpersoon.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deed me qua stijl wat denken aan die andere Zweedse klassieker uit de jaren 80, Pelle Erobreren (Film, 1987). Hier met een jonge Skarsgard die als wees opgroeit op een boerderij met een harteloze grootgrondbezitter die ernaast ook een fabrieksbaas is. Sven is een harde werker en mort nooit, waardoor hij een waardevolle en ideale werkkracht is.

Wanneer hij bij een zelfstandige familie terechtkomt ervaart hij liefde en loon naar werken, dit tegen de zin van de fabrieksbaas die hem als zijn eigendom beschouwt.

Een aantal mooie taferelen en prima neergezet door Skarsgard. Geen meesterwerk voor mij, maar wel een erg degelijke boerenfilm.