Shark: Rosso nell'Oceano (1984)

Alternatieve titels: Monster Shark | Devil Fish | Devouring Waves | Red Ocean | Devilfish | Shark: Red on the Ocean

Italië / Frankrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Lamberto Bava
met Michael Sopkiw, Valentine Monnier en Gianni Garko

Voor de kust van Florida vergaan enkele schepen en er spoelen vreselijk verminkte lijken aan op het strand. De tandafdrukken in de lijken blijken niet van een bekend dier te zijn en wetenschapster Stella Dickens wil het dier daarom levend vangen. Ze krijgt daarbij hulp van een schipper met een drankprobleem. Het blijkt te gaan om een genetisch gemanipuleerd monster, waarvan de scheppers bereid zijn te moorden om het beest geheim te houden.

Een best vermakelijke film...special effects zijn ook best goed. Acteerwerk had wel veel beter gemogen, maar is nou ook weer niet storend. Toch wel de moeite waard voor een zaterdagavondje

FisherKing
Regisseur is de zoon van Mario Bava, maar daar schijnt vwb de film alles mee gezegd te zijn.

avatar van Ravenstein
Vele jaren geleden gezien en het enige dat ik nog weet is dat Lamberto Bava en Sopkiew samen ook Blastfighter maakten, die veel beter was dan deze.

avatar van otherfool
Half inktvis, half haai, half dolfijn...

Of zoiets. Het monster zelf is ergens ver weg nog wel cool, maar die treurige jaren '80 mensen en hun besognes spraken niet erg tot de verbeelding. Slappe romantiek doet menigmaal de ogen rollen in dit verre van verheffende werkje.

1,5*.

avatar van Aapje81
Zeer zwakke monsterfilm met waardeloos acteerwerk.
Ik vind het rotzooi maar voor de liefhebbers is deze film misschien nog wel leuk.

avatar van stephan73
Even het gemiddelde van de vandaag bekeken films opkrikken. En waarmee kan je dat beter doen dan met een Italiaanse pulpfilm waarin een prehistorische haai met tentacles in voorkomt.
Dat Lamberto Bava niet de stijl en klasse van zijn vader heeft, mag duidelijk zijn. Maar op zichzelf is hij een zeer vermakelijke regisseur, die enkele "klassiekers" op zijn naam heeft staan.
Dit is niet één van die "klassiekers", maar ik heb er wel van genoten.

avatar van kirk douglas
Leuke film.

Het monster vond ik er op enkele scene's na best goed uitzien.
De acteurs zijn echter zeer slecht net als de Dub.
Veel gedoe om een of andere moordenaar om tijd te rekken.
En het monster is nauwelijks te zien.

Een tijdje geleden heb ik deze film onder de titel ''Devil Fish'' bij MST3K gezien.
En later de DVD ''Der Monster-Hai'' in Duitsland gekocht.
Tot mijn verassing waren de twee versies totaal verschillend geknipt.
De ''Devil Fish'' versie is beduidend slechter er zijn scene's verplaatst en door elkaar gesneden.

Lamberto Bava die zich hier John Old Jr. noemt hoeft zich voor deze film zeker niet te schamen hij heeft er veel slechtere gemaakt.

avatar van Lennert
Nadat Shark Night 3D ook al tegenviel, was ik toch erg benieuwd naar de vhs waar 'Monster Shark' opstond, die te midden van een grote stapel tweedehands videobanden bij de Kringloopwinkel lag. Nou, het moge duidelijk zijn dat ook vroeger de haaienfilms weinig verheffend waren, evenals het feit dat Sharktopus niet zo origineel was als ik altijd dacht. De grote monsterhaai blijkt namelijk een combinatie van een haai en een octopus te zijn, zag iemand dat aankomen? Ik niet in ieder geval.

