Lonesome Dove (1989)

Western / Drama
384 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Simon Wincer
met Robert Duvall, Tommy Lee Jones en Danny Glover

Augustus McRea en Woodrow F. Call, voormalige Texas Rangers, zijn partners en vrienden die samen vele gevaarlijke avonturen hebben beleefd. Gus is een romanticus, een rancher tegen wil en dank die weet hoe hij met vrouwen moet omgaan zonder er problemen mee te krijgen. Call is een gedreven, veeleisende man, een natuurlijk leider die geen enkel geduld kan opbrengen voor zwakheid. Hij is geobsedeerd door de droom ver weg een ranch op te zetten. De twee mannen verschillen als dag en nacht, maar beiden zijn doorzetters die weten dat ze op elkaar kunnen rekenen. Gus wordt meegezogen in Call's droom, en in hun kielzog verzamelt zich een bonte stoet cowboys, landverhuizers en verkenners. Ze belanden in een wereld vol zandstormen, op hol slaand vee, bandieten, overstromingen en sneeuw.

Vanaf disc 2 nam de interesse bij mij toe, de eerste disc vond ik vaak saai en niet altijd even best geacteerd.
Volgens mij kwam dit doordat de film in het eerste gedeelte vaker zijsprongen neemt van het hoofdverhaal af.
De zijverhalen hebben minder sterke karakters en soms zwakke acteurs, of in ieder geval niet interessant genoeg.
Om het een Duvall-show te noemen gaat mij te ver, maar hij stijgt wel boven alles en iedereen uit.
Tommy Lee Jones, mede door het karakter dat hij speelt, volgt op afstand.
In de tweede helft van de film komt hij wat meer naar voren en ik vind hem zeker niet slecht.
Vond ik de eerste helft de serie geen voldoende halen, de tweede helft was een stuk sterker.
Misschien ook doordat andere karakters wat meer konden groeien.

Warren Stantin
Erg onderhoudende western. De scene dat Duvall vals speelt met kaarten tegen Diane Lane is memorabel.

Prachtig, prachtig, prachtig.
Als je van Westerns houdt is dit een must. Ik heb vorig jaar Broken trail al gezien en die was ook zeer de moeite waard. Robert Duvall speelt een zelfde soort rol en steelt opnieuw de show. De rol van Tommy Lee Jones wordt vooral mooi uitgewerkt in het laatste uur vind ik.

Nu nog open range kijken en dan kan ik zeggen welke de beste is van Duvall's westerntrilogie. Ik vond lonesome dove en broken trail beide heel fraai, denk dat deze toch iets beter is.

domkey
Toppertje, of zeg maar topper.Fantastische serie.Verveelt geen minuut.

Prachtige serie waar je even moet inkomen, het komt wat langzaam op gang, maar vervolgens veel te bieden heeft. Duvall en Jones spelen voortreffelijk en geven perfect vorm aan hun goed uitgebouwde karakters. De landschappen zijn prachtig, er zitten goede actiescenes in en de kudde dieren wordt mooi in beeld gebracht (en moeten soms hele capriolen uithalen zoals bij het oversteken van rivieren).
Er zit bij Gus en Call veel diepgang in hun karakters, met name bij eerstgenoemde. Dat wordt mooi uitgewerkt al stapelt het drama in de derde aflevering zich wel wat op. Het verhaal rondom de sheriff die zijn vrouw achterna gaat voegt niet zo veel toe en dat wringt zich een beetje in de derde aflevering. Hierdoor is de serie niet volmaakt, maar de hoofdrolspelers en hun karakters zijn zo ijzersterk en het laatste uur is erg indrukwekkend waardoor deze miniserie met recht een klassier genoemd mag worden.

avatar van simonvinkie
Wow, na het zien van trailer daarnet ben ik toch wel erg beniewd hiernaar geworden. Ik heb hem hier klaarliggen, dus misschien vanavond al de eerste twee delen kijken!

avatar van simonvinkie
Damn, wat is dit goed! Net de eerste twee afleveringen gekeken, dus stemmen en een uitgebreide resensie schrijven doe ik niet, maar wat is briljant. De sfeer is geweldig en je word compleet meegezogen door het enorm boeiende verhaal. Vind het tot nu toe echt een fantastische miniserie! Kan niet wachten om morgen de laatste twee delen te zien!

avatar van Brix
Binnenkort maar eens opnieuw bekijken.
Simon Wincer is toch wel dé top western-regisseur van deze tijd.

avatar van simonvinkie
Lonesome Dove, wat een meesterwerk zeg!

