The Man Who Came to Dinner (1942)

geregisseerd door William Keighley
met Bette Davis, Ann Sheridan en Monty Woolley

De egocentrische en cynische radioster Sheridan Whiteside, die het leuk vindt om zijn secretaresse dwars te zitten, valt bij een bezoek aan een provinciestadje van de trap. De plaatselijke arts besluit dat hij het huis van zijn gastheer niet mag verlaten, waarop Whiteside het gezin van zijn gastheer begint te terroriseren.

Vermakelijke film, leuke dialogen, rond een leuk verhaal.

Komt geregelt op TMC, erg leuk om een keer te zien.

Praatfilm van jewelste die spijtig genoeg, in zijn komedie, zelden een verfijnd niveau haalt.

avatar van Metalfist
You have the touch of a love-starved cobra

Ik ben niet zo'n fan van Bette Davis in komische rollen. Of romantische rollen voor mijn part want waar ik echt van kan genieten zijn de film waar ze een feeks speelt. Hierdoor stond The Man Who Came to Dinner nu niet meteen erg hoog op mijn verlanglijst van la Davis maar de hoge score hier op MovieMeter deed me toch hopen op een degelijke film. En dat is het ook geworden maar toch ben ik hier niet zo lyrisch over als de hoge score me deed hopen.

En dan komt voornamelijk doordat de film iets te lang doordraaft. Op zich kon het concept van The Man Who Came to Dinner me wel bekoren. Een arrogante eikel die het huis waarin hij verblijft begint te terroriseren, het zorgt in ieder geval voor een aantal amusante scènes maar op den duur heb je de vele scheldpartijen van de man wel gehad en begint het te vervelen. Mocht de film zo'n 90 minuten geduurd hebben, dan had er volgens mij wel een halfje bij gemogen. Daar komt dan ook nog eens bij dat regisseur Keighley naar het einde toe wat de bocht uitvliegt door de mysterieuze June Stanley als Lizzie Borden te portretteren, iets wat compleet niet past in de lijn van de film. Dan is The Older Sister van Alfred Hitchcock uit het eerste seizoen van Alfred Hitchcock Presents een stuk interessanter. Dat Sheridan op het einde dan terug over dezelfde tree uitglijdt en dat alles dan weer opnieuw begint had ook niet gehoeven voor mij.

Degelijke rol van Davis, zoals gewoonlijk eigenlijk. Het diva gehalte zie ik er nog altijd niet in, ik vind haar dan ook helemaal niet aantrekkelijk, maar acteren kon ze in ieder geval erg goed. Dit is wederom zo'n romantische rol waar ze soms wat minder in is maar de samenwerking met Richard Travis als Bert gaat haar erg goed af. De show wordt echter gestolen door Monty Woolley die de vuilbekkende, tierende Whiteside speelt. Een heerlijk personage maar hij wordt iets teveel gebruikt om de boel recht te houden en dat is jammer. Daar kan Woolley natuurlijk zelf niet veel aan doen. Geslaagde bijrol nog van Ann Sheridan, nu dat was pas een diva, maar alleen jammer dat Jimmy Durante naar het einde toe nog verschijnt. Zijn personage moest blijkbaar een soort van eerbetoon/kopie zijn van de immer geweldige Harpo Marx (ga dat zien!) maar dit is volstrekt belachelijk en irritant. Het pianostukje bij zijn introductie (terwijl het eigenlijk bijna altijd Chico Marx was die achter piano zat) is een perfect voorbeeld van hoe het niet moet.

Begrijpelijk waar de hoge scores vandaan komen maar voor mij duurde het allemaal net iets te lang. Ik was nu ook al wel vrij moe dus misschien dat ik met een herziening er wel een halfje bij doe maar voor nu een meer dan dikke voldoende. Qua verhaal wel vermakelijk maar het is voor Woolley als Sheridan die de leukste rol op zich neemt dat de film gezien mag worden.

avatar van Biosguru
Erg leuk als je er voor in de stemming bent. Ik snap ook wel dat het sleets aandoet. Lijkt het Banjo karakter bv niet als 2 druppels water op Kramer uit Seinfeld. En zo zijn er nog wel wat meer gags die we nu wel gezien hebben .