Big Jake (1971)

Western

geregisseerd door George Sherman
met John Wayne, Richard Boone en Patrick Wayne

Texas,1909. Big Jake McCandles heeft zijn vrouw al 18 jaar niet meer gezien. Maar nu zijn kleinzoon is ontvoerd, komt hij weer naar huis. De autoriteiten zetten met auto's de jacht op de bende in. Jake gaat er met een Indiaanse gids en zijn trouwe hond te paard achteraan.

avatar van Ravenstein
Een minder gekende Wayne-western, maar wel één die er zeker mag zijn!

avatar van Barfly
De film heeft mij teveel irritante momenten.
Te vaak wordt aangehaald hoe ervaren Big Jake wel niet is en dat zijn zoons groentjes zijn.
Ik vind het acteerwerk van de zoons ook niet echt denderend, vooral Patrick Wayne vind ik vooral storend aanwezig.
Ik had liever gehad dat Big Jake zonder zijn zoons op pad was gegaan want de dialogen tussen hen zijn af en toe tenenkrommend.
Dan zijn er tal van situaties die nogal dom overkomen:

In het begin van de jacht met de auto's rijdt zoon Michael met zijn motor tussen de boeven door.
Die actie is alleen levensbedreigend voor de motorrijder.
Op het laats in de film wordt Big Jake geraakt in zijn been.
Het bloedt nogal en Little Jake kijkt ernaar om vervolgens te vragen of hij soms gewond is. Rare vraag.

Zo zijn er tal van zaken door de film heen die vervelend afleiden.

Een magere 2*

avatar van movie fan
goede film , in begin wat saai , maar na een dikke 15 minuten begint het pas echt goed , john wayne acteerd weer goed in deze film , westerns is echt zijn ding . einde was ook goed , net wat ik zou verwachten . goed en vol actie .heb me geamuseerd ermee

MovieFreakk
Wederom bagger deze film mede door John Wayne.

avatar van Dogie_Hogan
De BBC2 start 2010 met John Wayne, door 't uitzenden van deze Western op 1 januari 2010, vanaf 13.40 uur.

MovieFreakk schreef:
Wederom bagger deze film mede door John Wayne.
Waarom zet je deze standaardzin bij elke film met John Wayne?!. Wayne is geen top-acteur en regisseur, maar om films met Wayne erin bij voorbaat een score 0,5 te geven... Wordt het geen tijd voor een 'John Wayne acceptatie-therapie'?
Volledigheidshalve, deze site heet MovieMeter, geen JohnWayneMeter.

Hier heb je een lijst van alle films van John Wayne; kun je met deze kerstdagen bij al zijn films jouw negatieve standaardzin zetten met je fav Wayne-score '0,5'.

avatar van 606
Leuke western en prima Jonh Wayne als ultieme Cowboy.
Mooie plaatjes en goed en prima verhaal.

3,5 ster

avatar van Kr!kke
Prima western met een goede John Wayne, die goed op dreef is als de norse cowboy. Er zijn wel een paar acteurs die wat uit de boot vallen, zoals Patrick Wayne en Christopher Mitchum die ik nogal zwak vond. Verder voldoet het verhaal voor een western en zitten er enkele leuke actiescènes in de film.

Onderhoudende western die zich afspeelt tegen het einde van het western-tijdperk en waarin auto's al hun intrede maken. Het verhaal, waarin een groep bandieten het zoontje van een rijk boerengezin ontvoeren om zo het losgeld op te strijken, is niet bijster origineel, maar wel goed uitgevoerd. Mooie locaties die mooi in beeld zijn gebracht. John Wayne doet waar hij goed in is, en de film bevat een aantal vrij geweldadige en bloederige actiescenes in vergelijking met andere John Wayne westerns.

Goede western met oer-cowboy John Wayne in de hoofdrol.
Prima verhaal ook, in een toch niet alledaagse western vermits auto's en motorfietsen ook hun intrede doen.
Maar ik ben wel een fan van het genre en daarom ook dat ik het een goede film vond, al zijn er natuurlijk nog veel betere, ook met John Wayne.

avatar van ThaMovieVoter
Vermakelijke film die op een vrij realistische manier laat zien dat het 'Wilde Westen' in 1909 nog steeds bestond.

Dat gezegd te hebben, is dit vooral een 'hommage' aan John Wayne dat regelmatig probeert te rechtvaardigen dat het doodnormaal is om je verwende zoons in de steek te laten en met je hond op avontuur te gaan. Het kan immers nooit aan het personage gespeeld door John Wayne liggen, want het is tenslotte John **cking Wayne.

