The Swedish Theory of Love (2015)

Zweden
Documentaire

geregisseerd door Erik Gandini
met de stem van Erik Gandini

Zweden wordt vaak gezien als een perfect georganiseerde samenleving, waar iedereen gelijke kansen heeft op een onafhankelijk bestaan. Dat betekent dat niemand een beroep hoeft te doen op een ander, met als gevolg dat onderling contact is teruggebracht tot het minimum. De helft van de bevolking woont alleen, in zakelijk ingerichte appartementen. Vrouwen kiezen steeds vaker voor alleenstaand moederschap dankzij zelf-inseminatie en het aantal eenzame sterfgevallen neemt almaar toe.

Vanaf 13 juli in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

Ben wel benieuwd naar de toelichting van tbouwh Is het echt zo beroerd? Was zelf namelijk van plan om deze zondag te zien, hoewel de recensies ook niet bepaald positief zijn. Vooral de hapsnap benadering moet het ontgelden, hem wordt een gebrek aan focus verweten.

avatar van tbouwh
nummer2 ik wilde 'em eerst recenseren maar ik moest/moet er al vijf/zes, en toen ik dit zag... Mijn opinie: een inhoudelijk interessante, maar ook wat oppervlakkig gebrachte documentaire die haar geloofwaardigheid snel verliest door een speelse, haast merkwaardig komische insteek (het zal wel Zweedse humor zijn). Het punt dat de regisseur wil maken (het Zweedse onafhankelijkheidsideaal, voortvloeiend uit een manifest dat in de '70s is opgesteld, leidt tot eenzaamheid, sociale isolatie en ongeluk) kwam mijns inziens niet sterk over door de genoemde insteek, de zwart-wit geschetste tegenstellingen (Zweed ziet in Eritrea dat men daar wel samenwerkt) én door het feit dat er een gerenommeerde socioloog (Zygmundt Bauman) aan te pas moet komen om alles nog eens in een (weliswaar sterke) slotmonoloog te vatten. De aanpak woog sterk, vandaar mijn score. Slechte voice-over ook.

avatar van danuz
De insteek is een soort 'magisch' droogkomisch satire. Beetje de audiovisueel opgesmukte versie van een Michiel van Erp docu dus. Sowieso nogal naar extremen gekeken. De Zweedse mens leeft voor zich, op zichzelf en sterft alleen in een kil modernistisch appartementje en wordt pas jaren later eens gevonden. Sporadisch komen er wat interessante gedachtes langs omtrent de welvaartstaat en geluk. Maar meer dan een vermakelijk filmisch documentairetje kan ik er niet in zien.

avatar van Zeriel
Begon wel aardig, maar wordt een beetje een ratjetoe. Met een nogal gratuite eindspeech van een senior waarvan je je afvraagt of hij zelf uberhaupt ooit een smoelboekaccount heeft gehad....
Heel erg kort door de bocht allemaal.
Ook dat grafiekje waar alles aan op wordt gehangen, ziet er vrij pseudopwetenschappelijk uit.
Houden we over een paar scenes die vermakelijk zijn