The Rebel (1961)

1 stem

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Robert Day
met Tony Hancock, George Sanders en John Le Mesurier

Anthony Hancock geeft zijn baan in een kantoor op om een kunstenaar te worden. Hij is vol van enthousiasme maar door zijn tekort aan talent wordt hij veracht door critici. Niettemin, is er een opkomend getalenteerd kunstenaar die onder de indruk is van zijn werk.

avatar van Kuck-x
"Hello, the barbarians are at the gates of Rome!"

Kennelijk een vergeten film, gezien dat mijn stem de eerste is. Ten onrechte, want het is een zeer vermakelijke prent. De hoofdrol is Hancock op het lijf geschreven, hem staat zowel de bolhoed van het stijve Londense kantoormilieu als de alpino in het Parijse bohemienleven. De manier waarop hij in Parijs een schare bewonderaars om zich verzamelt deed me denken aan Peter Sellers als de tuinman in Being There. Grappig uitgewerkt is ook dat de kunstwereld aan zijn voeten ligt om zijn 'vernieuwende' inzichten terwijl hij zelf de maniertjes van die kunstwereld overneemt.
Mooi slot, waarin ere toekomt wie ere toekomt, terwijl Hancock in zichzelf blijft geloven. "You want a bit of leg..?" Prachtig.