• 8.262.124 stemmen

Met onder meer: Gene Hackman, Barbara Hershey en Dennis Hopper

Releasedatum: 28 januari 1988

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Hoosiers

"They needed a second chance to finish first."

Norman Dale (Gene Hackman) is een basketbal coach die door zijn verleden gedwongen wordt om het slechtste middelbare school team van de provincie te coachen voor de Indiana State championship. Alhoewel iedereen hem liever ziet gaan dan komen zet Dale moedig door met een niet aflatende passie voor het spel. Langzamerhand wint hij het respect en vertouwen van het team, maar de strijd is dan nog maar voor de helft gestreden. In een wereld waar dorpsteams zich ontpoppen tot aartsrivalen, kan een outsider de trots van een hele provincie opwekken.

imageimageimageimageimageimageimage

uitstekende soundtrack van jerry goldsmith

roda

een meesterwerk, werkelijk een prachtige film.

subliem verhaal met geweldige rollen van Gene Hackman en Dennnis Hopper.

van begin tot eind boeiend, en de film speelt zich af in de begin jaren '50, wat de film iets extra's geeft.

een absolute aanrader, ik zie dat pas 6 mensen deze film gezien hebben(film komt ook bijna nooit op tv) maar de film is nu uitgebracht op dvd, 14.95 bij frs.

ik heb hem direct gekocht toen ik hem zag liggen.

dus komop mensen ,zien deze prachtfilm!

5 sterren en direct in mijn top 10.

avatar van Ramon K

Ramon K

Best vermakelijk, maar een meesterwerk?

Ramon K schreef:

Best vermakelijk, maar een meesterwerk?

jawel, ik vind er niets verkeerd aan, heel mooi gemaakt.

hou wel van dit soort sportdrama's

avatar van EmDee

EmDee

Op IMDB wordt hij vooral door de Non-US voters naar beneden geduwd.

Wat op zich niet verwonderlijk is als het over college-basketbal gaat.

roda

je hoeft, denk ik geen basketbal-fan te zijn, om deze film te waarderen.

ik ben ook geen basketbal-fan.

avatar van Wouter

Wouter

roda schreef:

jawel, ik vind er niets verkeerd aan

Een meesterwerk is toch meer dan 'niets verkeerds aan'?

roda

o.k ietsjes verkeerd uitgedrukt, geweldig, fantastisch, fenominaal, prachtig en schitterend en alles is goed aan deze film.

zo is het beter he ?

neo schreef:

uitstekende soundtrack van jerry goldsmith

je bent vergeten te stemmen neo.

neo (crew films)

ik heb de film niet gezien hoor

roda

o je hebt alleen de soundtack geluisterd, ben je dan niet benieuwd welke beelden bij de muziek horen ?

neo (crew films)

De muziek beeld al genoeg uit hoe de film zal zijn en tja ik zou zonder de muziek ook al kunnen raden hoe de film gaat lopen

roda

de film is idd een beetje voorspelbaar, maar hij is ontzettend vermakelijk, dus bij het kijken van de film verveel je je echt niet.

stinissen (crew films & series)

Het verhaal is al tientale malen verfilmt maar deze film brengt het wel zo goed met een prachtige rol van Hackman en Barbara Hershey. Een film die gewoon lekker is om te kijken een ware aanrader een dikke 8 dus 4* een prima feelgood movie:D

avatar van Waku

Waku

Heerlijke film om naar te kijken.

Prachtige rollen van Hackman en Hopper.

Hoe voorspelbaar de film ook is, de karakters kloppen precies in deze film. Typisch een feelgood movie.

avatar van Frank V

Frank V

Geslaagde film met fantastische muziek van Jerry Goldsmith.

avatar van lowhusky

lowhusky

"de beste sportfilm allertijden" en maar 24 stemmen raar.

avatar van Ricky Roma

Ricky Roma

Het verhaal deed mij echt veel aan Rocky (1976) denken, en aangezien dat mijn favoriete film is was deze ook heel goed te pruimen. Wel zeer moeilijk te vinden, en als je de dvd wilt kopen kom je hem nog niet eens tegen met de naam "Hoosiers". Downloaden gaat al helemaal niet, is alsof de film nooit bestaan heeft.

