The Shawshank Redemption (1994)

4,42 15681

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Darabont
met Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton

Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

• Vanaf donderdag 25 juni in de bioscoop (re-release)
  • nummer 1 in de top 250

avatar van MarkAjx1
Basto schreef:

Er ziet hier toch ook geen enkeke diepgang in. Wanneer je er drie seconden serieus over nadenkt, valt je toch op dat het heel onlogisch is dat er in 20 jaar nooit een grote schoonmaak, een renovatie of een celwisselling plaatsvind. Daarbij is zo’n personage dat enkel braaf is en goede dingen doet toch erg saai (en ongeloofwaardig).

En tot slot is zo’n verhaal over een miraculeuze ontsnapping al zo vaak verteld....
Dus ja, aan diepgang is een groot gebrek.

Diepgang misschien niet zozeer nee. Denk wel dat de krachten ergens anders lagen...maar wel een goede uitwerking. Vind de punten van kritiek ook wat vergezocht want zo kun je op veel films aanmerkingen hebben. Het moet natuurlijk wel wat Hollywood-gehalte zijn. En celwisselingen waren er dacht ik toch ook wel.
En ja hij is een brave personage om de sympathie mee te krijgen wat bevordelijk is om film verder te volgen en hij was ook gewoon onschuldig dus zou raar zijn als het een rotzak werd lijkt me...

avatar van Basto
MarkAjx1 schreef:

Hij hoeft geen rotzak te zijn, maar echte mensen hebben plus en minpunten. Dat maakt ze doorgaans interessant. Dit is wat je zegt een Hollywoodfilm, die zijn doorgaans inhoudelijk oninteressant.

avatar van Beany
Mja.....basta !

Wel goede film , maar wat te traag en sloom wat mij betreft dus inhoudelijk is het subjectief.....

avatar van Graaf Machine
Film meerdere malen gezien, maar altijd afgeleid... Wordt er in de film eigenlijk wel goed duidelijk gemaakt dat Andy Dufresne onschuldig is (vraagteken)

Basto schreef:

avatar van Basto
Graaf Machine schreef:

Nee, maar het is zo’n enorme goedzak, dus het moet haast wel.

avatar van notsub
The Shawshank Redemption vertelt een mooi verhaal over hoop en vriendschap. Wat er aan narigheid tussen de gevangenismuren gebeurt is niets nieuws en zagen we al vele malen eerder. Het zijn de slimme moves van Andy en het zorgvuldig uitgewerkt plot, waar de film voor mij in uitblinkt. En het einde blijft toch echt magisch. Ook al lijken sommige rauwe momenten niet helemaal op hun plaats, The Shawshank Redemption blijft een hele goede gevangenisfilm.

avatar van Boneka
Graaf Machine schreef:

Dit is eigenlijk helemaal niet relevant in deze film. Dat je hier trouwens een 1 voor geeft vind ik opmerkelijk. Steeds afgeleid? Ik vind het een van de beste films ooit gemaakt en met mij velen.

Paranoid_Fish
Dit is een goeie film, maar de beste film ooit? You've got to be kidding me.
Als ik de film opnieuw zie, vind ik Morgan Freeman nogal melig overkomen.
Deze verdient zeker niet de eerste plaats naar mijn mening.
Eender welke Kubrick film (vanaf hij z'n eigen ding mag doen) is beter dan deze.

avatar van Ste*
Tja, wat valt er nog toe te voegen aan wat er allemaal al gezegd is? Niets natuurlijk. Blijft, ook voor mij, toch nog altijd een ijzersterke film die ik eens in de zoveel tijd wil zien.

Alles klopt hier toch wel aan, de sfeerzetting, de tijd die voor alles genomen wordt, de gebeurtenissen, de muziek, de pacing, de ontknoping(en) richting het einde en (en dat viel me vooral deze kijkbeurt op) de prachtige teksten van Red als voice-over, die wat mij betreft niet het pretentieuze of pathetische overschrijden, maar de film echt prachtig diepte geven.

Slaak toch altijd weer een zucht als de aftiteling begint.

avatar van Verkaazde
Ste* schreef:

Slaak toch altijd weer een zucht als de aftiteling begint.

De film is nogal saai en langdradig. kan er moeilijk in komen omdat er niks gebeurt. en op het einde zit een grote fout en daardoor verpest het de hele film

avatar van 3 2 1 cut
Verkaazde schreef:

Ik vond de film zeer enerverend en kon mij niet lang genoeg duren. Er gebeurt heel veel ! Welke fout op het einde ? Oh, je bedoelt dat Andy Dufresne ten onrechte veroordeeld was door de rechtbank . Ja, dat was idd een hele grote fout van de rechtbank.

avatar van Lovelyboy
Bijzonder goede bewerking van Stephen King's De Ontsnapping die vanuit het origineel veelal draait vanuit het oogpunt van Red. De scriptbewerking heeft echter ook veel ruimte gelaten voor Andy.

