From the Terrace (1960)

geregisseerd door Mark Robson
met Paul Newman, Joanne Woodward en Myrna Loy

Na zijn terugkeer uit de Korea-oorlog leert Alfred Eaton op een feestje de mooie Mary St. John kennen. Ze worden verliefd op elkaar en trouwen. Het duurt echter niet lang voordat blijkt dat hun huwelijk een vergissing was.

avatar van mrklm
Stomende romantiek en onvervalst melodrama in een film die de aantrekkelijke en getalenteerde Paul Newman op het lijf is geschreven. Hij speelt Alfred Eaton die na gediend te hebben in Korea terugkeert naar zijn ouderlijk huis. Zijn vader [Leon Ames], de eigenaar van een goed lopend petroleumbedrijf, reageert zijn verbittering over de dood van Alfreds broer aan hersenvliesontsteking nog steeds af op Alfred en zijn moeder [Myrna Loy] is een lichamelijk wrak als gevolg van een alcoholverslaving. Alfred heeft grootste plannen op zakelijk gebied, maar een relatie met de flirterige Mary [Joanne Woodward] en zijn eigen ongeduld blijken obstakels te zijn die hij op eigen manier moet zien te overwinnen. Seks is een belangrijk thema, maar het scenario van Ernest Lehman weet de censuur knap te omzeilen met dubbelzinnigheden die onder de regie van Mark Robson hun uitwerking niet missen. Ina Balin won een Golden Globe als beste nieuwkomer voor haar rol in deze film en ze is ontwapenend en zeer effectief als de vrouw bij wie Alfred de ware liefde lijkt te vinden. De film is bovendien prachtig in beeld gebracht door Leo Tover en Elmer Bernstein gooit alle romantische registers open met een weelderige score.