Ash Wednesday (2002)

geregisseerd door Edward Burns
met Edward Burns, Elijah Wood en Oliver Platt

Sean en Francis Sulivan zijn twee jonge Amerikaanse broers met een Ierse achtergrond. Het familiedrama waarin ze door hun maffiapraktijken in verzeild raken, speelt in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw in het troosteloze Manhattan. De broers zijn verwikkeld in een voortslepend conflict met de veel sterkere Italiaanse maffia. De strijd duurt al drie jaar, links en rechts vallen de slachtoffers. De enige zekerheid die de broers zelf hebben, is dat de kogel komt. De enige onzekerheid die hen parten speelt, is dat ze niet weten wanneer.

avatar van as
as
Een mooi sfeertekening van een verrot bestaan in Hell's Kitchen. Hier en daar erg langdradig en niet echt to the point. dat neemt niet weg dat regisseur Burns mijn respect al had gewonnen met zijn eerdere films en dat ontneemt hij zeker niet met deze film. Ik blijf hem in de gaten houden omdat hij nog wel eens een briljante film zou kunnen maken.

starbright boy (moderator)
Aparte poster, mooi hoor.

avatar van as
as
De hoes van de nederlandse video uitgave is een stuk minder mooi. Ik snap gewoonweg niet dat ze soms de voorkanten/posters anders uitgeven hier. Heeft iemand daar ideeen over?

starbright boy (moderator)
Deze hoes vinden ze waarschijnlijk niet commercieel genoeg.

Lieve schatten,
is hij nou goed of niet? Qua acteren weet ik het denk ik wel, maar het verhaal?
Ik dacht erover hem te huren. Goed idee?

avatar van tess
Kun je deze gewoon in de videotheek huren? Dan moet je waarschijnlijk in een stad wezen, niet? Of is het niet zo'n bekende film? Want je kunt hem op internet ook niet vinden (althans is niet, laat ik zo zeggen). Hoe kom ik aan deze film??

avatar van moviefreak#1
Bij ons in het dorp is ie gewoon te huur bij de plaatselijke Videoland. DVD en video.

avatar van tess
He he, eindelijk gezien! Ik vond het echt een mooie film. Helaas wat minder spannend dan ik had gedacht, maar er zat een goed verhaal in, vind ik. Ook een heel goed eind!! Doeltreffend. Aangezien de spoiler het niet doet zal ik er maar niets meer over zeggen... In elk geval: een fantastische film!

aangename film. en wat een mooie poster hierboven. de dvdcover vind ik niet zo geslaagd.

Dit lijkt me een hele mooie film , ik ga 'm zeker huren!

De hoes zegt niet zoveel over de film en hij ziet er nog al saai uit. De film lijtk me wel leuk omdat het een krachtig verhaal lijkt. maar de cover is zeker minder.

Ik vond het een leuke film echter de schietscene
was wat amateurristisch. (in dat steegje)
Verder me eigen goed geamuseerd.
3 sterren.

avatar van Flipman
De Film loopt een beetje traag! Dat vind ik het grootste nadeel eraan. De Film had veel sneller gekund en was ook niet echt spannend. Verder was het acteerwerk wel goed en de sfeer ook, maar de Film duurde veel te lang.

Toch 'n drie en 'n half.

JonathanTucker
Het verhaal is erg matig, en dan komt er ook nogis bij dat je Elijah veel te weinig ziet. In 1,5 uur dat de film duurde, heb ik misschien een half uurtje van hem kunnen genieten.

Heel erg jammer 3*

avatar van sn@ke
Deze cover is idd veel beter dan die spuuglelijke dvd hoes. Dit is op eerste zicht een doorsnee snel-vergeten fimpje maar uiteindelijk is dit een goed drama met sterke karakteruitdieping , en klasse acteerwerk. Het verveelt nooit echt.

Sterke kleine film.

Opnieuw een sterke film van Burns, dit keer in een iets andere setting dan we van hem gewend zijn, maar nog steeds met hetzelfde thema (famillie- en relatie perikelen). Jammer dat de film niet constant boeit (met name het begin had wel wat vlotter gemogen). Ondanks dat blijft een Burns film toch altijd heerlijk om naar te kijken...

avatar van ViggøJøhnny
Zeker een mooie film om te zien.
De karakters worden inderdaad goed uitgediept,
de sfeer zat er goed in en het werd toch redelijk spannend gehouden tot het einde.

avatar van Atheistus
Laat goed de waanzin van de godsdienstwaanzinnigen zien. Mooie film.

starbright boy (moderator)
Na vele jaren eindelijk eens bekeken. Misdaaddrama over de tijd dat New York nog niet de glossy stad van nu was waar bijna alleen welvarende mensen nog een huis kunnen betalen. Komt maar erg moeizaam boven het maaiveld uit wat mij betreft. Sfeertekening en cameravoerinig komen wel aardig uit de verf, maar het vaak clichématige en uitleggerige script en het feit dat Burns toch echt een betere regisseur dan acteur is zijn echt minder. Beter dan de DVD-hoes, maar minder dan de poster dus.