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef kon ik niet wachten om de laatste twee delen te gaan bekijken. De eerste twee delen waren vasn gigantisch hoog niveau. Op een rustig, maar geweldige manier word je meegesleept door de film. De eerste aflevering is ook vooral een introductie en een sfeerschepping. De beelden van Texas in het begin zijn echt schitterend en na een klein half uurtje wist ik eigenlijk al dat dit een meesterwerk zou zijn. We maken op een mooie manier kennis met de personages. Vooral Duvall's rol is briljant. Geweldige vent ook, die Gus. Maar om nou te zeggen dat dit een one-men show van Duvall is... Nee, dat is het zeker niet. Tommy Lee Jones zet ook een prachtige rol neer. Zijn personages lijkt misschien niet zo heel boeiend in de eerste drie aflevering, maar wordt vooral de laatste aflevering meesterlijk uitgewerkt.

Na een enorm spannende cliffhanger aan het eind van het eerste deel, heb ik meteen aflevering twee erachteraan gegooit. Opnieuw was dat magistraal. De eerste drie kwartier waren niet zo sterk als het niveau wat de serie tot nu toe had, maar vanaf het moment dat Blue Duck zijn intrede in het verhaal doet, krijgt de serie meteen zijn oude niveau terug en gaat daar soms overheen. Vooral het einde was schitterend. Het mooie van Lonesome Dove is ook dat elk personage enorm boeiend is. Van de hoer Lorena tot de neger Deets. Allemaal krijgen ze erg veel diepgang mee, maar dat was natuurlijk ook tijd zat voor.

Aflevering drie was het minste. Nog steeds geweldig, maar het verhaal rond de sheriff die zijn vrouw zoekt is niet heel erg interessant. Wel een erg leuke rol van Buscemi, maar verder was ik blij dat dat verhaal niet overheersend werd. Een afleveringetje aandacht was genoeg. Aflevering vier, en dan met name het laatste half uur is van bijna onovertroffen niveau. Wat was dat geniaal! Het laatste half uur was vreselijk indrukwekkend en goed. Prachtige eind scene ook. Schit-te-ren-de western mini-serie dus. Een top tien plek zou er dik in hebben gezeten, maar ik vind toch eigenlijk dat dat meer bedoelt is voor films. En aangezien dit een mini-serie was, zet ik hem er niet in. Verder wel een bijna perfecte western. De enige reden waarom dit geen vijf sterren krijgt, is omdat ik aflevering drie niet zo goed als de rest vond.

Maar verder kan ik hier heel kort over zijn, dit is een MEESTERWERK! 4,5*

avatar van The One Ring
Goede westernserie, maar niet het meesterwerk waar vaak over gesproken wordt. Het is vooral jammer eigenlijk dat het een tv-product is en geen film. Voor een serie ziet het er best goed uit, maar het mist toch de echt schitterende fotografie die je in films al vaak sneller tegenkomt. Daarbij is dit stiekem ook een verhaal dat baat had gehad als er hier en daar wat geknipt werd. Ik hou wel van het rustige tempo waarop alles verteld wordt, maar enkele zijlijntjes hangen er teveel bij en lijken de boel op te houden. Het boek waarop het dan ook gebaseerd is is erg dik en de serie voelt op een bepaalde manier zeer literair aan door zijn overdaad aan verhaallijnen en personages.

Verder had ik wat moeite om in de serie te komen. De eerste aflevering vond ik eigenlijk erg tegenvallen. Het is iets teveel een introductie-aflevering. Alle hoofdpersonen maken in anderhalf uur tijd hun entree en de aflevering eindigt als het eigenlijke verhaal begint. Ook hier geldt: leuk zo'n rustig verteltempo, maar dit is wat overdreven. Daarbij zaten er wat lelijke effects en niet overtuigende momenten in.

