Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.370)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
Sjoerdow
-
- 1006 berichten
- 1304 stemmen
Deze moet je gewoon gezien hebben!
Prachtig verhaal erg sterk......En of hij terecht op 1 staat? Tja.......waarom niet?
Als er een andere film op 1 zou staan zou ook niet iedereen het daarmee eens zijn.
Wat mij betreft een terechte 1e plek!
killerfreak
-
- 846 berichten
- 1066 stemmen
hoop dat deze ooit nog op belgische of nederlandse (openbare) tv komt, want ik zou 'm toch wel eens willen zien...
en bij deze is dat (enkele weken geleden) gebeurd. Heb 'm voor kerstmis gekregen. Spanning van begin tot eind zonder dat er een kogel hoewel... aan te pas komt. Zeer goed geacteerd en mooi in beeld gebracht. Alleen het slot gedeelte buiten gevangenis vond ik er een beetje over, maar voor de rest niks dan lovende woorden voor deze topper!
joan56
-
- 20 berichten
- 31 stemmen
Mijn hemel, wat een discussie!
Ach ja, het feit dat 90% van de bezoekers 5 sterren geeft zegt zeker over hen dat ze achterlijk zijn??? Of is het handjevol 2 sterren stemmers dat?
Allereerst, dat je een film kunt maken van een enorm kort verhaal van Stephen King, en dan met zo'n inhoud is werelds!
Het acteerwerk van Robbins en Freeman is zo geweldig dat je, en ik heb het eerder ook voorbij zien komen, je vergeet dat het uiteindelijke doel, het uitbreken uit de gevangenis is.
Daarnaast wordt ook perfect in beeld gebracht hoe corrupt het gevangeniswezen in de VS is. Hoewel de film in het verleden plaatsvindt, ik denk dat het huidige systeem niet veel anders is. Maar je ziet ook dat je er gewoon niets tegenin te brengen hebt als onschuldige gevangene. ("Iedereen is hier onschuldig..... maar jij bent het echt!!")
Je verwacht een griezel/actiefilm en uiteindelijk kabbelt de film lekker voort om dan met een donderklap de werkelijke toedracht weg te geven. Je moet er maar opkomen.
Wetenswaardigheidje (ter indicatie hoe de filmindustrie in elkaar steekt) dit juweeltje kreeg geen oscar omdat de titel van de film niet "in het model paste".
Noem het zoetsappig, noem het flauw: deze film heeft mijn tranen naar voren doen komen (samen met the Green Mile). En dan beste vrienden, heb je van mij 5 sterren verdiend!!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mijn hemel, wat een discussie!
Ach ja, het feit dat 90% van de bezoekers 5 sterren geeft zegt zeker over hen dat ze achterlijk zijn??? Of is het handjevol 2 sterren stemmers dat?
Allereerst, dat je een film kunt maken van een enorm kort verhaal van Stephen King, en dan met zo'n inhoud is werelds!
Tja, als je Escape from Alcatraz gezien hebt is dat niet zo heel moeilijk meer....
Daarnaast wordt ook perfect in beeld gebracht hoe corrupt het gevangeniswezen in de VS is. Hoewel de film in het verleden plaatsvindt, ik denk dat het huidige systeem niet veel anders is. Maar je ziet ook dat je er gewoon niets tegenin te brengen hebt als onschuldige gevangene. ("Iedereen is hier onschuldig..... maar jij bent het echt!!")
Het lijkt wel een documentaire zo natuur getrouw als het allemaal overkomt..... 
Je verwacht een griezel/actiefilm en uiteindelijk kabbelt de film lekker voort om dan met een donderklap de werkelijke toedracht weg te geven. Je moet er maar opkomen.
Waarom zou je een horrorfilm verwachten? En de werkelijke toedracht, je moet er maar opkomen..
Niet zo lastig als je Escape from Acatraz gezien hebt, lijkt me.
