Den Enfaldige Mördaren (1982)

Alternatieve titels: The Simple-Minded Murder | The Simple Minded Murderer

Zweden

geregisseerd door Hans Alfredson
met Stellan Skarsgård, Maria Johansson en Hans Alfredson

In Skåne, het zuiden van Zweden, jaren '30, voelt de boerenknecht Sven (Stellan Skarsgård), met een hazelip, zich opgejaagd als een dorpsidioot. Uit visioenen van Verdi's Requiem begeleide engelen put hij moed om wraak te nemen op de feodale landeigenaar Höglund (Hans Alfredson).

avatar van brucecampbell
Meer dan 700 stemmen op Imdb en hier niemand?

avatar van brucecampbell
Schitterende film over een jongeman die vanaf zijn jeugd door iedereen wordt uitgesloten en later enkel troost vindt bij een meisje en haar ouders. Wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven door een landeigenaar slaat het noodlot toe, waardoor er geen terugweg is.
De scène op weg naar de moord is prachtig in beeld gebracht en voeg daarbij een weergaloze acteerprestatie van Skarsgård en je hebt te maken met een parel van een film!

avatar van sveneras
Prachtige film!