Vanaf aflevering twee werd het echter een stuk boeiender en zelf aangrijpender. De serie blijkt zelfs vrij duistere kanten te hebben hier en daar en het is over de gehele reeks bekeken opvallend hoeveel personages eigenlijk een sullige of terloopse dood sterven. Dat is wat me wellicht het beste bevalt aan Lonesome Dove: een wild westen dat werkelijk wild is. Als het een film was geweest en er een sterke regisseur achter gezeten had was het wellicht een echt duistere en rauwe film geworden. John Huston wilde het regisseren en hij was de juiste man voor het werk. Niettemin is vanaf aflevering twee Lonesome Dove erg goed te doen. De personages boeien steeds meer en het verhaal wordt boeiend. Deel 3 was nog beter dan 2 en om de groei door te zetten is 4 het best. Sterker nog, aflevering 4 zou ik een klein meesterwerk kunnen noemen. Erg bijzondere sterfscène van Gus en Call (stiekem het boeiendste karakter uit de serie) komt eindelijk sterk op de voorgrond terecht. Het laatste uur is er een om niet snel te vergeten.

Al met al had het dus misschien beter kunnen uitpakken in zijn totaliteit, maar tegelijkertijd had ik Lonesome Dove niet willen missen. Duvall noemde dit onlangs trouwens zijn beste rol. Voor mij blijft dat Tom Hagen, maar ik snap wel waarom hij dit tot zijn favoriete werk rekent. Hij is erg sterk, maar persoonlijk vond ik Tommy Lee Jones, die veel minder nadrukkelijk aanwezig is, net iets beter. Het is overdreven om te zeggen dat iedereen in deze cast even goed is. Het wisselt zelfs van briljant tot zwakjes, maar buiten Jones en Duvall zijn Anjelica Huston en Chris Cooper (érg understated) wel uitschieters en iedere minirol van Buscemi is natuurlijk een feest.

avatar van goongumpa
Het boek van Larry McMurtry vind ik werkelijk adembenemend, 900 pagina's genieten. Toen ik dat las, dacht ik: "Oh, zo zag het oude westen er dus uit". Zo authentiek komt het over... Iets anders dan 90 % van de westerns, die zich grotendeels in een fantasiewereld afspelen en vaak om mythevorming draaien.

Ik ben benieuwd naar deze miniserie. Heb hem al op dvd, nu een geschikt moment vinden om hem te kijken. Had me bij Augustus McCrae trouwens eerder een zwieriger acteur als Sam Elliott voorgesteld. Maar goed , Duvall is en blijft een groot acteur.

avatar van trebremmit
Behoorlijk verbaasd dat dit z'n hoge score heeft, vond er nou niet echt veel aan.
Vooral het sentimentele wat je door je strot geduwd krijgt doormiddel van de vele doden stond me erg tegen. Gij zult ontroerd raken, zo'n gevoel kreeg ik erbij.
De beelden zijn verder prachtig, alhoewel er soms wel amateuristische scenes inzitten met bliksem en regen wat erg nep lijkt. Het verhaal stelt verder ook niet echt veel voor, veel saai gepraat over niks af en toe, toch zitten er wel een aantal leuke scenes in zoals de barscene waarin Gus de barman een lesje leert..
Al met al viel het me dus tegen, maar toch nog wel een voldoende door een aantal pluspunten.

avatar van Jan met de pet
Prachtige serie, deze serie is met de andere serie Broken Trail het beste wat ik tot nu toe op western gebied gezien heb, TOP TOP TOP:4,5

avatar van blackcat13
@Brix: hey, ik heb veel respect voor je en je meningen en jouw beoordelingen wat betreft westerns neem ik dan ook heel serieus. Ik vraag me toch af waarom deze serie van jou "maar" 3,5 sterren krijgt? Gewoon erg benieuwd naar

@blackcat13:

Wow, je kan het niet zien, maar ik kleur een beetje rood door die eer
Het is alweer lang geleden dat ik de serie op TV zag.
Daarna nooit meer bekeken, hoewel de DVD in mijn kast staat.
Ik was toevallig wel van plan om te beginnen aan een nieuwe kijkbeurt.
Best kans dat ik nu tot een andere waardering kom.

