ad

Geregisseerd door: Roy Andersson

Met onder meer: Rolf Sohlman en Anita Lindblom

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Over En Kärlekshistoria

Aan het eind van de week zit bij een kleine garage het werk erop, de arbeiders krijgen hun loonzakje. Het is hoogzomer, er kan geleefd worden. De twee hoofdrolspelers ontmoeten elkaar in een al even idyllische omgeving, een prachtig park. Maar het is wel de tuin van een ziekenhuis, waar Per en Annika elkaar tegenkomen. Beiden zijn op ziekenbezoek, respectievelijk bij een opa en een tante. Hier lijken deze oude zieke mensen de eerste zichtbare tekenen van de vastgelopen, wanhopige, teleurgestelde en eenzame wereld der volwassenen. Ondertussen zoeken de prille geliefden voorzichtig toenadering tot elkaar. Hun liefde trekt zich nog niets aan van sociaal prestige en klassengrenzen, maar creëert een eigen universum. Een aandoenlijk, bijna naïef universum, maar wel de enige hoop in deze wereld, want van de volwassenen is weinig te verwachten.

imageimageimageimageimageimage

Gunhild, Pär's Mother

Uncle Verner

Guest at Crayfish Party

BBarbie

Ik heb een beetje met ambivalente gevoelens naar deze film zitten kijken. Enerzijds was ik zeer gecharmeerd van de idyllische kalverliefde tussen Annika en Pär. Maar anderzijds begon ik mij steeds meer te ergeren aan het botte gedrag van Annika’s vader. Gelukkig zorgde Pär’s vader voor enig tegenwicht, zodat uiteindelijk de oudere generatie niet alleen maar uit lomperiken bleek te bestaan. Al met al een erg geslaagde film met mooie sfeerbeelden van de vroege jaren ’70.

avatar van Robi

Robi

Puberliefde in Zweden. Het begint aanvankelijk als een nogal suffe film die vooral een leuke observatie geeft van het Zweden anno 1970. Maar de film ontwikkelt wel en wordt steeds meliger.

Maar aan het eind ook erg mooi en gedenkwaardig. Een film die ik zeker nog wel eens vaker wil zien.

avatar van Movsin

Movsin

Dat de wereld van tieners totaal naast die van volwassenen ligt, is hetgeen de film naar voor schuift en dit op een uiterst zachte, melancholische wijze.

Waarde van dit eerder tempoloze, typisch Skandinavisch, werk zit bovenal in het gevat acteren van de twee hoofdpersonages, twee tieners waar ge welvallend naar kijkt en mee gaat sympathiseren.

Het verschil tussen beide werelden is genoegzaam gekend want het was zo in het verleden en zo zal het ook in de toekomst zijn. Maar best ook. Zo blijft het leven voldoende gevarieerd.

Toch verbaasd gekeken op de vrijheid die de jongsters toen al genoten en op hun omgaan met de sigaret. Dat laatste is gelukkig wèl veranderd en hopelijk niet door nog meer schadelijk spul vervangen.

avatar van mister blonde

mister blonde

Mooi. En leuk. Een ode aan je eerste liefde. Roy Andersson lijkt weemoedig terug te denken aan een periode in het leven, waarvan hij lijkt te zeggen; dit is puur. Later word je eenzaam. Zoals de opa op het begin. Of kom je terecht in een ontwrichte relatie. Zoals de ouders van het meisje. Of word je een oude vrijster zoals haar zus. Hij brengt de love story op een luchtige manier. Vrij speels. Ook in de beeldtaal. De tekortkomingen van de jonge acteurs, zoals gebrek aan ervaring, doet de film alleen maar goed. Het onzekere, haast schuchtere spel past bij de personages en de fase van hun levens. Op een aantal momenten is het hartverscheurend. Vaak blijft het ook op oppervlakkig. Maar is dat in het echt ook niet meestal zo? De humor sijpelt er ondertussen steeds meer door. Vooral op het eind is het vrij hilarisch. En hoewel ik de laatste grap eigenlijk direct door had, vond ik hem niet minder leuk. Dit is een liefdesverhaal zoals er 1000-den zijn. Dat En Kärlekshistoria toch fris, origineel en anders aanvoelt is extra knap. Gemakshalve geef ik die credits maar aan Andersson. 4 sterren.

avatar van mjk87

mjk87

Erg fijn filmpje tot zo'n halfuur voor het einde. Het zomerse sfeertje wordt uitstekend weergegeven en wat ik vaak zo fijn vind aan dit soort films is dat er nauwelijks plot is maar vooral sfeerbeelden. Dat maakt ook dat sommige scène weleens minder boeiend zijn en gaan slepen, maar het geheel overtuigt dan toch altijd wel. Mooie beelden, fijne soundtrack en twee uitstekende jonge acteurs die weinig praten maar toch heel veel zeggen. Dat was alweer een behoorlijk aantal films terug dat ik met zo'n fijn gevoel keek. Maar goed, dan komt ineens dat slot bij dat feest en wordt het allemaal zo absurd (of absurditisch?) ineens. Wat het ook zij, daar kon ik echt helemaal niks mee en doet wel afbreuk aan de film. Daarom slechts 3,5*.

avatar van Laurensv

Laurensv

Ik besefte bij het kijken van deze film dat ik wellicht te oud ben om dit soort jeugdfilms nog op waarde te kunnen schatten. Dat had ik eigenlijk nog nooit gehad, gek is dat. Ik kan me goed voorstellen dat dit zo’n vijftien/twintig jaar geleden tot mijn favorieten zou kunnen behoren en me heel erg zou kunnen identificeren met die jongen, maar nu doet dat puberale me niet zoveel meer. Gelukkig neemt het nog een andere wending, wat voor mij best als een verrassing kwam. De film komt hierdoor meer in balans en maakt er een wonderlijk geheel van. Chapeau!

Verrek ik zie nu pas dat dit dezelfde Roy Andersson is van 2nd floor etc.

Daar is weinig van te merken eigenlijk.

Enfin, 1ste helft zeker een mooie en sterke film maar ik verloor mn aandacht wat bij het gedoe met de volwassenen, het feestje

avatar van Boenga

Boenga

• 2027 berichten

Een wat vreemde combinatie van twee verhaallijnen.

De eerste verliefdheid en de eerste kus; de twijfels, de onzekerheid, het zelfvertrouwen dat er nog helemaal niet is...: bijzonder, bijzonder mooi hoe dat in beeld wordt gebracht. Zo heerlijk herkenbaar...

Daartegen staat een heel ander soort, bijna surrealistisch, verhaal van de oudere generaties; en daar kon ik me dan weer helemaal niet in terugvinden of inleven.

Waar het ene deel in mijn ogen perfect is en zowaar vijf sterren zou krijgen, haalt het andere de genietbaarheid behoorlijk naar beneden.

Nog dit: ik vond de filmposter best wel heel erotisch. Het was even schrikken en slikken (had niet direct stilgestaan bij de plot) dat het om een meisje van 14 of 15 gaat...

En de sigaret: blijkbaar ieders zesde vinger in die tijd. Nu zou dat zoiets als politiek incorrect zijn...