Noem het zoetsappig, noem het flauw: deze film heeft mijn tranen naar voren doen komen (samen met the Green Mile). En dan beste vrienden, heb je van mij 5 sterren verdiend!!
Da's dan ook makkelijk verdiend. 
Dus wellicht zijn zij die 2* geven niet gek, en hebben zij die 5* geven Escape from Alcatraz niet gezien. (Of de een houdt wel van zoetsappig drama, de ander niet.) 
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Ik heb Escape From Alcatraz wel gezien, en zoals ik hierboven heb aangegeven, is het inderdaad zo dat er in deze film veel dingen uit EFA (soms bijna letterlijk) zijn overgenomen.
Dat gegeven maakt dat Shawshank Redemption op voorhand aan kracht inlevert, maar de acteerprestaties, de kleine details en het gevoel dat de film 'afgeeft' zorgt ervoor dat ik Shawshank Redemption wel 5* geef (net als EFA).
Als je naar een waarheidsgetrouw en rauw gevangenisdrama wil kijken, dan is Shawshank Redemption inderdaad niks voor je. Als je een feelgood-movie wil zien, die een aantal leuke humoristische stukjes bevat en een (over-)geromantiseerd verhaal kent, dan zit je goed. Blijkbaar houden mensen daarvan.
Donkerwoud
-
- 8672 berichten
- 3944 stemmen
Ik vind het ergens wel jammer dat deze film altijd op nummer 1 terecht moet komen, en dat er dan hordes critici opstaan die juist met bakken stront gaan smijten omdat ze het onterecht vinden. Dat verdient hij niet.
Het is helemaal niet zo'n vreemd iets dat veel mensen dit een erg mooie film vinden, want het is een gevoelsfilm pur sang. Sentimenteel, degelijk gemaakt, gespeeld zoals men in Hollywood speelt. Allemaal waar. Maar dat maakt het ook zo'n mooie film voor de vele mensen die hem zien en zullen zien.
Embie
-
- 153 berichten
- 189 stemmen
Fantastische film, geweldig gewoon!! Ik vind het heel mooi hoe het verhaal is verteld! Morgan Freeman en Tim Robbins spelen de rol echt geweldig!
Het scrip is ook heel goed, stephen King is sowieso een goede schrijver, maar dit verhaal is echt super.
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
[quote]Reinbo schreef:
Zoetsappig drama? Wat een onzin! Dit is gewoon een mooi verteld verhaal. Zoetzappig wordt het toch pas met een doos vol cliché's. Die zaten hier toch echt weinig in.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3125 stemmen
Als er 1 film is waar je word doodgegooid met cliché's dan is het wel SSR.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad.
1. man zit onschuldig in de gevangenis
2. hij wordt gepest door corrupte driecteur
3. Hij overwint hun door zich moreel suprieur op te stellen
4. Hij verdient hiermee waardering bij de bewakers
5. hij helpt zijn zwakkere medemens
6. hij ontsnapt....
Hoeveel meer wil je er nog hebben?
jorissimo
-
- 44 berichten
- 203 stemmen
Op zich wel een aardige film. Wellicht een beetje lang en te veel Hollywood (eind goed alles goed). Voor een avondje amusement zeker aan te raden.
M.Goodkat
-
- 1290 berichten
- 1463 stemmen
Heb nog een keer bekeken (misschien dat het van gedachten verander,is ook 3,5 jaar geleden dat ik deze film heb gezien) en hij viel nog zwaarder tegen.
Heb hem weliswaar wel uitgekeken maar het begon allemaal moeizaam.
begint meteen met een seksscene en is dan ook de moordenaar,je ziet zijn gezicht niet.