De humor is vaak flauw maar wel acceptabel. Wat me ook opviel is dat dit één van de laatste films was waarin op een ouderwetse manier wordt geacteerd. Method acting bestond al jaren, maar dat is in deze film, dat in hetzelfde jaar uitkwam als The French Connection, niet te zien.

Een revisionist western kan je het ook niet noemen, want in deze film zijn cowboys stoer en rechtvaardig en indianen veilig opgesloten in reservaten. Mijn eerste John Wayne cowboy film heeft me niet overtuigd, maar wel vermaakt. En omdat John Wayne een oppermachtig, alleswetende held baas is verdiend hij een voldoende.

avatar van Brix
Wayne heeft er zelf denkelijk ook lol aan beleefd, want hij wist zijn eigen favoriete acteur, Richard Boone, te strikken voor de film, plus zijn favoriete leading lady Maureen O'Hara.

avatar van Brix
Een redelijk vermakelijk Wayne western, maar zeker niet een van zijn betere, verre van dat zelfs.
Ik zie het als een opvullertje tussen twee van zijn beste films, Chisum en The Cowboys.
(Daar zat Rio Lobo nog tussen, en die was ook niet van hetzelfde caliber als de twee genoemde toppers)

Helaas zitten er veel flauwigheden in de film.
Waarschijnlijk vonden de acteurs het zelf wel leuk, want het lijkt alsof ze er aardig plezier in hadden.
Humor en grof geweld vind ik vrijwel nooit een goede combinatie.

Toch zijn de scènes met de Texas Rangers, die zich per gammele Ford automobielen verplaatsen, wel geslaagd, hoewel het hen volslagen belachelijk maakt.
Dan ziet Wayne er wel een stuk overtuigender en stoerder uit op zijn paard, dat hem bovendien verder brengt.

Het is dus zeker niet allemaal slecht.

Richard Boone is bij verre de beste acteur van de hele cast.
Zonder hem zou ik de film zeker een mindere waardering toekennen.

Bruce Cabot (Sharpnose)mag zeker ook genoemd worden, en de hond "Dog" heeft eveneens een positief aandeel in het geheel.
Des te erger dat ze allebei blijkbaar niet eens meer een woord, of beeld, waardig zijn nadat ze tijdens de finale schietpartij om het leven zijn gekomen
Dat vind ik een grote misser.

Maureen O'Hara kon bij mij nooit veel kwaad, maar hier schrok ik er wel even van.
Ze was net vijftig , maar ziet er door de foute dikke make-up plamuurlaag, die soms paars-achtig uitslaat, veel ouder uit.
De vreselijke kleding die ze droeg deed er ook geen goed aan.
Ze deed me aan een wassen beeld uit het museum van Madame Tussaud denken.

Wayne is gewoon Wayne (aan die krasstem zal ik nooit wennen. De "zangpartij" onder de "douche" was een regelrechte aanslag op mijn trommelvliezen)
Zijn rose shirt en daaroverheen de bretellen (aan begin van de film)waren duidelijk een hint naar The Searchers, waarin hij dezelfde outfit droeg.
De hond deed denken aan die in 'Hondo' , zeker ook niet toevallig.

De shoot-outs zijn oké, vooral de laatste.
De scherpschutter die met zijn hoofd de klokken aan het luiden brengt in de klokkentoren, nadat hij geraakt is, vind ik een leuke vondst
Die schietpartij haalt mijn waardering ook nog wat op.
Drie sterretjes.

m1chel
The Duke! Ja wat moet er nog meer gezegt worden?

ipman-99
"Big John. Big Jake. Big Western.'' ... '' !!!

Fantastische Western !!! Geweldige Western - klassieker met John Wayne die ik prachtig opnieuw kon bewonderen voor de eerste keer op Blu-ray ! De shoot-outs zijn echt geweldig met het nodige bloedvergieten ! Prima verhaal met een heerlijke norse, coole en charismatische John Wayne ! Mooie locaties maken deze western tot een prachtig geheel en maken het plaatje af ! Geweldige western die de juiste sfeer naar boven brengt !

Wat ik recent nog zag met John Wayne !!! John Wayne onderwierp ik recent aan volgende Heropfrissingen : "Brannigan" en nu dus "Big Jake" !!!

avatar van trebremmit
Blijkbaar is een goed acteur als vader hebben geen garantie voor acteertalent.
Patrick Wayne en Christopher Mitchum verpesten de film wel een beetje met hun non talent.

avatar van LuukRamaker
Het blijft onvoorstelbaar hoeveel bovengemiddelde westerns John Wayne heeft weten te produceren. Ook Big Jake is een zeer vermakelijke en leuke western die razendsnel voorbijvliegt, zoals dat bij de meeste Wayne-westerns het geval is.