Wat ik mij herinner is dat ik gemengde gevoelens had over een aantal elementen in de serie.
Daar doe ik nu liever verder geen uitspraak over, eerst opnieuw bekijken, en dan kom ik er op terug, beloofd.
(Als die bewuste "elementen"me nog steeds storen, dan noem ik ze ook wel erbij)

Edit

Een waardering met 3,5 sterren betekent in mijn beleving toch dat ik wel behoorlijk plezier heb beleefd aan de film, of serie, aan welke ik die toeken.
In enkele gevallen geef ik het ook omdat ik wel zie dat iets kwaliteit heeft, zelfs wanneer het niet mijn smaak is.
Maar dat laatste was met Lonesome Dove niet zo.

avatar van Brix
Verdeeld over drie dagen opnieuw bekeken, na bijna 25 jaar.
Gaandeweg kwam e.e.a. weer terug in mijn herinnering.
Ook de "negatieve elementen", waarover ik het al eerder had.

Ik kijk nu toch wel wat anders tegen de serie aan dan zo lang geleden, toleranter zal ik het maar noemen.
Toch blijven bepaalde dingen mij behoorlijk irriteren.

Ik had destijds, en ook nu nog, de indruk dat sommige onsmakelijkheden met opzet getoond werden, om te shockeren.
Dat vind ik goedkoop.
Voor die tijd ging het expliciet tonen van het villen van dieren in een TV serie erg ver.
(De uitgesneden buffeltong was ook zoiets)
Ook nu nog vind ik het niet nodig.
Een ander storend punt van is voor mij het veelvuldig gedebatteer over hoeren.
Vooral Gus lijkt geobsedeerd.
Die benaming valt zo vaak te horen dat het ergerlijk werd .
Dat is niet wat ik van een western verwacht, ook al lijkt het in de modernere westerns en TV series al een vast onderdeel van ieder verhaal te zijn geworden.

Dat gezegd hebbende kom ik bij de pluspunten, die ervoor zorgen dat ik mijn waardering voor de serie opschroef naar 4 sterren.
Dat is op de eerste plaats het acteren van Duvall.
Die is hier onklopbaar bezig.
De talloze typische gebaartjes, gezichtsexpressies, bewegingen, taalgebruik, noem maar op.
Een lust voor oog en oor.
Met hem vergeleken speelt Tommy Lee Jones het grootste deel van de tijd als een wassen beeld.
Maar hij heeft wel een paar prachtige scènes waarin hij loskomt.
De allerbeste is die waarin hij het aan de stok krijgt met een verkenner van het leger.
Dat is voor mij tevens een van de twee beste scènes van de serie.
De andere is die waarin Duvall en Jones een saloon bezoeken in San Antonio, en Duvall niet blij is met de service van de barkeeper, haha.

Andere acteurs die een fijne bijdrage leveren zijn Danny Glover (Deets) Timothy Scott (Pea Eye) D.B. Sweeney (Dish) Jorge Martines de Hoyos (de Mexicaanse kok Po Campo)en ook Ricky Schroder als Newt.
Aan het begin van de serie vond ik ook Robert Urich een goede bijdrage leveren, maar dat werd allengs minder (eerder te wijten aan het script dan aan Urich zelf)

Gelukkig is de typische western humor ruimschoots aanwezig.
De dialogen zijn vaak hilarisch zonder misplaatst te werken.
Voor degenen die een beetje thuis zijn in het genre(en 't Amerikaanse-Engels)is die nog leuker dan de vertaling weer kan geven.

Wat mij minder overtuigde waren de bandieten Blue Duck (Frederic Forrest) en de blonde leider van een groepje outlaws.
Die laatste was gewoon belachelijk slecht (en niet alleen van karakter)
Ik ken de naam van de acteur niet, maar ik heb hem al eerder in een andere film aan 't werk gezien, en dat was zo mogelijk nog slechter.

Een minpunt vind ik ook de lengte van de serie.
Die had voor mij een aflevering korter mogen duren.
Er zitten teveel zijlijntjes in.
De hele geschiedenis van de sheriff July, zijn weggelopen vrouw, zijn deputy Roscoe (en aanhang) had voor mij niet gehoeven.
Het stoorde eerder dan dat het iets toevoegde.

Blijft nog over om de sfeervolle opnamen van de reis (of beter de reizen) te noemen, en een aantal heel geslaagde actiescènes.

Lonesome Dove is een klassieker onder de TV westerns, dat staat buiten kijf, en ik heb er van genoten, ondanks de genoemde mindere punten.