Nja, ok, laten we verder. Persoon zit onschuldig vast en moet brommen voor de rest van zijn leven. Naarmate het verhaal vordert krijgen we diepgang op andere personages. Zo wordt die oude vrijgelaten en pleegt hem zelfmoord
Na een tijd kom tim robbins op een idee een schoen verraadt hem? met een lepel of eender wat door een muur graven? en niemand merkt dat niemand merkt dat, hij geraakt vrij en morgan volgt mee met hem, een belabberde speech geven aan de jury van "ik heb genoeg gedaan en blablabla"
Nja, op het einde happy end enal maar niet voor mij.
Hield ik het maar bij die 3,5 jaar geleden dan zou ik al maar content zijn geweest, met alle respect maar dit is echt een film die wel hoort in de top 250 maar onder de 150. Overgewardeerd voor een beetje prison break à la sentimenteel.
Ik ben wel te vinden voor dit soort zaken maar dit was iets teveel van het goede. Ik hou het hierbij.
moviegirl2
-
- 315 berichten
- 310 stemmen
Heb hem net voor het eerst gezien en vind het absoluut een goede film. Misschien wel doordrenkt met clichés zoals wordt gesuggereerd maar hey, daar is het een film voor.
5*
Xander
-
- 87 berichten
- 1406 stemmen
Zeer goeie film, soms wat onrealistisch, maar dat kan mij eigenlijk niets schelen.
Ik vind het vooral jammer dat veel mensen zich focussen op die nummer 1 positie en hierdoor hun stemgedrag laten beïnvloeden. Ik kan daarom ook moeilijk begrijpen hoe mensen zo'n film minder dan 2,5* kunnen geven.
Een terechte nummer 1? Ik weet het niet, maar een prachtige film, dat is het zeker wel.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Heb nog een keer bekeken (misschien dat het van gedachten verander,is ook 3,5 jaar geleden dat ik deze film heb gezien) en hij viel nog zwaarder tegen.
Heb hem weliswaar wel uitgekeken maar het begon allemaal moeizaam.
begint meteen met een seksscene en is dan ook de moordenaar,je ziet zijn gezicht niet.
Nja, ok, laten we verder. Persoon zit onschuldig vast en moet brommen voor de rest van zijn leven. Naarmate het verhaal vordert krijgen we diepgang op andere personages. Zo wordt die oude vrijgelaten en pleegt hem zelfmoord
Na een tijd kom tim robbins op een idee een schoen verraadt hem? met een lepel of eender wat door een muur graven? en niemand merkt dat niemand merkt dat, hij geraakt vrij en morgan volgt mee met hem, een belabberde speech geven aan de jury van "ik heb genoeg gedaan en blablabla"
Nja, op het einde happy end enal maar niet voor mij.
Hield ik het maar bij die 3,5 jaar geleden dan zou ik al maar content zijn geweest, met alle respect maar dit is echt een film die wel hoort in de top 250 maar onder de 150. Overgewardeerd voor een beetje prison break à la sentimenteel.
Ik ben wel te vinden voor dit soort zaken maar dit was iets teveel van het goede. Ik hou het hierbij.
Was je dronken toen je dit typte?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hoezo? Het is toch een vrij helder en verstandig verhaal?
Paulus90
-
- 38 berichten
- 107 stemmen
Hoezo? Het is toch een vrij helder en verstandig verhaal?
Het was absoluut geen "vrij helder en verstandig verhaal". De spelling- en/of typefouten spatten in het rond!
Om even terug te komen op de film, het is gewoon een toppertje. Mensen gaan naar mijn mening inderdaad (misschien onbewust) te moeilijk doen over het feit dat de film op nummer 1 in de top-250 lijst staat. Het is absoluut geen overdramatische film met te veel clichés. Nou geef ik toe dat met een verhaal (en plot) als dit, je bijna geen slechte film kan maken, maar Darabont heeft het fantastisch gedaan. Ik snap serieus niet hoe iemand hier nu 2 sterren voor kan geven, en voor een film als Rambo 4 sterren neertelt... Geweldige acteerprestaties van zowel Tim Robbins als Morgan Freeman. Zoetsappig is de film al helemaal niet. Sorry maar ik vind het een onzinnige discussie die toch nergens toe gaat leiden. Iedereen heeft gewoon zijn eigen mening ( ik dus ook..), klaar. Ik geef de film in ieder geval 4,5 sterren, niet meer en niet minder.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap serieus niet hoe iemand hier nu 2 sterren voor kan geven, en voor een film als Rambo 4 sterren neertelt... .
