Barfuss (2005)

Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Til Schweiger
met Til Schweiger, Johanna Wokalek en Steffen Wink

Nick Keller is een opgever: hij verliest baan na baan, maar werkt nu weer (voor een dag) als schoonmaker in een psychiatrische inrichting. Bij het verlaten van de inrichting kan hij maar net een zelfmoordpoging van Leila, één van de patiënten, verhinderen. Dat heeft gevolgen: Leila volgt haar redder naar huis en staat 's nachts op blote voeten voor zijn deur. Nick doet verwoede pogingen van haar af te komen, maar haar besluit staat vast: ze zal voor altijd bij Nick blijven.

sydney
De relatie tussen een jonge man, die niets moet hebben van gezag, en een meisje met psychiatrische problemen. Op zich een mooi gegeven voor een film. Alleen deze relatie ontwikkeld zich zeer snel en onwezenlijk. Daar begin je op een gegeven moment op te letten, waardoor de goede humor in de film een beetje overschaduwd wordt. Het acteren was wel goed overigens, maar samen met de goede humor denk ik dat dit niet genoeg is om deze film in Nederland op het witte doek te tonen. De film is overigens in een vreemde gele tint gefilmd/gemonteerd, het haalt een stukje sfeer uit de film, terwijl het bedoeld is om sfeerverhogend te werken. Je kunt soms ook overdrijven, zo blijkt...

3,0* (voor humor en goede muziek)

De humor was goed vooral op het begin van de film... daarna werd het meer drama!

Een leuke verrassing. Een onwaarschijnlijk verhaal zo gezellig verteld dat ze zou willen dat het waar was. Een op en top feel good movie met romantiek, een beetje dramatiek en vooral veel humor. Bovendien een lekker in het gehoor liggende soundtrack, die nog eens onderstreept dat je het allemaal niet te serieus moet nemen. Goed gedaan.

Een invoelend, suikerzoet en sprookjesachtig liefdesverhaal, zonder een enkele kus- of vrijscène, met beminnelijke personages , waaronder een uiterst naïeve, goedgelovige en onschuldige hoofdpersoon. Daardoor waren de gevoerde dialogen (bijna) komisch. Enkele chaotische scènes (bijvoorbeeld het familiefeest) waren wat teveel van het goede.