Barefoot (2014)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Andrew Fleming
met Evan Rachel Wood, Scott Speedman en Treat Williams

Het zwarte schaap van een welgestelde familie ontmoet een psychiatrisch patiënte die haar hele leven geïsoleerd is opgevoed. Hij neemt haar mee naar zijn broers huwelijk om zijn familie ervan te overtuigen dat hij weet wat hij met zijn leven wil. Zij weet, op haar beurt, met haar charmes de nodige indruk te maken op de familie en al gauw ontstaat er een onvoorstelbare liefde tussen de twee.

Gewoon een leuke, mooie, luchtige, aandoenlijke Romantiek / Komedie film, met best een zoetsappig, clichématig en voorspelbaar verhaal.

Het verhaal draait om Jay Wheeler (verdienstelijk gespeeld door Scott Speedman) die het zwarte schaap is van een welgestelde familie en waarvan zijn broer op het punt staat om te gaan trouwen. Jay Wheeler die de vloeren boent (hoort bij zijn proeftijd) in een Psychiatrisch ziekenhuis, ontmoet daar de op blote voeten lopende patiënte Daisy Kensington (leuk gespeeld door Evan Rachel Wood die er ook leuk uitzag), die haar hele leven geïsoleerd is opgevoed door haar moeder en die pas is overleden. Omdat ze totaal wereldvreemd is en niet weet wat ze moet doen, is ze opgenomen geworden. Omdat Jay is uitgenodigd voor zijn broers huwelijk en hij middels een leugen aangeven heeft dat hij zijn vriendin meeneemt die werkt in een ziekenhuis (wat natuurlijk beide niet waar is), besluit hij om haar mee te nemen als zijn vriendin (ze moet ook doen alsof ze een verpleegster is) en probeert hij ook zijn familie te overtuigen dat hij weet wat hij met zijn leven van plan is.

Omdat Daisy helemaal wereldvreemd is, levert dat in het begin van het verhaal vaak leuke reacties van haar op in o.a. een striptease bar (waar ze kleren leent voor het huwelijksfeest) "Die dikke man bood me 100 dollar voor wat handwerk. Ik kan helemaal niet handwerken" , het vliegtuig (waarmee ze op weg zijn naar het huwelijksfeest) en natuurlijk ook bij haar familie en op het huwelijksfeest. Ondanks dat ze wereldvreemd is, weet ze wel de nodige indruk te maken op de familie die al gauw denken dat er sprake is van echte liefde tussen haar en hun zoon/broer Jay. Maar door het gedrag van Daisy op het huwelijksfeest loopt dat al snel fout en vertrekt Jay samen met Daisy (hij wilt haar in eerste instantie dumpen) met min of meer een gestolen voertuig (waardoor ze natuurlijk in de problemen komen) van hun vader en daar draait het dan om in dit verhaal. Het einde van het verhaal valt natuurlijk makkelijk te raden, maar was desondanks wel mooi.

Het zoetsappige romantische verhaal zit leuk en mooi in elkaar en ook met de uitvoering van het verhaal zit het wel goed. Dankzij Evan Rachel Wood valt er regelmatig ook wat te (glim)lachen en zij maakt het sowieso al de moeite waard om deze film te bekijken. De overige cast doet het ook verdienstelijk en die is best indrukwekkend met o.a. Treat Williams (in de rol van vader Wheeler) en J.K. Simmons (als doctor van het Psychiatrisch ziekenhuis), waarbij de laatste het eigenlijk altijd goed doet. Omdat de film ook maar iets van 80 minuten duurt, kijkt hij verder lekker weg.

Gewoon een leuke en mooie Romantiek / Komedie film, die leuk is om eens gezien te hebben en dan vooral vanwege het aandoenlijke spel Evan Rachel Wood.

Leuke feel good movie. geen hoogstandje maar zeker fijn om te kijken.

avatar van soom
Vooral Evan (Rachel) Wood is heul schattig en na zo'n drie films gezien te hebben, wel op weg om enige sporen te verdienen. Ik vind haar per film namelijk steeds leuker worden. Ze heeft een bepaalde kwetsbaarheid in zich (ontwikkeld?), bovenop een zeker stoer randje. Dat maakt het werkelijk heerlijk om met haar mee te gaan, in wat ze laat zien. Scott Speedman is wel redelijk. Maar het is dus Evan die de show steelt, meer dan Scott.
De kunstig verpakte plaatjes die men vervolgens toont, brengen een warme glimlach en een fijn gevoel met zich mee. Dankzij Evan dus een feestje, en ze trekt de rest tot een zekere hoogte, enigszins tot haar niveau. Dat is wel het grootste bewijs van haar kunde als actrice, want ze is eenzaam aan de top. Dat ze toch de rest van de andere mensen tot meer kan laten komen dan ze in zich hebben, dat is een kunst op zich. *Behalve dan bij J.K Simmons. Die man is sowieso held.*

avatar van Baboesjka
Leuk om gezien te hebben. Een vermakelijk verhaal, goed geacteerd en een heel gave camper . Ondanks de zware onderwerpen is het een luchtige film. Geen hoogvlieger, wat mij betreft, maar ik kan 'm wel waarderen. 3*