Dogville Confessions (2003)

Denemarken
Documentaire / Drama

geregisseerd door Sami Saif
met Lars von Trier, Nicole Kidman en Ben Gazzara

Deze documentaire laat de moeilijke omstandigheden op de set zien van het filmen van de film Dogville. De film laat ook zien hoe regisseur Lars von Trier en hoofdrolspeelster Nicole Kidman met hun stress omgaan en de relatie tussen hen beiden.

bram_stuckinaday
dit lijkt me echt te gek!
die trailer van dogville voorspelde al enkele perikelen...

Dit word ook een feature op de komende DVD?

De biosrelease is uitgesteld naar februari. Preciese datum volgt nog.

bram_stuckinaday schreef:

dit lijkt me echt te gek!
die trailer van dogville voorspelde al enkele perikelen...

Vond dat vooral nep overkomen.

FisherKing
Is dit weer ego-strelerij van de regisseur ?

Volgens mij weet jij het antwoord al.

FisherKing
Ik heb er niet op gestemd, dus weet ik het niet.

Maar komt dit echt uit in de bioscoop, een docu van 52 minuten ?

avatar van bioscoopzaal
Ik denk niet dat Confessions nog in de bios komt. De docu staat inmiddels op de Dogville dubbel-dvd.

FisherKing schreef:
Is dit weer ego-strelerij van de regisseur ?

Integendeel. Gewoon interessant om te kijken, een huilende Nicole Kidman op de set, acteurs die het zat zijn om met Lars von Trier te werken etc. Dus niet vanuit de eenzijdig Hollywoodkant ("geweldig om met deze regisseur te werken blabla, sfeer fantastisch op de set blabla").

avatar van BlueJudaskiss
Deze heb ik op DVD, en ik ga 'm binnenkort kijken, eindelijk. Film zelf was trouwens erg cool.

avatar van eRCee
Mooie docu, geschoten tijdens de opnames van Dogville. De documentaire zelf is inventief gefilmd, met onder andere dat motief van een lopend hert, en is vooral een geweldige sfeertekening. De afwisseling tussen korte 'confessions' van acteurs en regisseur enerzijds en de shots van tijdens de filmopnames anderzijds werkt goed. Er wordt weinig verteld over de achtergronden van de film, meer over de moeilijkheden en de stress. Zo ontstaat een beeld alsof de opnames voor iedereen een kruis waren.

Von Trier viel me erg mee. Hij komt zeker niet arrogant over, sterker nog: het is haast een aardige man, grappig af en toe, maar vooral een verlegen jongetje. "I'm a little scared of actors". Hij lijkt het allemaal ook niet zo goed te weten, aan de andere kant is hij gedreven en vraagt hij het uiterste.
Nicole is geweldig. Ze vindt alles 'strange' en lijkt goed te beseffen dat ze met iets bijzonders bezig is. Paul Bettany daarentegen loopt alleen maar te zeiken. Hij heeft het denk ik aan zichzelf te wijten dat hij voor zijn hoofdrol zo weinig aandacht heeft gekregen (zie de interviews bij de overige extra's).

Zeker de moeite waard, deze documentaire en de andere extra's bij bepaalde uitgaven van Dogville.

Hankieh
Mocht ik deze docu tegen het lijf lopen dan zal ik hem kijken. Hij lijkt me op zich wel interressant maar ben dan weer geen docu fan.

avatar van Dopke
Zou het niet mooi zijn als iedere film een korte documentaire zou hebben over hoe het er aan toe gaat op de set? Al is het maar een glimp, het geeft toch een breder beeld van de interactie tussen regisseur, acteurs en vertwijfelingen tijdens het productieproces. En deze film geeft nog net wat meer door mooi geschoten beelden en het confession hokje. Mooi om te zien hoe von Trier na zoveel films gemaakt te hebben nog steeds worstelt met het overbrengen van zijn visie op de acteurs en vooral dat hij niet geleerd heeft wat hij niet moet doen (als regisseur zeggen dat je het niet precies weet lijkt me not done). Erg interessant.