O ja, die geweldige hoed van Robert Duvall...(die aan 't eind van de serie door Anjelica Huston gedragen werd)
Die maakte blijkbaar zo'n indruk dat het model sindsdien een van de populairste cowboyhoeden is.
Alle fabrikanten van westernhoeden hebben het model in hun assortiment.
Het hoedtype heet nu zelfs "Gus".
(ik heb er zelf natuurlijk ook een in de hoedencollectie

Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd geworden naar het vervolg 'Return to Lonesome Dove' (inmiddels DVD besteld)

avatar van Goodfella_88
Wat zetten Duvall en Jones ongelovelijk goede rollen neer in dit prachtig verhaal!
Mooie beelden en goed muziek!

Vanaf 22-01-2013 is Lonesome Dove verkrijgbaar op blu ray in Nederland.

Goed nieuws, ik heb deze reeds geïmporteerd uit de USA. Ik vind deze echter zo goed, dat ik ook gaag de versie met ned. ondertiteling wil. Robert Duvall zet hier een geweldige rol neer, hij steelt de show. Het karakter van Tommy Lee Jones wordt vooral in het laatste uur prachtig uitgewerkt (volgens mij heb ik dit 13 augustus 2009 ook al gezegd..)

avatar van LuukRamaker
Prachtige serie dit. Enkel het eerste deel weet door de langdradig- en eenzijdigheid niet geheel te boeien, maar als je er eenmaal inzit heb je de neiging om het in één ruk uit te kijken. Hoewel dat in het geval van deze (meer dan) 6 uur durende miniserie wat overdreven zou zijn.

Lonesome Dove heeft alles wat je van een western mag verwachten. Enkel een echte, ouderwetse shoot-out ontbreekt. Verder zien we oude western stadjes, cowboys, buffalo hunters, sheriffs, etc. Alles komt voorbij. Grappig vind ik bijvoorbeeld altijd die koks die meegaan als er een kudde vee wordt weggevoerd. Dat zijn altijd van die gemoedelijke figuren, die hun karretje met eten en een stel paarden meekrijgen om de gehele schare van voedsel te voorzien. Hier zijn het er zelfs twee die de aandacht krijgen.

Duvall is degene die de show steelt. Hij zorgt met zijn personage (Augustus, Gus) voor de nodige actie, humor en vooral relativering. Het is allemaal niet zo erg als het lijkt wanneer Gus in de problemen is. Althans, hij laat zich er niet door beïnvloeden. Hij lijkt altijd vrolijk en is altijd in voor een grap. De manier waarop hij tegelijkertijd met die twee vrouwen omgaat vind ik geweldig.

Naast Gus zijn het vooral Woodrow (Tommy Lee Jones) en Newt (Ricky Schroder) die me bij zullen blijven. Newt, omdat ik mezelf in hem zag. In die zin dat ik me vooral goed in hem kon verplaatsen. Hij is de jongste van een grote groep 'volwassen' cowboys die het allemaal beter denken te weten dan hem. Zo ook Woodrow, zijn vader, die zorgt voor het buitengewoon ontroerend en gedenkwaardige laatste gedeelte van de serie.

"South. That way yonder. If you see a polar bear, you know you went the wrong way."

avatar van riesma
Een schitterend epos! En veruit de beste in de Lonesome Dove serie.

Westerns zijn Robert Duvall op het lijf geschreven. Zijn ruige uiterlijk met pretoogjes maken hem geschikt voor de 'ondeugende oude man' McCrae. Ik durf gerust te stellen dat de serie voor het grootste gedeelte door hem gedragen wordt.
Ook Tommy Lee Jones doet het goed als Call, aleen leent zijn rol zich niet voor uitgesproken acteerwerk. En misschien is dat wel zijn kracht. Hij balanceert met zijn norsigheid de ontstuimigheid van McCrae, waardoor het verhaal nooit te veel één richting dreigt op te gaan.

