• 8.985.774 stemmen

Pride and Prejudice (1995)

Drama / Romantiek | Miniserie

Show titel: Pride and Prejudice

Genre: Drama / Romantiek

Ontwikkeld door: Michael Wearing en Delia Fine

Met: Colin Firth, Jennifer Ehle en Susannah Harker

Datum van release: zondag 24 september 1995

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Pride and Prejudice

Gebaseerd op de roman van Jane Austen. Het verhaal speelt zich af in Engeland aan het begin van de negentiende eeuw. Het draait om de vijf ongehuwde dochters van Mr. en Mrs. Bennet op hun landgoed Longbourn, nadat de rijke en aantrekkelijke Mr. Bingley en zijn statusbewuste vriend Mr. Darcy bij hen in de buurt komen wonen. Terwijl Bingley onmiddellijk voor de oudste dochter, de tweeëntwintigjarige Jane, valt, heeft Darcy moeite met de lage status van de lokale gemeenschap en ligt hij regelmatig verbaal in de clinch met de tweede dochter uit het gezin, de twintigjarige Elizabeth.

24 september 1995 (55 minuten)

Twee rijke, geschikte en knappe jonge vrijgezellen arriveren in Hertfordshire en zodoende in de levens van alle hoopvolle jonge vrouwen en hun ambitieuze moeders in de buurt. Mr. Bingley heeft Netherfield Park gekocht en heeft zijn zussen en een vriend, Mr. Darcy, meegebracht. Voor Mrs. Bennet komen zij als geroepen. Zij moet er immers voor zorgen dat haar vijf dochters, allen zonder bruidsschat, zullen trouwen.

1 oktober 1995 (55 minuten)

De Bennets verwachten bezoek van Mr. Bennets geestelijke neef, die het landgoed zal erven door de afwezigheid van een directe mannelijke erfgenaam. Mr. Collins komt naar Longbourn met de intentie om de slechte band tussen zijn tak van de familie en de Bennets te herstellen. Elizabeths ontmoeting met Wickham bevestigt haar wantrouwen en afkeer tegenover Darcy.

8 oktober 1995 (55 minuten)

Bingley en zijn huishouden keren onaangekondigd terug naar Londen. Dit heeft tot gevolg dat Jane denkt dat hij nooit om haar gegeven heeft. Elizabeth komt erachter wie er verantwoordelijk is voor de scheiding tussen beiden. Daarnaast is ze gechoqueerd wanneer ze erachter komt dat Mr. Collins verloofd is met haar beste vriendin, Charlotte Lucas. Charlotte smeekt haar om hen in maart te komen bezoeken in Hunsford Parsonage.

15 oktober 1995 (55 minuten)

Nadat hij wordt afgewezen, besluit Darcy zichzelf te verdedigen tegenover Elizabeths beschuldigingen. Hij wacht Elizabeth op tijdens haar ochtendwandeling, overhandigt haar een brief en vertrekt weer. Later ontmoeten ze elkaar opnieuw op zijn landgoed, Pemberley. Eenmaal daar komt Elizabeth tot een wonderbaarlijke ontdekking, die haar gevoelens voor Darcy doet veranderen.

22 oktober 1995 (55 minuten)

Elizabeth ontmoet Darcys jongere zus, Georgina. Deze ontmoeting blijkt een succes, maar dan komt het nieuws dat Lydia er vandoor is gegaan met Wickham. De Bennets vrezen dat alle hoop voor haar verloren is. Darcy besluit Lydia te helpen, maar zonder dit te vertellen aan de Bennets.

29 oktober 1995 (55 minuten)

Lydia keert met gepaste trots terug naar huis met Wickham, waarmee ze nu getrouwd is. Lydia zou de hulp van Darcy voor zich moeten houden, maar vertelt het uiteindelijk in haar enthousiasme toch door aan Elizabeth. Ondertussen keert Bingley terug naar de omgeving van Longbourn om Jane weer te zien. Hij wordt op de voet gevolgd door een kwade Lady Catherine, die nog een ander geheim aan het licht brengt.

Elizabeth Bennet

Charlotte Lucas

Mary Bennet

avatar van Rouge

Rouge

Als die verrekte Mrs.Bennet niet zo vreselijk over-the-top irritant was neergezet had ik deze filmserie vier sterren gegeven. Echter heb ik mij de hele film ontzettend geïrriteerd aan haar. De Mrs. Bennet in de versie met Keira Knightley (Brenda Blethyn) vond ik vele malen echter irritant dan deze actrice.

Verder was ik ook niet erg gecharmeerd door Jane Bennet, die in het boek toch als aller bekoorlijkst wordt beschreven.