We kunnen gedurende 90 minuten 'genieten' van slecht acteerwerk van vervelende acteurs die geen greintje sympathie opwekken bij de kijker. De special effects zijn bij enkele vlagen aardig, maar voor het overgrote gedeelte gebeurt er of niets, of krijgen we dermate belachelijk geschoten shots te zien, dat het alsnog weinig uitmaakt. Jammer, met zo'n concept als dit had er een hoop leuks kunnen gebeuren, maar door het gigantisch lage budget gebeurt er gewoon voor het overgrote gedeelte helemaal niets.

Waarom zoveel mannen in de film voor Valentine Monnier vallen is me ook een raadsel, de beste dame heeft totaal geen uitstraling en haar personage heeft een afgrijselijke uitstraling. Niet dat de rest van de cast veel sympathieker over komt, maar zij spant de kroon wel qua afgrijselijke performance. Op deze manier komen vooral die vele soft-erotiek scenes waar Italiaanse horrorfilms van enkele decennia geleden zoveel plezier mee hadden, zeer slecht uit de verf. Gewoon een erg jammer product uiteindelijk.

avatar van RuudC
Niet zo zeuren Lennert, de poster is wel mooi

avatar van Lennert
De vhs die ik zag had een lelijkere voorkant

avatar van GrobbekuikenXL
Gisteren eindelijk eens gezien op oude betamax. Beeld was nog prima maar film erg stom. Alleen leuk vanwege synthesizer disco muziek en idiote dub. Het monster is ook nogal belachelijk. Kortom aan te raden voor liefhebbers van italopulp.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Tja, wat valt er in hemelsnaam voor zinnigs te zeggen over film met een uit de kluiten gewassen, gemuteerde vis met ellenlange tentakels die het voorzien heeft op een groep uiterst slecht-gedubde Italianen die Amerikanen probeert na te doen en enkel als de camera heel dichtbij zijn kop komt en de editor heel snel de frames door het beeld laat schieten, om zo de onkunde van de filmmakers te verbergen, in de aanval gaat om de non-acteurs op vrij saaie wijze te verorberen?

Vrij weinig, eigenlijk. Enige pluspunt dat ik kan bedenken is dat dit godzijdank voor de tijd van CGI is gemaakt. Want ja, een lelijk rubberen beest wint het toch altijd van een lelijk computerbeest.

Gedurende de jaren 70 en 80 kwam er wat betreft Italo horror veel pulp op de markt, en met name rip offs van betere films. Dit afschuwelijke nageboorte probeert duidelijk een graantje mee te pikken van het succes van Jaws, maar faalt op alle fronten. De verschrikkelijke dubbing, de twijfelachtige acteerprestaties en de afschuwelijke sythesizer muziek is om ziek van te worden. De weinige keren dat je het monster in de verte ziet zwemmen, ziet het er meer uit als een rubber speelgoedje uit een kinderbadje, en in de finale (die zooooo on spannend is...) zie je het monster maar gedeeltelijk. Waarschijnlijk hebben de editors er een hoop scenes met het complete monster uitgeknipt, om maar niet te tonen hoe goedkoop alles gemaakt is. Bava heeft in zijn carriere maar een echt goede film gemaakt (Demoni) en in plaats van Alan Smithee als pseudoniem te nemen, maar liever voor de wat "Amerikaanser" klinkende Old, Jr. gekozen, want ik kan me niet voorstellen dat hij trots was op het eindresultaat. Staat al sinds jaar en dag in mijn lijst van slechtste horrorfilms aller tijden. 0,5

avatar van Vascago
Belachelijk verhaal, belachelijk acteerwerk, redelijke soundtrack. Topper !!

avatar van mrklm
Een goede reden om deze film te zien is:
A de stijlvolle manier waarop de romantische scènes zijn gefilmd;
B het meeslepende verhaal;
C de grote hoeveelheid enerverende actiescènes;
D de kwaliteit van de innovatieve special effects;
E Niet van toepassing

avatar van Basto