The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress (1944)

Alternatieve titel: The Memphis Belle

Documentaire / Oorlog
45 minuten / 39 minuten

geregisseerd door William Wyler
met Robert Morgan, Vince Evans en de stem van Eugene Kern

Documentaire over de 25e en tevens laatste missie van de B17, beter bekend als de Memphis Belle. Het vliegtuig werd legendarisch toen het bij de bombardementen op het Duitse Wilhelmshafen onder vuur werd genomen door vijandige vliegtuigen en afweergeschut, maar heelhuids wist te ontkomen.

avatar van bunkerboy
een zeer goede oorlogsdocumentaire van William Wyler
Door zijn dochter als eerbetoon overgedaan in 1990 als de Memphis Belle
Ik ben akkoord het is een propaganda film maar het bekijken meer als waard
een dikke 4

avatar van missl
Leuk om deze oude beelden te kijken maar verder heeft deze docu niet veel toegevoegde waarde dan ons vertellen hoe goed Amerikanen zijn.

avatar van RuudC
missl schreef:

Het verschil is alleen dat deze film niet voor ons gemaakt is, maar het (Amerikaanse) thuisfront. Gemaakt om het moraal te ondersteunen. Beetje respect is wel op z'n plaats.

Niet best.

Zoals de meeste van deze docus trouwens. Wat bekende namen werden opgetrommeld om een zogenaamd kijkje te nemen in het leven van de troepen aan het front. Ditmaal de focus op de luchtmacht, maar veel inhoudelijks valt er niet te rapen.

De beelden zullen wel historische waarde hebben, de camera komt allicht op plaatsen waar niet zoveel beeldmateriaal van beschikbaar is, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. Het verhaaltje dat opgehangen wordt is er eentje om de moraal te verbeteren, propaganda met andere woorden.

Het hele oorlogsgebeuren boeit me niet zoveel, deze ook eerder gekeken omdat Wyler toch wel een bekende naam is. Geen enkele van de regisseurs voegt wat toe aan deze films jammer genoeg, het zijn redelijk platte docus die zelfs ondanks hun geringe lengte toch snel beginnen slepen.

avatar van mrklm
William Wyler was één van de meest vooraanstaande Hollywood-regisseurs die zijn leven op het spel zette om documentaires te maken over de strijd aan het front. Hoewel er tientallen films zijn gemaakt over bombardementen tijdens WOII, is dit zeer inzichtgevend en erg spannend. Deze documentaire gaat over de laatste vlucht van Memphis Belle, een enorme bommenwerper die betrokken was bij een aantal succesvolle bombardementen. Na een introductie van het bakbeest ontmoeten we de crew van het vliegtuig. Vervolgens komt er een even heldere als fascinerende uitleg over de strategie die duidelijk maakt hoe complex en grootschalig een bombardement was: honderden vliegtuigen worden ingezet als afleidingsmanoeuvre om ervoor te zorgen dat de Duitse vliegtuigen verspreid worden over verschillende fronten. Dan volgt de vlucht zelf, waarbij commentator Eugene Kern je op zakelijke, heldere toon voorziet van een context. Het resultaat is een boeiende, dramatische documentaire dat geen oppervlakkige propaganda is. Het toont de spanning rondom een bombardement, ook bij de achterblijvers, de machteloosheid van piloten die zien hoe het vliegtuig van een collega langzaam maar zeker hoogte verliest en ten prooi valt aan luchtafweergeschut, maar er zijn ook beelden van de aanvallen door Duitse gevechtsvliegtuigen. Er is geen geluidsband, maar die stilte geeft juist een onbehaaglijk gevoel dat de mensen in het vliegtuig zelf wellicht ook gevoeld moeten hebben. Ronduit fascinerend en een must voor een ieder die interesse heeft in oorlogsgeschiedenis.

avatar van mjk87
Goede documentaire. Sowieso de beelden vanuit de oorlog zelf en nog in kleur ook geven deze een meerwaarde. Dit is een propagandafilm ja, maar niet over de vraag hoe slecht de Duitsers zijn, maar eerder als informatieve manier om te tonen wat de Amerikaanse soldaten doen, bedoeld voor het thruisfront. Daardoor stoort die propaganda niet, temeer Wyler het vrij zakelijk houdt. Soms ook, zoals halverwege, heel verhelderend met informatieve kaartjes. Daarnaast geeft de docu een goed beeld, weet ook een gevoel van angst te geven dat die jongens gehad moesten hebben en af en toe probeert Wyler er nog aardige shots uit te krijgen. 4,0*.