Run for Cover (1955)

Western

geregisseerd door Nicholas Ray
met James Cagney, Viveca Lindfors en John Derek

Ex-bajesklant Matt Dow (Cagney) maakt zo veel indruk op de inwoners van een dorpje dat ze hem vragen sheriff te worden. Hij stelt de voorwaarde dat zijn manke vriend Davey Bishop (Derek) hulpsheriff wordt.

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels op Blu-ray verkrijgbaar!

avatar van Mochizuki Rokuro
Dogie_Hogan schreef:
Inmiddels op Blu-ray verkrijgbaar!
Dat was wat voorbarig, komt eind mei 2012 uit op DVD en blu-ray (op het mij onbekende +/- label). Goed nieuws: één van de twee Nicholas Ray films die ik nog niet ken (die andere is The Lusty Men - die is volgens mijn info nog steeds niet op DVD beschikbaar).

avatar van Dogie_Hogan
@Mochizuki Rokuro. Dat de releasedatum is verschoven kon ik toen niet voorzien. Die onbekende labels hebben meestal geens subs en Blu-ray kwaliteit dat net boven DVD zit.

avatar van Mochizuki Rokuro
Weer een typische Ray-western, één van de vier die hij er maakte. Vader-zoon thematiek is één van de onderwerpen die vaak in zijn oeuvre zaten, in zijn bekendste film Rebel Without a Cause bijvoorbeeld. Hier zijn het de de berustende, maar zeker niet uitgebluste idealist Cagney en de twijfelende spring-in-het-veld Derek die het koppel vormen. Exotische inbreng is er van de Zweedse schone Lindfors ditmaal. En met de bekende beeldtaal van Ray als handelsmerk kan het bijna nooit fout gaan. Daarbij komt dat westerns met bergsettings vaak tot mijn favorieten behoren.

avatar van LuukRamaker
Een vermakelijke western die het voornamelijk moet hebben van James Cagney. Hij zet hier een geweldige prestatie neer als de handige Matt Dow die zich na een ongelukkige kennismaking steeds meer thuis begint te voelen in het dorp waar hij terecht komt. De plaatsinnemer van zijn verloren zoon, Davey Bishop (gespeeld door John Derek), die al met hem was voor de ongelukkige intrede in het dorp, kan qua uitstraling bij lange na niet aan hem tippen waardoor het voornamelijk Cagney is die de show steelt. Het prachtig gelegen dorpje is er een waarin de nodige onrust heerst en met Matt Dow aan het roer lijkt alles toch wel in orde. Totdat een samenloop van vervelende omstandigheden er voor zorgt dat de dorpsbewoners hem in twijfel beginnen te trekken en hij het zelf ook nog eens niet meteen bij het rechte eind blijkt te hebben wanneer hij zich heeft vergist in zijn metgezel en deze hem in een moeilijke situatie brengt. Hierdoor loopt de spanning nog even iets op tegen het einde en kent deze over het algemeen toch wel rustig voortkabbelende western nog een interessante ontknoping.

avatar van mr rumson
Deze western beviel mij goed niet alleen door de prima beeldkwaliteit (Blu -ray)
Waardoor deze breedbeeld western er prima uitziet.
De eerste beelden met de trein die langs de bergheling dendert deed mij gelijk denken aan Night Passage (1957) .
Net als de western met James Stewart is ook deze opgenomen in Durango and Silverton Narrow Gauge Railroad, Colorado en nog wat andere plaatsen .
Dit levert dan ook vaak mooie plaatjes op van de ruige natuur.
Het verhaal moet het niet zo hebben van de actie maar dat maakt het er niet minder interessant op .
Wel is het jammer dat James Cagney zowat de film in zijn eentje draagt.
John Derek vond ik hier minder uit de verf komen voor mij allemaal wat te tam over.
Ernest Borgnine doet het nog aardig maar we zien hem zo nu en dan maar even .
Kortom niet echt een actie western maar zeker de moeite waard om te zien .
Wat vooral te danken is aan een sterke Cagney de settings en een aardig verhaal .