Nothing to Lose (1997)

geregisseerd door Steve Oedekerk
met Tim Robbins, Martin Lawrence en John C. McGinley

Nadat Nick Beam (Tim Robbins) zijn vrouw met zijn baas heeft betrapt, gaat hij er met de blik op oneindig vandoor. Onderweg wordt hij overvallen door T. Paul (Martin Lawrence). Dit gaat echter niet van een leien dakje aangezien Nick toch niets meer te verliezen heeft. De overval verandert in een ontvoering van de overvaller.

avatar van peterjohn
Prettige film, met fijn tempo, wel simplistisch.

avatar van DonOswaldo
Leuke 90's comedy die zich naast het jeugdsentiment nog steeds prima staande houdt. Goed uitgewerkt met een stabiele lijn aan humor en een cast die het tot leven brengt. Martin Lawrence en Tim Robbins vormen een vermakelijk duo, rol van Lawrence soms op het randje maar over het algemeen wel leuk. Bijrollen zijn overigens ook degelijk, al zijn die wat minder van belang.

Eigenlijk het soort film dat ik meestal geen hoog cijfer geef, maar als je niet al te hoge eisen stelt is het uiteindelijk best een amusant filmpje dat lekker wegkijkt. Typisch het soort film voor in een vliegtuig of op een veerboot.

Saai. Gewoon saai. Als ik naar andere films van Martin kijk voel ik de humor wel, weetje. Maar deze film.. Er zitten te veel saaie stukken in. Ik vond het echt geen fijne film.

avatar van Glennekeeeee
Martin Lawrence in een buddy-movie... Het is eigenlijk al een genre op zich. Hoewel films als Bad Boys tonen dat het zeker kans tot slagen heeft zijn er makkelijk evenveel voorbeelden te noemen waarin de kwaliteit van zijn films toch de wensen overlaat. De man speelt dan ook altijd hetzelfde typetje wat in sommige verhaallijnen al dan niet past.

In deze film past zijn personage wel en is de klik met Robbins er zeker wel. Alleen is het opzet van de film toch wat te belachelijk en nogal ondoordacht geschreven. Dat het bedriegen uiteindelijk die twist bevat was eigenlijk al vanaf het begin duidelijk en dan vraag je je af wat het nut was van de film ons op het verkeerde been zetten? al zeker niet... Het is dan ook nog eens raar dat de film in het begin nooit van grond komt. Meestal start een film wel sterk maar is de kans tot inzakken veel groter dan omgekeerd. Bij deze film is het dus andersom. De eerste helft is nogal saai, voorspelbaar en te weinig grappig om te blijven boeien. De kracht van de film is dat de cohesie tussen Robbins en Lawrence mooi groeit doorheen de film wat de kwaliteit in de tweede helft zeker goed doet. De tweede helft heeft een strak tempo, valt nooit stil, bevat genoeg lachsalvo's en hoewel de voorspelbaarheid nog steeds troef is valt het net wat minder op door het vlotte tempo en de opeenstapeling van leuke momenten. Dat het op het einde dan weer net zo snel snel geschreven is als in het begin is dan weer jammer maar gelukkig heb je dan toch net een driekwartier kunnen lachen. Nothing To Lose schaart zich daarom tussen de zwakke en betere Lawrence-buddy-komedies. Dankzij de cast en het van de pot gerukte verhaal dat in de tweede helft meer tot zijn recht komt zorgt het ervoor dat de hele lijst aan tekortkomingen toch wat verzacht worden.

Nothing To Lose is een best aardige komedie dankzij het duo Robbins - Lawrence. Toch maakt de film té veel fouten om de stempel 'geslaagd' te krijgen

avatar van gizzegiz
Heel plezante film! Over liefde, vriendschap en 'speciale' overvallen Absolute aanrader!