When the Daltons Rode (1940)

Western

geregisseerd door George Marshall
met Randolph Scott, Kay Francis en Brian Donlevy

Jonge advocaat Tod Jackson arriveert in Kansas om zijn vrienden, de Daltons, op hun succesvolle ranch te bezoeken. Juist op dat moment is een frauduleuze opkoper bezig de jongens hun bezit te ontnemen. Tod biedt aan hen te helpen. Maar als een valse beschuldiging de gebroeders Dalton plotseling op de "most-wanted" lijst plaatst, moet Tod kiezen of hij hen trouw blijft. Dit is vooral ook moeilijk omdat hij verliefd wordt op Bob Dalton's ex-verloofde Julie.

Op de één of ander manier zat ik toch op de klok te kijken of de film nog lang duurde.
Randolph Scott is niet mijn favoriet, zeker niet in deze rol als advocaat die aan de zijlijn blijft staan.

Het nadeel van actiemomenten in oude films is toch af en toe dat het er zo vreselijk nep uitziet, zodat je ook niet mee kan leven.
Ook de humor in deze film werkt niet voor mij, te flauw en oubollig.
Behalve dan weer Edgar Buchanan in een kleine rol. Wel een lichtpuntje in de film.

avatar van Brix
Het duurt een hele tijd voordat er beweging komt in deze film.
De inbreng van Randolph Scott is nogal gering, en de rol die hij speelt kan mij niet bekoren, en dat komt niet vaak voor.

Dat ik deze film desondanks toch 3 sterren toeken is geheel en al te danken aan de geweldige scène waarin de Daltons door een posse achtervolgd worden en weten te ontsnappen met een postkoets, of beter gezegd..met de paarden van die koets.
Schitterend!
Meteen daarop volgt een treinoverval die er ook mag zijn.
De stunts die daarbij met paarden werden uitgehaald zijn eveneens spectaculair, maar uit het oogpunt van diervriendelijkheid zou dat heden ten dage zeker niet meer door de (stijg)beugel kunnen (en terecht)
Het verhaal van de film stemt niet of nauwelijks overeen met de historische feiten die bekend zijn omtrent de Dalton gang.
Geen sterke western dus naar mijn mening, maar wel met een paar memorabele momenten.
De dvd ziet er prima scherp uit in fraai zwart-wit.

Ik ben ook geen fan van Randolph Scott maar wel van de western maar daar had deze film weinig van weg , zoals jullie weten vind ik humor en vooral die melige en die flauwe humor totaal niet bij de western passen (past in mijn optiek in bijna in geen film) wel veel hollywood helden o.a George Bancroft, Broderick Crawford , Andy Devine en Stuart Erwin .
Al met al een kleine teleurstelling daarom een 4 dus 2*

avatar van simonvinkie
Jammer van het niet grappige en niet sterke eerste half uur. Net als Stinissen ben ik ook niet echt een fan van humor in westerns. En zeker niet van dit soort flauwe humor. Daarna werd de film gelukkig wel beter, maar écht goed werd het nooit. De film teert op zijn vermakelijkheid en een aantal zeer spectaculaire momenten. Zoals de postkoets scene bijvoorbeeld, en dan voornamelijk het moment dat de stuntman (uiteraard) onder aan het paard voor de poetskoets hangt, zich loslaat, de postkoets over zich heen laat rijden, en dan toch net zich aan het einde van de postkoets weer vastgrijpt. Zeer goed gedaan!

Maar dat was het hoogtepunt van de film ook wel. Teleurstellende rol van Randolph Scott ook. Ditmaal niet als cowboy of gunman. Maar nee, hier speelt hij een nogal saaie advocaat. Voor de rest wel goeie acteerprestaties in deze niet onaardige film.

2,5 sterren

avatar van mr rumson
Zoals in de vorige berichten al aan gehaald was is de humor flauw.
Toen zal het misschien wel leuk zijn geweest dit soort humor.
Maar persoonlijk kan ik er niks mee .
Verder zit erin de western wat romantiek en een mooie actie scene met een postkoets.
Jammer dat we dit soort stunts niet meer zien in de hedendaagse westerns.
De rol van Scott als advocaat is vrij bescheiden .
Een western die leuk is om een keer gezien te hebben maar ook niet meer dan dat.
Het zou dan ook mooi zijn als er eens echt een goede western word gemaakt over de Daltons.
Al moet ik zeggen dat The Last Ride of the Dalton Gang uit 1979 met Jack Palance .
Geen onaardige western vond al is het lang geleden dat ik deze gezien heb .