Deze serie heeft mijn interesse voor westerns in elk geval opnieuw aangewakkerd. Comanche Moon is een mooie prequel, die ik iedere liefhebber van deze serie, danwel dit genre, aanraad om te kijken. Dead Man's Walk, Return to Lonesome Dove en Streets of Laredo redden het niet om dezelfde interesse te wekken als Lonesome Dove zelf doet, maar zijn wel aardige aanvullingen op het complete verhaal.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Maar Lonesome Dove is toch niet het echte meesterwerk waar ik toch wel op gehoopt had. Daarvoor zit er te veel overschot in, verhaallijnen die behoorlijk wat tijd in beslag nemen maar eigenlijk geen moment kunnen boeien en al zeker niet onmisbaar zijn (wat heb ik me geërgerd aan die vrouw van July Johnson). Daarnaast zijn ook alle schurken die aan bod komen - zij het paardendieven, zij het indianen, zij het nog iets anders - pijnlijk mislukt.
Die manco's staan het epische in de weg die deze miniserie had kunnen hebben. Lonesome Dove is moderner dan de oude westerns, maar heeft een zweem van nostalgie over zich die onbetaalbaar is. Daarbovenop zijn er ook genoeg plotlijnen/ personages die wél kunnen boeien. Eén van die personages is Call, op wie je drie afleveringen moet wachten vooraleer hij eindelijk zijn verdiende moment of glory krijgt en voor een zeer geslaagde slot zorgt.

De cast bestaat uit een hele resem bekende namen, maar dat betekent helaas niet altijd kwaliteitswerk. Tommy Lee Jones en de onderschatte Chris Cooper steken er bovenuit en verder laten ook Danny Glover, Robert Duvall (hoewel niet altijd even subtiel aanwezig, iets wat hij in films als The Godfather wél is), Diane Lane en Anjelica Huston hun kunnen zien.
De acteurs die de schurken neerzetten zijn mateloos irritant, net als Steve Buscemi en de mij onbekende actrice die Elmira neerzet.

Dat dit een tv-project is, is helaas ook wel te zien. Er zijn genoeg zaken zeer de moeite - de score is geweldig en zaken zoals aankleding, decors, etc. zijn ook niet mis -, maar een western moet van mij ook fraaie (natuur)beelden voorschotelen en die grandeur ontbreekt toch wel een beetje. Het westerngevoel is constant aanwezig, maar overdondert niet altijd terwijl ik dat toch wel verwacht.

Niettemin een verplicht (en aan te raden) nummertje voor de westernfans onder ons.

Mooie miniserie van 6 uur lang in zijn geheel.
En dat is wellicht iets te lang als je alles na elkaar bekijkt, zoals ik heb gedaan.
De eerste 2 delen zijn nogal saai, het is trouwens in zijn geheel wel een trage film, maar de 3 laatste uren maken veel goed.
Over de cast kunnen we kort zijn, het is er eentje van allemaal topacteurs en -actrices, stuk voor stuk goed in hun vak en dat merk je ook.
Toppers zijn natuurlijk Robert Duvall en Tommy Lee Jones in de hoofdrollen, maar ook de bijrollen zijn uitstekend, o.a. Anjelica Huston, Danny Glover en Chris Cooper.
Om het kort te houden, mooie western met puike vertolkingen maar geen echt boeiend verhaal, het is echt eentje voor de liefhebbers van het genre, en wie veel typische western gevechten en shoot-outs verwacht is eraan voor de moeite, ze zitten er wel in, maar dat is miniem.

Prachtige mineserie waarin twee oude Texas Rangers een ranch willen beginnen. Misschien weinig verrassend of origineel, maar wel gewoon goed gemaakt. Vooral als het verhaal vordert, wordt het geheel beter en vaak ontroerender. Veel mooie plaatjes van het landschap en ondanks de flinke lengte zakt het nergens is (vooral omdat er genoeg gebeurd). Verder een fijne cast met aardig wat bekende namen.

avatar van mr rumson
Dit is de tweede keer dat ik Lonesome Dove heb gezien alleen nu op een groter tv scherm
wat deze western serie alleen maar ten goede komt.
Ook met de tweede kijkbeurt heb ik weer genoten van deze western serie.
Voor mij had de serie dan ook nog wel langer mogen duren.
Zover ik weet zijn er nog wel vervolgseries uitgekomen .
Namelijk : return to Lonesome Dove, Streets of Laredo,Dead man's walk en Comanche moon.
Nu is mijn vraag of iemand hier weet of dit op zich zelf staande series zijn of dat ze elkaar opvolgen.
En op welke volgorde kun je deze series dan het beste bekijken?

@ mr rumson:

De juiste volorde is:

1 > Dead Man's Walk
2 > Comanche Moon
3 > Lonesome Dove

Maar dan wordt het moeilijker, want Return to Lonesome Dove is eigenlijk niet geschreven als opvolger van Lonesome Dove, en een onafhankelijke productie (en mijn favoriet van al deze mini-series) ook al sluit het verhaal wel daarbij aan.
Het echte vervolg is Streets of Laredo.

