Barefoot (2014)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Andrew Fleming
met Evan Rachel Wood, Scott Speedman en Treat Williams

Het zwarte schaap van een welgestelde familie ontmoet een psychiatrisch patiënte die haar hele leven geïsoleerd is opgevoed. Hij neemt haar mee naar zijn broers huwelijk om zijn familie ervan te overtuigen dat hij weet wat hij met zijn leven wil. Zij weet, op haar beurt, met haar charmes de nodige indruk te maken op de familie en al gauw ontstaat er een onvoorstelbare liefde tussen de twee.

Gewoon een leuke, mooie, luchtige, aandoenlijke Romantiek / Komedie film, met best een zoetsappig, clichématig en voorspelbaar verhaal.

Het verhaal draait om Jay Wheeler (verdienstelijk gespeeld door Scott Speedman) die het zwarte schaap is van een welgestelde familie en waarvan zijn broer op het punt staat om te gaan trouwen. Jay Wheeler die de vloeren boent (hoort bij zijn proeftijd) in een Psychiatrisch ziekenhuis, ontmoet daar de op blote voeten lopende patiënte Daisy Kensington (leuk gespeeld door Evan Rachel Wood die er ook leuk uitzag), die haar hele leven geïsoleerd is opgevoed door haar moeder en die pas is overleden. Omdat ze totaal wereldvreemd is en niet weet wat ze moet doen, is ze opgenomen geworden. Omdat Jay is uitgenodigd voor zijn broers huwelijk en hij middels een leugen aangeven heeft dat hij zijn vriendin meeneemt die werkt in een ziekenhuis (wat natuurlijk beide niet waar is), besluit hij om haar mee te nemen als zijn vriendin (ze moet ook doen alsof ze een verpleegster is) en probeert hij ook zijn familie te overtuigen dat hij weet wat hij met zijn leven van plan is.

Omdat Daisy helemaal wereldvreemd is, levert dat in het begin van het verhaal vaak leuke reacties van haar op in o.a. een striptease bar (waar ze kleren leent voor het huwelijksfeest) "Die dikke man bood me 100 dollar voor wat handwerk. Ik kan helemaal niet handwerken" , het vliegtuig (waarmee ze op weg zijn naar het huwelijksfeest) en natuurlijk ook bij haar familie en op het huwelijksfeest. Ondanks dat ze wereldvreemd is, weet ze wel de nodige indruk te maken op de familie die al gauw denken dat er sprake is van echte liefde tussen haar en hun zoon/broer Jay. Maar door het gedrag van Daisy op het huwelijksfeest loopt dat al snel fout en vertrekt Jay samen met Daisy (hij wilt haar in eerste instantie dumpen) met min of meer een gestolen voertuig (waardoor ze natuurlijk in de problemen komen) van hun vader en daar draait het dan om in dit verhaal. Het einde van het verhaal valt natuurlijk makkelijk te raden, maar was desondanks wel mooi.

Het zoetsappige romantische verhaal zit leuk en mooi in elkaar en ook met de uitvoering van het verhaal zit het wel goed. Dankzij Evan Rachel Wood valt er regelmatig ook wat te (glim)lachen en zij maakt het sowieso al de moeite waard om deze film te bekijken. De overige cast doet het ook verdienstelijk en die is best indrukwekkend met o.a. Treat Williams (in de rol van vader Wheeler) en J.K. Simmons (als doctor van het Psychiatrisch ziekenhuis), waarbij de laatste het eigenlijk altijd goed doet. Omdat de film ook maar iets van 80 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg.

Gewoon een leuke en mooie Romantiek / Komedie film, die leuk is om eens gezien te hebben en dan vooral vanwege het aandoenlijke spel Evan Rachel Wood.

avatar van RoFFeL
Leuke feel good movie. geen hoogstandje maar zeker fijn om te kijken.

avatar van soom
Vooral Evan (Rachel) Wood is heul schattig en na zo'n drie films gezien te hebben, wel op weg om enige sporen te verdienen. Ik vind haar per film namelijk steeds leuker worden. Ze heeft een bepaalde kwetsbaarheid in zich (ontwikkeld?), bovenop een zeker stoer randje. Dat maakt het werkelijk heerlijk om met haar mee te gaan, in wat ze laat zien. Scott Speedman is wel redelijk. Maar het is dus Evan die de show steelt, meer dan Scott.
De kunstig verpakte plaatjes die men vervolgens toont, brengen een warme glimlach en een fijn gevoel met zich mee. Dankzij Evan dus een feestje, en ze trekt de rest tot een zekere hoogte, enigszins tot haar niveau. Dat is wel het grootste bewijs van haar kunde als actrice, want ze is eenzaam aan de top. Dat ze toch de rest van de andere mensen tot meer kan laten komen dan ze in zich hebben, dat is een kunst op zich. *Behalve dan bij J.K Simmons. Die man is sowieso held.*

avatar van Baboesjka
Leuk om gezien te hebben. Een vermakelijk verhaal, goed geacteerd en een heel gave camper . Ondanks de zware onderwerpen is het een luchtige film. Geen hoogvlieger, wat mij betreft, maar ik kan 'm wel waarderen. 3*

avatar van Psycho-M
Wat een leuk filmpje is dit zeg.
Nu vind ik Evan Rachel Wood sowieso al een briljantje, maar ze trekt deze film wel echt naar een hoger niveau.
Leuk verhaaltje, grappige situaties, feel good ending.
Beetje een sleeper deze film, maar in zijn genre zeker de moeite waard

avatar van Grindhouse62
Zojuist samen met mijn vrouw deze feelgood movie gezien op Videoland. Ik had deze film al gezien, maar vond het geen straf om hem nog eens te kijken. Er werd leuk geacteerd door allen. Echt een fijne en leuke romcom.

avatar van Ste*
Echt een van de belachelijkste films die ik ooit gezien heb.