Wat maakte deze film nu zo verschrikkelijk goed? Ten eerste toch het bijzonder verhaal rondom Andy die niet meer misplaatst kon zijn in de gevangenis dan wie dan ook. Toch weet hij in die rauwe wereld, waar iedereen voor zichzelf op moet komen, eenzaam is, en afstomping op de loer ligt, zichzelf te blijven. Hij verlaagd zich niet tot bepaalde praktijken en blijft een bepaalde nobelheid uitstralen en probeert een positieve uitwerking aan alles mee te geven. Het is het ultieme voorbeeld van iemand die zich niet laat veranderen ondanks de hardheid van de mensen en zijn omgeving. Een voorbeeld waar we allemaal lering uit zouden kunnen trekken. In plaats van de ontsnapping had King het ook de man niet veranderde kunnen noemen. Hoe moeilijk is het tegenwoordig om dicht bij jezelf te blijven, bij je eigen waarden en principes, en niet mee te laten slepen in negativisme en lage daden vooral in z'n situatie. Psychologisch gezien zit daar wel een hele goed kern en boodschap in.

Dan is er de aanpassing van het script maar tevens de toon en benadering van Darabont. Hij brengt een koude en rauw wereld aan het daglicht met veel fysiek geweld, corruptie, eenzaamheid en gebroken levens en worden bepaalde momenten, zoals Andy versus The Sisters en wanneer Hadley de Dikzak de eerste nacht het zwijgen oplegt, behoorlijk bruut gebracht. Toch weet Darabont een fijne balans te benaderen, onder andere met de prachtige soundtrack, van het rauwe gevangenisleven en een fijngevoelige bijna kwetsbare sfeer waarin de sleur, eenzaamheid en de sluimering naar betere tijden toch heel delicaat wordt gebracht, iets dat mij behoorlijk weet te raken. Dat het kwartje net zo goed de andere kant op kan vallen, zoals in het geval van Brooks, is even confronterend als begrijpelijk en andermaal een bepaalde eerlijkheid en realisme dat King als geen ander kan brengen.

Geweldige rollen van iedereen. Een aantal acteurs in hun meest memorabele bijrollen ooit zoals William Sadler, Clancy Brown, Mark Rolston en James Whitmore. Vooral in de gevallen van Brown en Sadler durf ik te stellen dat ze nooit weer een dergelijke rol gespeeld hebben of iets dat zo goed paste. Freeman bijna op de automatisch piloot in een rol die hem prima past en Tim Robbins ook in goede doen. Als laatste dan nogmaals de soundtrack te noemen, prachtige muziek van Thomas Newman.

avatar van Verkaazde
3 2 1 cut schreef:

Nee de fout dat hij een poster terug hangt op het gat

avatar van sportfan27
Verkaazde schreef:

Nee de fout dat hij een poster terug hangt op het gat

Nog een foutje wat mij gister pas na de zoveelste kijk beurt ineens opviel: Als Andy uit het gat klimt en voor hij het riool in gaat heeft ie weer zijn gevangenisschoenen aan terwijl die door Norton de volgende ochtend in zijn schoenendoos gevonden worden... ?

avatar van IH88
“I mean, really, how often do you look at a man's shoes...”

Als ik aan The Shawshank Redemption denk, dan denk ik aan bovenstaande quote, de geweldige acteurs, de relatie tussen ‘Red’ en Andy, het tijdloze verhaal over vriendschap, opoffering en doorzettingsvermogen en natuurlijk de poster van Rita Hayworth. De film heeft een bepaalde magie over zich, en Darabont levert hier vakwerk af. De rustige en natuurlijke dialogen, de herkenbare personages, de sfeervolle beelden, de muziek, het lome tempo van de film etc. Perfect.

The Shawshank Redemption gaat over het leven Andy Dufresne. Hij moet de gevangenis in voor de moord op zijn vrouw, maar Andy laat het hier niet bij laat zitten. Maar meer nog gaat Shawshank over het leven in de gevangenis en alle kleurrijke personages die er in zitten. Red (en Brooks uiteraard) zijn de personificatie van dit gevangenisleven, en ze zitten er dan ook al heel lang. Red heeft er al vrede mee gemaakt dat hij tot zijn dood in de gevangenis moet zitten, maar door de vriendschap met Andy veranderd dat. Andy krijgt naast Red met nog meer personages te maken, en allemaal worden ze geweldig neergezet door de acteurs. Freeman en Robbins zijn geweldig als Red en Andy. Beide spelen zo natuurlijk en geven hun karakters zoveel diepte mee, zodat het aanvoelt alsof je ze al jaren kent. Bob Gunton is ook geweldig als tirannieke gevangenisdirecteur die het niet zo nauw neemt met het betalen van belasting. De film wordt nooit echt grimmig ondanks dat het in de gevangenis afspeelt, en op sommige momenten lijkt het wel een kaartclub voor oude mannen. Voor de geloofwaardigheid doet het de film geen goed, maar wat maakt het uit als er zoveel te genieten valt. Vooral het einde blijft weergaloos.