Maar voor degene die fan zijn van sportfilms moeten deze zeker zien.

****

avatar van The Last

The Last

De DVD is andere heel makkelijk te vinden. Klik maar eens op 'Vergelijk prijzen van deze DVD'.

avatar van Sven Vermant

Sven Vermant

Een vermakelijke film is het zeker maar hij redt het niet bij een vergelijkbare films als Glory Road en Coach Carter die ik persoonlijk toch een tikkeltje beter vind.

De betrokkenhied bij het team is hier toch ietsje minder.

Niettemin is de film zeker 3* waard.

avatar van Pistons

Pistons

Hele lekkere basketball film. Niet eens zo bijster origineel, sterker nog: best cliché, maar wel overwegend fraai uitgewerkt. Gene Hackman acteert weer eens goed en de action scenes zijn heerlijk, vooral voor een hoops groupie als yours truly.

avatar van $mit$

$mit$

Na eerder 'Remember the Titans' te hebben gezien, vond ik deze eerlijk gezegd behoorlijk tegen vallen. Ik kon er eigenlijk de hele film niet inkomen....

avatar van newG

newG

• 2063 stemmen

Trage saaie voorspelbare film. De sportscene's waren echt te knullig voor woorden, waarbij de "spannende momenten" enkel werken bij kinderen jonger dan 10 jaar... In de beste sportfilm allertijden moet blijkbaar ook een erg zwak liefdesverhaal verweven zitten. Ik vond Gene Hackman heel matig acteren, sport is emotie en bij hem had ik steeds het gevoel alsof hij behangpapier van de muur aan het trekken was... Veel te pover allemaal. En dan dat verhaal met die hele goeie speler die niet meer wil spelen en dan zonder enige rede toch weer terugkomt... Dat kon me nu toch ECHT NIETS schelen... En dan blijft er nog Dennis Hopper over: In hetzelfde jaar als Blue Velvet mag hij "de dronkenlap van het dorp" spelen, en jammer genoeg blijft ook hij ver onder de verwachtingen.
Ik ga niet zeggen dat dit de allerslechtste film is die ik al ooit gezien heb, maar veel goeds heb ik er nu ook weer niet over te zeggen, laat staan dat deze film nog maar in de buurt komt van "allerbeste sportfilm allertijden"

BBarbie

Aardige sportfilm, gebaseerd het waargebeurde feit dat de Milan High School Indians in 1954 als kleinste school ooit basketbalkampioen werd van de staat Indiana.

Mooie rollen van Dennis Hopper en Gene Hackman, al is die veel ouder dan de echte coach die destijds pas 26 was. Van het chagrijnige gezicht van Barbara Hershey krijg je al snel koppijn.

Voor het ware verhaal zie:

1954 Milan High School basketball team

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Leuke film die alles heeft wat je van dit soort film mag verwachten, wist overigens niet dat hij op waargebeurde feiten was gebaseerd.

avatar van Movsin

Movsin

Zoveelste sportfilmpje met de klassieke tribulaties met coach, spelers en al wie er zich bij betrokken voelt en uiteindelijk met het voorspelbare einde.

Gelukkig deze keer geen American football.

De uitstraling van Hackman ondersteunt de film. Hopper is te karikaturaal in zijn karikaturale rol en de rol van Barbara Hershey heb ik niet begrepen.

Goed zijn de sfeerschepping in sporthall en de muziek van de film.

Theunissen

Deze op waarheid gebaseerde Amerikaanse basketbal Drama film, heb ik afgelopen nacht via de televisiezender AMC (wel via Ziggo interactieve televisie) gezien en ik moet zeggen dat het best een goede, leuke, mooie en vermakelijke film is om naar te kijken.

Deze film speelt zich af in het jaar 1954 en draait om basketbal coach Norman Dale (goed gespeeld door Gene Hackman), met een berucht verleden (heeft ooit eens een goede basketbalspeler geslagen), die door omstandigheden een middelbare school basketbalteam in een klein stadje in de staat Indiana moet gaan coachen voor het "Indiana State" kampioenschap. In het klein stadje heeft men het niet zo op personen die buiten hun stadje komen en in eerste instantie ziet iedereen basketbal coach Norman Dale liever gaan dan komen en dat geldt ook voor een paar basketbalspelers die na hun eerste kennismaking met hem vertrekken (beter gezegd worden weggestuurd).