Rambo Kicks Ass! Andy Dufresne laat zich in z'n reet naaien. 
Toch al gauw twee sterren (woordgrapje
) verschil.
Dutchero
-
- 322 berichten
- 331 stemmen
Was je dronken toen je dit typte?
Was je dronken toen je dit typte?
Paulus90
-
- 38 berichten
- 107 stemmen
Rambo Kicks Ass! Andy Dufresne laat zich in z'n reet naaien. 
Toch al gauw twee sterren (woordgrapje
) verschil.
Leuke woordgrap ja... Maar dan nóg snap ik het niet 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, ik hou gewoon meer van films met sterke personages die het heft in eigen hand nemen en de wereld naar hun hand zetten dat met films over burgertypetjes die in de problemen komen en met wie je dan medelijden moet gaan hebben....
Dat eerste geeft me een kick, dat laatste leidt vaak tot sentimentele rotzooi.
kleez
-
- 849 berichten
- 1207 stemmen
Ach ja, het feit dat 90% van de bezoekers 5 sterren geeft zegt zeker over hen dat ze achterlijk zijn??? Of is het handjevol 2 sterren stemmers dat?
Geweldig goed feit dat jij nu zelf aan aangeeft
Ik zou namelijk bijna zeggen dat die 90% verkeerd is! Ik zal best overdrijven inderdaad, maar een feit is wel dat het gros van de mensen achter anderen aanloopt... kuddegedrag. En daar is niks mis mee, want dat is menselijk! Maar de mensen die 2 sterren geven heb in dat geval wal hun mening beter onderbouwt 
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Complete onzin natuurlijk. Maar goed iets wat unaniem goed word gevonden, is altijd onderhevig aan kritiek. Voor sommigen is een hoge notering rede om de film goed te vinden ( zo'n 10%) voor anderen is het een rede om de film expres niet goed te vinden. Vaak word het dan te mainstream, en raken ze het zat. dit is die 20% die het niet goed vind, ik zeg niet dat ze gek zijn, dwars doen is heel normaal menselijk gedrag....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar goed iets wat unaniem goed word gevonden, is altijd onderhevig aan kritiek.
Nee hoor, als iets unaniem wordt goed gevonden is het niet onderhevig aan kritiek. Iedereen vindt het dan namelijk goed. 
Dat is bij deze film gelukkig niet het geval. Wel zijn er sommige liefhebbers die zo beperkt in hun perceptie zijn dat ze niet alleen deze film bejubelen, maar er ook niet met hun (beperkte) herseninhoud bij kunnen dat dat niet voor iedereen geldt.
Heeft ook niets met dwars doen te maken, want ik gaf de Godfather 5* en die stond toen nog op 1.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2636 stemmen
Voor sommigen is een hoge notering rede om de film goed te vinden ( zo'n 10%) voor anderen is het een rede om de film expres niet goed te vinden. Vaak word het dan te mainstream, en raken ze het zat. dit is die 20% die het niet goed vind, ik zeg niet dat ze gek zijn, dwars doen is heel normaal menselijk gedrag....
Daar zit wel wat in. Ik kom ook wel vaker bij andere films in de top 250 dezelfde users tegen die ontzettend laag stemmen. En meestal met een goed onderbouwde mening ook nog. Maar ik denk dat er ook een zooi kuddedieren bij zitten die gewoon 5 sterren geven omdat hij nu eenmaal op nummer 1 staat. En SSR is zeker een goede film. Maar niet DE nummer 1.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