Wat een wereldfilm. Als je van een film onder de indruk hoort te zijn dan is het deze wel. Hoe hij ontsnapt en alles daarna is gewoon geniaal!

avatar van Ajax&Litmanen1
Tim Robbins snapt waarom 'The Shawshank Redemption' in de bioscoop een flop was | Filmtotaal filmnieuws

Geloof het of niet, maar precies 25 jaar geleden verscheen Frank Darabont's The Shawshank Redemption in de Amerikaanse bioscopen op 14 oktober.

avatar van Don Homer

Ja,

Een (zeer nare) man komt later ook in een cel terecht en verteld (kort) wat er is gebeurd.

avatar van GTAKevin023
Zo'n mega vette film!

Een zoete , melige film, voor het grote publiek..zwaar overschat. Typisch iets uit de King keuken.

avatar van Vidi well
Graaf Machine schreef:

Volgens mij is het vrij duidelijk dat hij onschuldig is. Zelf ontkent hij keer op keer, en in zijn laatste gesprek met Red geeft hij aan dat hij niet de trekker overhaalde, maar haar bij hem wegdreef. Dat maakt hem een slechte man, geen moordenaar. Waarom zou hij na twintig jaar hierover nog steeds liegen, terwijl Red aan hem eerlijk toegeeft dat hij schuldig is?

Het moordwapen wordt nooit gevonden en Andy wordt veroordeeld puur op vermoedens, zonder hard bewijs. De rechter oordeelt op uiterlijke verschijning dat Andy een kil mens is, wat direct al één van de vele dwalingen van het rechtssysteem in deze film laat zien.

Daarnaast is er natuurlijk het verhaal van die rock ‘ roll gast (ben zijn naam kwijt) die vertelt over de man die bij hem in de cel zat, en die een stel vermoord heeft dat duidelijk voldoet aan de beschrijving van Andy’ vrouw en minnaar. Andy’s wanhopig hoopvolle reactie op dit verhaal komt oprecht over, alsof hij eindelijk zijn onschuld kan bewijzen. En kennelijk gelooft de directeur het ook, omdat hij de jongeman direct laat doden. Andy’s onschuld betekent namelijk slecht nieuws voor zijn witwaspraktijken en blijkbaar is het risico te groot dat Andy door deze verklaring vrij kan komen.

Al met al genoeg signalen lijkt me. Ik heb het me in ieder geval nooit na de film nog afgevraagd of hij wel of niet onschuldig is.

avatar van Graaf Machine
Vidi well schreef:

Het zou de film, of eigenlijk het verhaal, een stuk sterker maken als juist wel onduidelijk blijft of hij wel of niet de dader is. Gelukkig is dat ook een beetje de strekking van wat jij schrijf. Het blijft blijkbaar bij aanwijzingen, maar hard bewijs van zijn onschuld is er niet.

avatar van Vdk_Movie
Al vijf keer gezien en begrijp wel waarom deze film op 1 staat. Echt alles is briljant van minuut één tot het eind.

Geweldige film goede acteurs en wat een verhaal!! Hij onschuldig zeker weten maar in de gevangenis heeft hem anders. Wie hier een 1 geeft voor deze film heeft geen geweten

Boogeyman schreef:
10 jaar geleden voor het laatst gezien, vandaag herbekeken. Ai.

140 minuten spenderen aan een verhaal, en alleen enkel een verhaal, dat zich binnen 4 muren afspeelt, moet wel verdomd goed zijn om hier vandaag de dag nog een voldoende aan kwijt te kunnen.

Ja, klopt…daarom staat deze film op ieder lijstje bovenaan. Zo goed is dat verhaal dus. Ik geef hem vandaag ook een lager punt overigens...4,5 ipv 5 sterren.

Blijft een prachtige film. Ondanks dat jongere generaties de trage voortgang wellicht minder zullen kunnen waarderen in een tijd waarin alles snel en direct moet, staat deze prent nog altijd op grote hoogte. Een uitmuntend verteld verhaal met een spot on "look & feel".

avatar van rep_robert
Maar weer eens herkeken. De film ontroert me nog steeds. In mijn jeugd is deze film totaal aan me voorbij gegaan, wat ik soms jammer vind. Maar man o man, wat geniet ik elke keer weer van de volle 140 minuten. Alles klopt gewoon aan de film. Uiteindelijk maakt het ook niet uit of we 100% feitelijk weten of Andy wel of niet zijn vrouw en minnaar heeft vermoord. Darabont had het makkelijk kunnen verduidelijken door er een extra montage in te gooien waarin Andy zijn pistool weggooit voor de moord of wat dan ook. Het is dus een bewuste keuze om het zo te tonen. En daar kan ik mee leven. Het draagt bij aan het menselijke gehalte wat dit harde, maar ontroerende gevangenisdrama (en misschien wel een volwassen sprookje?) bevat.

Prachtig drama. Bijna ongelooflijk dat iemand zijn uitbraak zo lang van tevoren kan plannen en voorbereiden, maar het wordt wel geloofwaardig neergezet. En ik word erg blij van het einde. Deze film kan ik makkelijk elke drie jaar een keertje bekijken.

The Shawshank Redemption. Echt een steengoede film. Het is de manier waarop Red en Andy samen acteren, hun vriendschap, de sfeer, het verhaal.. Deze film kan ik jaarlijks weer een keer kijken en gewoon van begin tot eind geboeid zijn.