Maar door zijn fanatieke manier van trainen en zijn enorme toewijding en passie voor basketbal, wint coach Norman Dale langzamerhand het respect en vertrouwen van het basketbalteam en ook met een aantal personen in het dorp zoals lerares Myra Fleener (verdienstelijk gespeeld door Barbara Hershey) die hem in eerste instantie niet zit zitten. De resultaten van het basketbalteam onder nieuwe coach Norman Dale zijn in het begin slecht (men verliest de eerste wedstrijden), maar na verloop van tijd, veranderingen van spelers en het toevoegen van personen (waaronder de vader van een basketbalspeler, gespeeld door Dennis Hopper, die een tevens een voormalig basketbalspeler was en nu aan lagerwal is geraakt en veel drinkt) in de trainersstaf, worden de resultaten beter en wordt zelfs de één na andere wedstrijd gewonnen en wordt Norman Dale ook populair en geliefd (letterlijk ook bij lerares Myra Fleener) in het kleine stadje. Hierdoor worden de kansen om het winnen van het "Indiana State" kampioenschap opeens realistisch en daar draait het dan om in deze film.

Natuurlijk is het verloop van dit soort films vaak voorspelbaar en bevat het ook de nodige clichés (of die ook in het echt gebeurt zijn, is natuurlijk de vraag), maar desondanks is het een goede en mooie film en zit de opbouw en het verloop van het verhaal ook goed en mooi in elkaar. Ook de uitvoering (inclusief de sfeer) van het verhaal is mooi gedaan en visueel gezien spatten de jaren 50 van het scherm qua aankleding, locaties, voertuigen en decors. Ook de basketbalwedstrijden werden mooi in beeld gebracht en zeker qua scoreverloop. De cast doet het natuurlijk ook goed en verdienstelijk en het is vooral Gene Hackman (die ik vroeger graag zag spelen in films) die deze film naar een hoog niveau tilt. Hoe de film zal gaan eindigen is natuurlijk voorspelbaar, maar was desondanks toch mooi.

Al met al gewoon een goede feelgood Drama film (dit jaar precies 30 jaar oud), welke zich vanaf de eerste tot de laatste minuut lekker wegkijkt en weet te vermaken.

avatar van IH88

IH88

“My practices aren't designed for your enjoyment.”

Basketbal en Indiana, het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat zie je in Hoosiers, met een klein stadje dat helemaal achter hun middelbare school basketbalteam gaat staan. Met veel positieve en negatieve gevolgen. Want de druk dat het legt op de scholieren is immens, en als je zoals Jimmy dan ook nog te maken krijgt met persoonlijke problemen ga je er aan onder door.

Hackman, Hershey en Hopper zijn geweldig, en ook de basketbalscènes zitten goed in elkaar. Het mooiste van Hoosiers vind ik misschien nog wel de beelden van het uitgestrekte landschap van Indiana, en je begrijpt gelijk waarom basketbal zo belangrijk is voor zo’n klein stadje. Er is voor de rest weinig te doen.

Hele fijne sportfilm. Is later vele malen gekopieerd maar nooit met zo'n pretige cast als hier.

avatar van Locutus

Locutus

Wat een mooie sportfilm had kunnen zijn wordt een drama. Je ziet al van ver aankomen dat de sterspeler weer terug komt. Daarnaast worden leerlingen van de middelbare school gespeeld door acteurs van eind 20. Ziet er niet uit! Tot overmaat van ramp ontstaat er een voorspelbare liefdesrelatie tussen Hackman en zijn tegenspeelster, die maar liefs 32 jaar jonger is! Man man man tenenkrommend.

avatar van Gastel

Gastel

Gene Hackman is natuurlijk altijd goed, en het decor (jaren 50, basketbal) is ook best leuk.

Maar voor de rest is dit een matige film die te geforceerd op het sentiment speelt. Enkele leuke scenes daargelaten zien we vooral weinig aansprekende karakters, een obligate romance zonder echte chemie en een overacterende Dennis Hopper (al moet ik eerlijk bekennen dat Hopper zelden goed vind acteren).

Gemiste kans wat mij betreft.