The Miracle of Morgan's Creek (1944)

geregisseerd door Preston Sturges
met Eddie Bracken, Betty Hutton en Diana Lynn

Trudy werkt in een platenzaak en wordt uitgenodigd door de soldaten op hun vaarwelfeest. Ze mag niet maar gaat wel. Als ze bij haar positieven komt is ze getrouwd en zwanger maar weet niet wie haar nieuwe man is. Een bankbediende en jeugdvriend moet met haar, onder haar echte naam, trouwen om de zaak op te lossen.

avatar van Poisonthewell
een gemiddelde van 2,91?? Onbegrijpelijk voor deze hilarische klassieker!

avatar van Paalhaas
Poisonthewell schreef:
een gemiddelde van 2,91?? Onbegrijpelijk voor deze hilarische klassieker!

Zeg 't ze! Fantastische film, Sturges is echt een held.

Mmm, wat mij betreft wel een sympathiek filmpje, maar af en toe wel een beetje schreeuwerig en het plot liep m.i. niet helemaal lekker. Dan vond ik "Hail the Conquering Hero" uit hetzelfde jaar toch wel een stuk beter. Maar toch wel 3* waard.

avatar van Spetie
Voor een film van Preston Sturges viel het me een klein beetje tegen, aangezien ik zijn andere drie films allemaal grappiger vond. Dat neemt verder niet weg dat dit best een aardige screwball komedie is, die vooral in een ontzettend hoog tempo aan de kijker voorbij raast.

Dit soort films moeten het vooral van de cast en de dialogen hebben. Beiden zijn wat aan de wisselende kant. Van de cast overtuigd vooral Betty Hutton. Ze heeft veel charme, is grappig en heeft een hele hoge aaibaarheidsfactor. Eddie Bracken vond ik wat minder sterk en heeft vooral een wat mindere komische timing. Hierdoor vond ik de dialogen soms ook wat minder overtuigend overkomen.

Maar ondanks mijn negatieve punten is het verder wel een fijne wegkijker. Het verveelt geen seconde is door het hoge tempo continu vermakelijk en Hutton is gewoon erg leuk. Misschien is het niet de beste Sturges, maar nog altijd een gemakkelijke voldoende.

Preston Sturges is op zijn best met deze voor die tijd stoutmoedige satire over de dubbele moraal van het Amerikaanse thuisfront in oorlogstijd. In weerwil van de gevorderde leeftijd van de film, die qua plot balanceert op het randje van de Hays Code, is het smullen bij het kijken naar de strapatsen van Eddy Bracken en William Demarest, alsmede naar de kromme logica van de “stoute” Betty Hutton. Ze vormen een cast in topvorm, aangevuld met Diana Lynn als de bijdehante jongere zus Emmy. Emmy's ontnuchterende scènes met haar vader (Demarest) zijn hilarisch. Maar dat laatste geldt in feite voor heel de film, een klucht die in razende vaart voorbijkomt en de kijker geen moment rust gunt.
”Hitler demands recount” Kostelijk!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Gevonden in een kerstlijstje op IMDB maar een echte kerstfilm is het niet(op een paar scenes na) Wel een vermakelijk en luchtig filmpje met een fijne ouderwetse sfeer! Vooral de uitgaan scenes geven een mooi tijdsbeeld.

avatar van John Milton
Sturges maakte in 1941 Sullivan's Travels en The Lady Eve. Geen geringe prestatie. The Palm Beach Story (1942) zag ik afgelopen maand, en daar was ik iets minder enthousiast over. Ik vond het jammer dat Diana Lynn niet de hoofdrol speelde, want dat vond ik een veel interessanter karakter en een leukere actrice dan Betty Hutton (die het overigens niet slecht deed).

Qua genieten zat hij voor mij een beetje tussen die twee kampen in. Demarest als norse overbeschermende vader Kockenlocker deed het ook niet voor mij, helemaal niet in slapstickmomentjes waarin hij zijn dochter probeert te schoppen, mist en uitglijdt. Dat kunnen ze beter, en zou ook moeten. Persoonlijk heb ik liever altijd wat minder grappen, dan teveel ongeslaagde ertussen. Destijds was The Miracle of Morgan's Creek een succes, en ik heb me niet verveeld, maar ik zal hem evenmin snel nog een keer opzetten, terwijl ik dat met The Lady Even al heb gedaan en met ST ook zeker zal doen.