Le Monde du Silence (1956)

Alternatieve titel: The Silent World

Frankrijk / Italië
Documentaire

geregisseerd door Jacques-Yves Cousteau en Louis Malle
met vissen en andere zeedieren

Een documentaire van Jacques-Yves Cousteau over het 'stille' onderwater leven. Jacques-Yves Cousteau en Louis Malle nemen de kijker mee op ontdekkingsreis onder water en laten beelden zien die nog nooit iemand had gefilmd, de meest kleurrijke vissen, sponsduikers en 'vergeten schatten' passeren de revue.

avatar van pascal83
De film won in 1965 de Gouden Palm in Cannes - naast 'Fahrenheit 9/11' van Michael Moore overigens de enige documentaire die ooit een Gouden Palm won - en in 1957 een Oscar.

Leuke cast.

avatar van Phoenix
Ja, veel oscargenomineerden.

avatar van Harco
Hahaha.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In deze dagen van Planet Earth is dit echt zwaar verouderd. Veel zwaarder verouderd dan ik had gedacht eigenlijk. De wraak op de haaien, hoe er met de onderwaterdieren wordt omgegaan, het zou tegenwoordig terecht geclassificeerd worden als dierenmishandeling. De film heeft buiten nostalgie naar de tijden dat Cousteau de wereldzeeën bevoer verder ook maar erg weinig om het lijf. De gouden palm (een van de slechts twee docu’s en Malle is de jongste winnaar ooit) is tamelijk onbegrijpelijk. Net als die andere winnende docu eigenlijk.

avatar van DwarreI
starbright boy schreef:
Daarom vind ik het persoonlijk des te interessanter om er júist nu naar te kijken, meer als een antropologische studie naar hoe de westerse mens in de jaren '50 zich verhield t.o.v. de natuurlijke (onderwater)wereld. Met dynamiet op een koraalrif vissen in de naam der wetenschap was destijds blijkbaar volstrekt normaal..

Maar bovenal de scenes m.b.t. het door de crew gedode potvissenkalf zijn gekeken door ogen van een westers publiek meer na vijftig jaar na dato een complete absurditeit geworden ( Eerst een walvis dodelijk verwonden door er lomp overheen te varen, deze even later heldhaftig 'uit haar lijden verlossen' door deze te harpoeneren en en met een geweer door de kop te schieten en daarna nog even 'wraak' nemen op de samengeschoolde haaien die enkel hun natuurlijke taak kwamen vervullen door het nodeloos gedode walvissenjong op te ruimen. ), heeft het algemeen bewustzijn aangaande onze plaats in het web van het leven toch wel een andere positie aangenomen zou je kunnen betogen. Niet dat wilde dieren nu over het algemeen een beter lot zijn beschoren, maar we dulden het door ons toegedane leed niet meer als vermaak op onze beeldschermen, dat is al een hele stap. Ben benieuwd of we over nog eens 50 jaar weer een volgende stap richting daadwerkelijke beschaving gemaakt zullen hebben...