Marilyn Hotchkiss' Ballroom Dancing and Charm School (2005)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Randall Miller
met Robert Carlyle, John Goodman en Mary Steenburgen

Frank Keane stuit al rijdende op een autowrak, met daarin een man die zwaargewond aan hem zijn laatste wens vertelt. Hij wil graag zijn vroegere liefde nogmaals zien, waarmee hij ooit afsprak om op de vijfde dag van de vijfde maand in het vijfde jaar van het nieuwe millennium elkaar te ontmoeten in de dansschool van Marilyn Hotchkiss. Frank doet er alles aan om de man zijn laatste wens te laten uitkomen, terwijl hij zelf in therapie zit omdat zijn vrouw zelfmoord heeft gepleegd.

avatar van Redlop
Aangename nostalgische maar iets te langdradige feel-good movie. Over verwerking van verlies, de idyllische jeugd en vooral over dansen als ultiem middel om verdriet te verwerken. John Goodman is indrukwekkend en verder een piepklein rolletje voor Danny DeVito. 3*

De aanwezigheid van Mary Steenburgen (Helen Girardi in JoA) maakt me nieuwsgierig. In JoA was ze steengoed en als deze film gedeeltelijk over stijldansen gaat...

neo (crew)
De opening is heel mooi met een magische ontmoeting tussen Carlyle en Goodman, tegen het melodramatische en met mooie muziek van Mark Adler. Die constante nostalgie, met melodrama, romantieken humor werkt wel goed al te samen, al werd het steeds weer terugkerende gedeelte met de zwaargewonde Goodman een tikje te vervelend. Maar als geheel blijft het wel overeind. Marisa Tomei is weer onweerstaanbaar schattig. 3 sterren

Ook met, Marisa Tomei, Sean Astin,Danny DeVito,Sonia Braga en Donnie Wahlberg.

avatar van Mug
Mug
Marilyn Hotchkiss' Ballroom Dancing and Charm School is het levende bewijs dat je een film gewoon in totaliteit moet zien om hem te beoordelen.

Het eerste uur was te dramatisch voor woorden. Kleurenfiltertjes, moralistisch gedram, vijftig-plussers-humor en -drama, overdramatische soundtrack [nee, niet de dansnummers, 'the original score'], en personages + gebeurtenissen die zelfs het Hallmark predikaat (het is vreemd genoeg geen Hallmark produktie) niet eens verdienen.... samenvattend: tenenkrommend. De 0,5* waardering stond al genoteerd.

De kentering kwam op het moment dat Donnie 'New Kid on the Block' Wahlberg weggestuurd wordt uit de klas. Op dat moment worden de personages ook wat losser, m.n. de stralende Mary Steenburgen. Tevens begon ik de cheesiness amusant te vinden en wordt het thema 'rouwverwerking' op een serieuzere manier overgebracht. Enige brede glimlachen kon ik niet onderdrukken. Ook al was alles ontzettend voorspelbaar, storen deed het niet.

Erg vreemd. Deel 1: 0,5*. Deel 2: 3,5* Eindresultaat: 2*.

Aardige film.

'Marilyn Hotchkiss' Ballroom Dancing And Charm School' is een film die wat onsamenhangend begint. In de eerste paar scènes wordt het plot al duidelijk, en in plaats van verder te gaan wordt de rest van de film gebruikt om dat simpele plot uit te werken tot een mooi levensverhaal. John Goodman heeft opzich een kleine rol, maar weet als verteller die terugkijkt op zijn leven de aandacht goed vast te houden. De flashbacks naar de tijd van toen laten zien hoe vervallen de dansschool nu is, terwijl Mary Steenburgen, charmant als ze altijd is, als Marienne het levenswerk van haar moeder Marilyn staande probeert te houden. Maar daar gaat het niet eens zo zeer om. Het gaat meer om de ontwikkeling van de personages en hoe het leven verder gaat en dat iedereen wel denkt; had ik het anders moeten doen?
Eigenlijk alle personages hebben een interessante achtergrond, ookal is de achtegrond van Meredith en Randall wel wat cliché. Desondanks blijft de film de gehele tijd boeien met swingende dansen tussen de verhaallijnen door. Het einde is wederom een herhaling van wat we al wisten, maar desalniettemin even leuk om naar te kijken. Robert Carlyle weet wel het minst in te brengen van de gehele cast en eigenlijk is het jammer dat we geen flashbacks van zijn personage te zien krijgen. Al met al een vermakelijke film op de zondagochtend.

3.5

avatar van AardeWerk
'Marilyn Hotchkiss' Ballroom Dancing And Charm School' is naast een prachtige (stijl)dansfilm ook nog een aangrijpend melodrama. Een feelgoodmovie zou ik het niet willen noemen, zeker op de melancholici onder de kijkers zal de film géén positief effect hebben. (4*)

avatar van DragQueen
Een prima dramafilm, die goed in elkaar zit. naar mijn mening een tikkeltje anders dan de overige drama's. deze wist mij te boeien van begin tot eind. verder bevat de prent een goed onderbouwd verhaal, en knap acteerwerk van goodman en carlyle. 3,5 sterren.

avatar van notorious_kim
Verassend goede film, totaal iets anders dan wat ik me had voorgesteld. Eigenlijk had ik me zo'n melige romantische film voorgesteld waarin dansen een bepaalde passie opwekt tussen twee mensen. Maar dit was totaal niet zo.
Wat krijgen we dan wel. Een krachtig drama van twee personen die door het noodlot zijn samengekomen en elkaar helpen in een moeilijke situatie. De film sleept je mee, het verhaal is zeer goed opgebouwd en de film weet me echt te boeien van begin tot einde.

Sterke cast, goede dialogen en een basis maar mooie inbeeldzetting. De film laat ook een bepaald gevoel achter. Niet echt een feel good movie, maar ik denk wel voor mensen die in een situatie zoals het hoofdpersonage verkeren, dat die hierdoor weer een sprankeltje hoop krijgen.

avatar van RRT
RRT
Mooie sfeervolle en symphatieke film, die wat verder gaat dan de meeste romantische films. Mooie beelden, goed geacteerd en prima verhaal.

avatar van K. V.
't was toch minder m'n ding. Hij was niet slecht, maar 'k vond het een rare film. Het zijn een beetje verschillende genres door elkaar en in het begin is de film erg onsamenhangend. De film blijft wel boeiend tot het einde (alleen jammer dat we het einde al hadden gezien, dus voor mij hoefde het laatste stukje niet meer). Tja, 't was niet mis voor een keertje.