Niks klopt hieraan, en alles is echt belachelijk, waar moet ik beginnen. Ik ga gewoon wat dingen opnoemen:

- Als we er eenmaal achterkomen wat/wie Daisy precies is strookt dat absoluut niet met hoe ze zich gedraagt of wat dan ook. Ze is eerder een soort wereldvreemd naief vrolijk kindvrouwtje dan iemand die een afschuwelijk leven heeft gehad met haar geesteszieke moeder. Gelukkig is ze superknap!

- Hoe Jay haar 'vrijlaat' uit de inrichting en vervolgens meeneemt slaat al nergens op, net als hoe hij uiteindelijk overal mee wegkomt (zijn vader die hem uiteindelijk het geldbedrag geeft echt WAAROM? Die gast hoort in de gevangenis, waarom moeten wij hem in godsnaam een leuke gast vinden?) Gelukkig is hij wel knap!

- De film is het summum van vlees noch vis, de humor (die vooral gehaald wordt uit de awkward momenten met Daisy) is niet grappig genoeg, en het drama (die wederom gehaald wordt uit de awkward momenten met Daisy) is niet dramatisch of pijnlijk genoeg.

- Romance slaat ook totaal nergens op. Moeten we nu echt geloven in een blij romantisch happy ending met een draaideurcrimineel en een onontwikkeld getraumatiseerd kindvrouwtje? REALLY? Nou, dat gaat vast lang goed. Binnenkort Barefoot the Sequel: A Broken Family, waarin Jay weer in de gevangenis belandt, Daisy hun drie kinderen natuurlijk nooit kan opvoeden met de jeugd die ze heeft gehad, uithuisplaatsing, ellende, etc.

- Waarom wil J.K. Simmons hieraan meedoen? Bradley Cooper had er duidelijk geen zin in, gezien de discount-versie die ze gecast hebben.

Een absoluut gedrocht. En kom niet aan met 'joh, is toch maar een film, is leuk/romantisch/grappig'. Nee. Er moet een zekere basislogica aanwezig zijn, doei.

1*, het ziet er oke uit, en het is niet heel slecht geacteerd.

Ste* schreef:
Echt een van de belachelijkste films die ik ooit gezien heb.

Je kunt in dat geval het Duitse origineel Barfuss (2005) maar beter overslaan.

avatar van Ste*
BBarbie schreef:

Je kunt in dat geval het Duitse origineel Barfuss (2005) maar beter overslaan.

Tja geen idee, als die film beter uitgewerkt is en geloofwaardiger is op die punten (kan het me bijna niet voorstellen met zo'n plot maar oke) dan kan het best dat die film minder slecht is. Maar ik ga het maar niet testen nee

avatar van N00dles
Oef, pijnlijk slechte film. Willen ze nu echt dat ik ga rooten voor een romance tussen een naïeve, wereldvreemde vrouw en een draaideurcrimineel met een slecht moreel kompas?
Het scenario is zo tenenkrommend en bizar dat ik niets hiervan serieus kan nemen. Zelfs op het meest fundamentele niveau werkt deze film niet; niet als comedy, niet als drama en niet als romantische film. Het is gewoon stuitend hoe stompzinnig bepaalde scènes zijn, en hoe laag het intelligentieniveau van de kijker wordt ingeschat.

Moet ik nu echt geloven dat iemand die een hulpeloze vrouw alleen achterlaat op een station toch wel een goeie gast is met een klein hartje? Omdat ie een beetje charismatisch kan lachen en 'lekker stoer en rebels' is? Ook al manipuleert hij haar om haar mee te kunnen nemen naar een bruiloft, terwijl zij in al haar naïviteit niet kan inschatten wat hij haar van haar wil? Moet ik het zielig vinden dat zijn vader hem behandelt als de low-life crimineel die hij is? Moet ik haar aandoenlijk vinden om haar 'mooie koppie' terwijl ze in feite alleen maar een irritante, vrouwelijke versie van Joe Black speelt?
Slechte komedie wisselt zich af met quasi-zielige drama, terwijl de film bol staat van de meest onrealistische scenario's. Man, man, man, wat een rommeltje is dit.

Het is verbazingwekkend hoe prima acteurs en actrices zich hiervoor geleend hebben. Rachel Evans Wood schittert nu in Westworld, JK Simmons is een gerenommeerde acteur die hier niets te zoeken heeft en Scott Speedman -een soort budgetversie van Hugh Jackman- doet het ook niet slecht met wat hij aangereikt krijgt. Maar ik kan hier niet meer voor geven dan 1,5*, en dat is nog aan de royale kant.

avatar van Creative-lady
Ik vond het een geweldige film om naar te kijken. Goed geacteerd door iedereen.
ik heb er enorm van genoten

avatar van henrygreenways
hoe krijg je dit voor elkaar !! niet te geloven !!