Musíme Si Pomáhat (2000)

Tsjechië
Komedie / Drama

geregisseerd door Jan Hrebejk
met Bolek Polívka, Jaroslav Dušek en Anna Šišková

Josef en Marie Cízek zijn een getrouwd stel dat toeziet hoe de Joodse familie Wiener door de Nazi's uit hun huis wordt gezet en bij hun tijdelijk moet intrekken. Daarna wordt de familie Wiener afgevoerd naar Thierenstadt. Als later de zoon van de familie, David Wiener, ineens weer opduikt blijkt dat hij is ontsnapt uit het concentratiekamp. De Cízeks zijn zich bewust van het gevaar dat hen boven hun hoofd hangt, maar ze laten David toch bij hun onderduiken.

avatar van geronimo
Genomineerd voor beste buitenlandse fillm 2001, maar werd gewonnen door Crouching Tiger Hidden Dragon. Maar ik vond deze 'n stuk beter.

avatar van Goodfella
Vond 'm goed, maar niet zó goed als Geronimo beweert. Is wel een beetje te vergelijken met La Vita È Bella, alleen is die stukken beter. Ik had trouwens liever gezien dat niet Chrouching Tiger, niet deze film, maar Amores Perros de Oscar voor beste buitenlandse film won. Maar goed, da's bijzaak...

avatar van Baggerman
Een film met een intelligent plot, dat op het einde mooi wordt afgesloten met de geboorte van de baby, gadegeslagen door Josef, de onderduiker, de colloborateur en de partizaan. Moed en lafheid liggen dicht bij elkaar. Het gezegde 'Moed der Wanhoop' is wat dat betreft zeker waar!

Goodfella schreef:

Eerder andersom. La Vita È Bella is best amusant, maar de realiteit daarin is ver te zoeken. Deze film is misschien minder luchtig, maar het in elk geval wel zou hebben gegaan kunnen zijn.

De film heeft meer van het Slowaakse 'The Shop on Main Street', welke ik toch nog nèt even beter vind dan deze film.

avatar van kurWA
Wat een tragisch film met humor!
Netjes gemaakt met hoop gevoel!

BRAVO!

YouTube - Divided We Fall (Musíme si pomáhat) [2000] Official Trailer

avatar van Baggerman
Weet iemand of deze film ooit is uitgebracht op dvd met Nederlandse ondertiteling?

Ik ben niet onverdeeld gelukkig met de keuze van de filmmakers om een verhaal over een echtpaar, dat onderdak biedt aan een onderduiker tijdens de Tweede Wereldoorlog, op zo’n luchtige wijze vorm te geven. Het creëert een ietwat rare sfeer, die ik niet goed kan plaatsen. Afgezien daarvan is het mooie film met een paar verrassende twists, die je dwingen bij de les te blijven.