Wist je overigens dat het oorspronkelijke verhaal Lonesome Dove eerst als filmscript ontstond, in 1970, en de hoofdrollen voorzien waren voor John Wayne, James Stewart en Henry Fonda?
Wayne weigerde de rol echter, op advies van John Ford.
Dat was reden voor Stewart om ook niet mee te doen, en het project ging de ijskast in.

Er zijn ook nog twee langer lopende TV series gemaakt : Lonesome Dove (1994-1995, 21 afleveringen), en Lonesome Dove The Outlaw Years (1995-1996, 22 afleveringen)

@ mr rumson:

De juiste volorde is:

1 > Dead Man's Walk
2 > Comanche Moon
3 > Lonesome Dove

Het echte vervolg is Streets of Laredo.

Wayne weigerde de rol echter, op advies van John Ford.

Brix
Dank je voor de info
Dat van John Wayne wist ik nog niet wel jammer dat het er niet is van gekomen .
Al kun je dan wel gaan afvragen of hij dan ook net zo goed zou zijn geweest als de serie nu met Robert Duvall.
Van al deze series mis ik er nog twee Dead Man's Walk en Return to Lonesome Dove.
Ik heb zelf wel een box waar Lonesome Dove , Streets of Laredo en nog een of andere miniserie inzit met nl subs .
Snap dan alleen niet zo goed waarom ze die hier niet als een complete box verkopen in plaats van een serie erbij te doen die er niet in thuishoort.
Ga toch ook maar eens achter de andere delen aan die ik nog niet heb wel het liefst met NL subs .
Want die schijnen ook goed te zijn zoals ik dat hier op MM lees .

@mr rumson:

Zelf zou ik graag nog de 21-delige Lonesome Dove serie willen hebben,
Vooral omdat mijn langjarige correspondentievriend Denny Miller er in mee doet.

Ik heb die serie destijds wel op TV gevolgd.
Geenszins zo goed als de mini-series, maar aardig genoeg.

Betreffende die 3-DVD box die je noemde:
De derde film is "Johnsons County War", als ik het goed heb.
Die box heb ik namelijk zelf ook in de kast staan.

@mr rumson:

Zelf zou ik graag nog de 21-delige Lonesome Dove serie willen hebben,
Vooral omdat mijn langjarige correspondentievriend Denny Miller er in mee doet.

Ik heb die serie destijds wel op TV gevolgd.
Geenszins zo goed als de mini-series, maar aardig genoeg.

Betreffende die 3-DVD box die je noemde:
De derde film is "Johnsons County War", als ik het goed heb.
Die box heb ik namelijk zelf ook in de kast staan.

Brix die 21 delige miniserie ken ik alleen maar van een paar foto's die op internet staan .
Ik kan mij ook niet herinneren dat deze op tv is geweest .
Wel leuk dat er dan een correspondentievriend van je mee in de serie speelt .
Dat zal voor jou toch even net wat extra's geven om naar de serie te kijken.

Mijn dvd box ook eens opgezocht en het is dezelfde box die jij ook hebt ooit eens gekocht in de uitverkoop bij de v&d.

avatar van Thunder Road
Zelf zou ik graag nog de 21-delige Lonesome Dove serie willen hebben

Misschien heb je hem inmiddels al gevonden en ik weet niet of het de juiste is (heb hem zelf niet), maar Amazon.de verkoopt 'Lonesome Dove - The Series' onder de titel 'Wildes Land - Die Serie' met duitse én engelse audio (geen subs). Hij is 21-delig, dus het zou hem zomaar kunnen zijn.........

avatar van Brix
Dank voor de tip mr rumson!!
Ik denk dat het inderdaad om de gezochte serie gaat : "Lonesome Dove: The Outlaw Years".
Er is ook een US release zie ik nu, met 22 afleveringen (1994-1995)

Ik ga er eens achteraan.

Die correspondentievriend was overigens acteur Denny Miller...
Helaas inmiddels overleden, vorig jaar.
Hij speelde de rol van sheriff Kearny is de serie,

avatar van SanderPuntCom
goongumpa schreef:

Dat is het gevoel dat nog steeds sterk overheerst bij me, een paar maanden nadat ik deze miniserie zag. Dat, en de manier waarop Duvall en Lee Jones hun personages laten leven, maken het tot iets heel moois.