ad

Geregisseerd door: Jan Hrebejk

Met onder meer: Petr Forman, Emília Vášáryová en Jan Tříska

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

Over Horem Pádem

"A comedy that makes you cry. A drama that makes you laugh."

Twee smokkelaars vinden in Praag een kind van twee maanden oud in hun auto. Ze verkopen het Indiase jongetje aan de kinderloze Miluška, die graag een kindje wil. Haar man, František, is echter een voetbalhooligan en racist. Tegelijkertijd werkt de 40 jaar oude Hana in een vluchtelingenopvanghuis. Wanneer haar echtgenoot instort tijdens zijn werk, ontdekken zij en haar dochter dat de man nooit gescheiden is van zijn eerste vrouw, met wie hij nog een zoontje heeft.

image

avatar van yosemite44

yosemite44

erg benieuwd naar deze regisseur. kan deze film niet in de moviemeter rotatie gaan?

Hij moet hier nog uitkomen denk ik.

Koos

Staat op mijn computer, ben erg benieuwd, op imdb zijn ze iig positief.

Koos

Prrrima film, moet hem wel nog een keer (deels) bekijken, aangezien enkele stukken nog niet helemaal duidelijk zijn. Je volgt als het ware een stuk of 12 figuren in Praag, die allen op hun manier in het leven staan en daar iets van proberen te maken.. Het einde van de film is erg sterk. Jammer dat zo weinig mensen (niemand ) de film hebben gezien. Het is trouwens meer een drama/ speelfilm met wat komedie dan een echte komedie.

Trouwens mooie beelden van Sparta Praag supporters, gezellige lui..!

Koos

oh ja, op naar Pupendo van Jan Hřebejk, die heb ik ooit opgenomen, dus daar moet ik nu ook maar eens aan geloven!

avatar van Arnie

Arnie

Een film, zoals alleen Tsjechen die kunnen maken. Het verbaast me iedere keer weer hoe ze toch altijd die bescheurende humor weten te versmelten met een flinke dosis melancholie. Hoe het ook afloopt, je houdt er op een of andere manier altijd een feel-good-mood aan over, maar dan van een ander kaliber dan in Hollywood...

Horem Padem slaagt daar ook goed in. Drie verhaallijnen worden gevolgd en moeten dus eens wel bij elkaar komen, en het zou geen Tsjechische film zijn als dat niet een simpele maar bizarre gebeurtenis zou zijn. Uiteindelijk gaat de film over racisme en het accepteren van 'nieuwelingen', zowel in de zin van immigratie als in familiekring. De haat tegen zigeuners die uit enkele personages spreekt, is overigens een typisch hedendaags issue in de midden-europese samenlevingen, en hier wordt die van een enerzijds luchtige, maar desondanks serieus genoege kant getoond. En zo mooi... De scene, als tegen het einde van de film het (zwarte) zoontje van de Australier in een rood shirt van Nedved op het strand voetbalt en richting zee loopt, en tussendoor de 'herboren' Franta 'zwarte zwijnen' scandeert met de andere hooligans... ongelooflijk 'mooi'.

En even tussendoor zien we ook nog een Japans stel dat zijn martial-artskunsten toont, briljant! Het is daarom geen makkelijke film, maar wel een die me lang op het netvlies gebrand zal blijven. 4 hele dikke sterren, die maar zo hoger gaan uitvallen bij herziening.

Op naar de laatste van Hrebejk.

avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

yosemite44 schreef:

Tijdje geleden dat je dit vroeg, maar ik heb hem inmiddels op dvd aangeschaft. Alleen zelf nog niet gezien, zal hem daarna snel in de rotatie gooien (als er nog genoeg interesse is).

avatar van The One Ring

The One Ring

Ik kon er eigenlijk maar weinig mee. Een aantal verhaaltjes worden opgezet, heel kort met elkaar verbonden op een nietszeggende wijze en gaan weer hun eigen weg. Er zijn een hele hoop dramatische verhaallijnen te vinden, maar naar mijn gevoel is het allemaal nergens terecht gekomen, met uitzondering van het verhaal van de bewaker, die wel iets heeft wat op een einde lijkt. De verhaaltjes zijn allemaal wel aardig om te volgen, maar voelen te geforceerd aan om te kunnen dienen als een slice-of-life. Zo probeert het pijnlijke familie-etentje iets te hard om pijnlijk en grappig te zijn en is de manier waarop de bewaker en zijn vrouw hun baby kwijtraken wel erg geforceerd bedacht. De toonwisselingen tussen komedie en drama werkte voor mij niet, vooral omdat de humor vaak niet echt grappig is en dat het drama te direct. Zelfs het stijlvolle camerawerk is stijlvol op de meest clichématige manier. Het kijkt allemaal aardig weg en er zitten een aantal aardige scènes in (zoals het bezoek van de kolonel), maar al met al bleef het een probleem dat ik nooit het gevoel had dat ik wist wat het doel van de film was.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Een paar leuk uitgewerkte ongemakkelijke en vermakelijke situaties, maar nergens vernieuwend. Zowel komedie als drama komen niet echt aan en de personages zijn oppervlakkig. En zo'n scène als de terugkomst van Martin in Australië had natuurlijk helemaal niet gemogen, zelfs niet als deleted scene.

avatar van Baggerman

Baggerman

Ik heb het idee dat Hrebejk's werk (en ook dat van Jan Sverák overigens) qua niveau wat in een neerwaartse spiraal zit. Ik vrees ook voor zijn recentere films, die ik nog heb liggen, maar waar ik maar niet voor kan gaan zitten. Deze film is nog prima te pruimen, maar is wel al minder dan Pelísky, Divided We Fall en Pupendo. Ik ben nooit weg van Jiri Jirí Machácek, maar hier ziet hij er wel geniaal onherkenbaar uit met zijn hazenlip! Zijn rol is wel de grote plus van de film en de scène met Dušek (zijn kapitein van de hooligans) is wel geniaal.

Het stuk met Martin (trouwens zoon van Milos Forman) boeide me minder.

The One Ring schreef:

Ben ik het wel mee eens. Het etentje valt eigenlijk wat teveel uit de toon qua bitterheid. Het kwijtraken van de baby is inderdaad ook wat ongeloofwaardig.

Toch heb ik me uitstekend vermaakt met de film, die toch wel een mooie spiegel voorhoudt aan de huidige Oost-Europese samenleving.