The 300 Spartans (1962)

Oorlog / Avontuur

geregisseerd door Rudolph Maté
met Richard Egan, Ralph Richardson en David Farrar

In 480 VC valt een Perzisch leger, geleid door Xerxes, Griekenland binnen. Ondanks het enorme overwicht van de Perzen weet het leger van de Grieken stand te houden in de nauwe pas bij Thermopylae. De Perzen lijden grote verliezen, maar uiteindelijk is het Griekse leger geneigd zich terug te trekken. Een groep van 300 Spartanen, onder leiding van koning Leonidas, blijft achter om stand te houden tot de laatste man. Wat volgt is een heroïsche strijd tussen de heldhaftige Spartanen en de enorme invasiemacht van het Perzische rijk.

Intrigerende film. Ondanks het soms wat matige acteerwerk (vooral van de vrouwen) een goede film over een belangrijk punt in de Griekse geschiedenis. ****

avatar van ThaMovieVoter
Zag helaas het laatste stuk, juist toen ook de slag begon, zag er alles behalve spectaculair uit, met name omdat de klus in 5 minuten geklaard was. Ik had wel wat meer verwacht van het heldhaftige optreden van de Spartanen, het zag er echter wel heel mooi 'aangekleed' uit. Zou de film graag nog eens helemaal willen zien, maar dat zal nog wel even op zich laten wachten denk ik.

avatar van hedkandi1
Een aanrader, zeker als je geintresseerd bent in history.
Acteerwerk vaak inderdaad wat matig maar je moet ook kijken naar de tijd wanneer de film gemaakt is.
Mooie cast.
Voor mij een 3,5

Reinbo
Voor hen die vooral voor het verhaal gaan is deze zaterdag op tv. Ik ga hem zelf zeker kijken ne daarna naar 300.

klassieke spectacle film, zit meer op de historie dan die comic verfliming ervan

eerst dit kijken dan die andere

avatar van aSMoDeuS
Een 'graphic novel' is wel even wat anders dan een 'comic'.

avatar van Pkunk
Beetje suf. Ook als je bedenkt dat de film al behoorlijk oud is.
Ookal ben ik zeer geinteresseerd in de historie 2,5*

avatar van Joone
wat een slecht geacteerde film is dit zeg, geen aanrader
1.5* voor de moeite !

Reinbo
Beetje standaard spectakel film, die me vooral wist te boeien omdat ik na het zien van 300 benieuwd was naar de 'echte' gang van zaken. Ik moet zeggen dat de honderden echte soldaten meer indruk maken dan het digitale geweld van 300 en dat de politieke en strategische discussies hier wel een meerwaarde hebben. Er werd ook een stuk minder geschreeuwd.

Verder weinig bijzonders en stukken minder dan de bekendere films uit die periode Spartacus en Ben Hur.

avatar van Metalfist
Wegens het zien van 300 wou ik het originele verhaal waar Frank Miller zijn verhaal op heeft gebaseerd wel eens zien. Film is zeker niet slecht maar inderdaad op sommige vlagen barslecht geacteerd. Wel vond ik het amusant om de films te kunnen vergelijken en ook met quoates zoals Our arrows will block out the sun. Then we shall fight in shade Al met al wel een goede film 3.0*

Haha , ze krijgen gewoon een speerstok tegen hun gezicht gegooit gekregen en ze vallen gillend neer zonder een spatje bloed

Lad
Infected_ schreef:

Jaar: 1962.

Het lijkft misschien wat amateuristisch, maar hou rekening met het jaartal.

Mijn mening: een redelijke film, met goede vechtscenes, je merkt dat het een "oude" film is, maar daar is niks mis mee. De film kijkt lekker weg.

Lad
ThaMovieVoter schreef:

Daarvoor waren er nog een paar "grotere" gevechten...

Ik feliciteer mezelf dat ik dit een half uur heb vol gehouden. Daarna werd de potsierlijkheid en het idiotisme me te machtig....

avatar van Brix
Deze film viel mij , ondanks het interessante gegeven, tegen.
Had m.i. wat pittiger gemogen.
Ik heb altijd van dit filmgenre gehouden, maar dat is niet genoeg om deze film acceptabeler te maken voor mij.
Niet echt slecht, maar helaas te weinig indruk makend.

avatar van JTV-kijker
Een leuke film, maar de gevechten hadden beter gekunnen. Het gevecht lijkt eerder op een kort klusje. De kostuums, personages en de muziek waren wel fantastisch. Het verhaal lijkt me ook heel wat waarheidsgetrouwer dan van 300

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Geen echte hoogvlier dit en minder indrukwekkend dan 300. Wel is deze film geloofwaardiger en ligt de nadruk meer op tactiek en authenticiteit. Het acteerwerk is wel vrij pover en de film zelf kent ook weinig charme. Waar 300 uitblonk in geweld, probeert men hier nog een romantische zijverhaal er bij te sleuren. Typisch voor films uit die tijd natuurlijk.

Na de Schotse Leonidas is het nu tijd voor een Amerikaanse versie. Samen met Xerxes ook de enige interessante figuren in de film. De film geeft een beter beeld van de historische feiten (voor zover die dan kloppen natuurlijk), maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van Uzza_Sparta
aangezien deze film in de begin jaren 60 was gemaakt, intussen 50 jaar geleden, vind ik hem eigenlijk best goed.

ipman-99
"Who can understand the way of the gods? They create lovely girls and then turn them into wives." ...:T " !!!

Aardige historische film (Heropfrissing) !!! 'The 300 Spartans' uit 1962 met Richard Egan alias
King Leonidas is een aardige historische film. De setting, locaties en aankleding waren dik inorde.
De actie scènes hadden misschien langer mogen duren ..., maar dat mag zeker de pret niet drukken. De nadruk ligt ook op de romantisering van het verhaal, wat uiteraard typisch was voor die bepaalde tijd.