Dat het allemaal van hem moet komen is niet erg. Het acteerwerk van de anderen zal af en toe niet helemaal goed zijn, maar ik heb me er (gelukkig) niet aan gestoord. 'Het kijkt lekker weg' is het cliché dat op eigenlijke bijna elke, maar ook zeker op deze Wayne-film van toepassing is. Van begin tot eind is het gewoon er leuk om naar te kijken en het wordt nergens echt saai. Dat het nergens fenomenaal is doet, voor mij, verder niets af aan de vermakelijkheid van de film.

Een hoop geschiet en een beetje geknok zorgt er voor dat het doel bereikt wordt. Dat daar dan meer verf dan bloed bij vrij komt moet dan maar door de vingers gezien worden, want realiteit is niet hetgeen deze film naar streefde. Het gaat hier puur om het vermaak en met dat in het achterhoofd is dit gewoon een erg geslaagde film.

avatar van Metalfist
I thought you were dead

Een tijd geleden zag ik in een quizvraag nog eens het legendarische fragment waar de recentelijk overleden Hugo Chavez, de ex-president van Venezuela, de Amerikaanse ex-president Bush Junior aan het uitlachen was voor John Wayne. Het blijft een leuk fragment en ik had meteen weer eens zin om me neer te zetten met zo'n typische John Wayne film. De meesten van zijn DVDs die ik nog niet heb gezien hebben echter een lange speelduur (variërend van 130 tot 150 minuten) maar Big Jake was met zijn 100 minuten net lang genoeg.

Zoals gewoonlijk had ik totaal geen idee waar de film eigenlijk over ging want bij John Wayne zijn het altijd blinde aankopen die ik doe. Het maakt me niet uit of hij nu in een western meespeelt of in het leger/marine, ik kan hem altijd wel waarderen. Big Jake is in ieder geval een film in het genre waar Wayne groot in is geworden, namelijk western. Al voelt dit op zich bij mij niet helemaal aan als een volbloed western want de auto's associeer ik toch niet direct met het genre. George Sherman maakt dan ook een film die zich afspeelt in de laatste dagen van het bekende wereldje en waar de technologie al overduidelijk begint binnen te sijpelen. Is dat erg? Verre van want het leuke aan de film is juist dat Jake sneller en succesvoller is met zijn paard en muilezel dan de rangers met hun auto's maar wat me wel ietwat stoorde was het komische sausje dat over de film is gegoten. Nu vind ik de combinatie van Wayne en komedie sowieso al vaker op het randje maar de film is bij vlagen wel erg flauw en het had interessanter geweest mocht Wayne gewoon met zijn twee zonen op pad zijn gegaan zonder dat slapstick gedoe. Gelukkig maken de shoot-outs veel goed en blijft Wayne een genot om te zien. Film had trouwens net iets langer mogen duren want het einde waar Big Jake, Little Jake en de twee zonen samen komen is nogal abrupt. Sam wordt geen oog meer gegund en wat er met de vader van Little Jake gebeurt is ook een raadsel.

Wel wat teleurgesteld door de rol van Maureen O'Hara. Het was alweer de 5e keer dat de twee samen speelden (Rio Grande, The Quiet Man, The Wings of Eagles en McLintock zijn de vier anderen) maar ze komt hier amper aan bod. De scènes die ze delen zijn erg leuk maar wel erg kort. Veel bekende koppen uit het Wayne gezelschap. Chuck Robertson, Hank Worden, Bruce Cabot, ... en natuurlijk ook de Wayne zonen. Niet echt meteen de sterkste acteurs maar degene die mij het meeste tegenviel in de cast was Christopher Mitchum. Hij is meestal verantwoordelijk voor de humor in de film (zijn opkomst met de moto alleen al) maar hij overtuigt niet met die blonde meches in zijn haar. John Wayne heeft zelf trouwens ook niet wat van de regie op zich genomen toen George Sherman ziek begon te worden (hij zou uiteindelijk John Wayne wel overleven qua leeftijd) maar als vriendendienst (de twee kenden elkander al sinds de Three Mesquiteers films in de jaren '30) weigerde Wayne enige credits.

Vermakelijke John Wayne western maar het moge duidelijk zijn dat dit meer als een tussendoortje kan beschouwd worden. Er zijn echter maar weinig acteurs die in zo'n groot oeuvre weinig tegenvallers hebben gemaakt, ik zit nu aan de 33e Wayne film, waardoor het knap is wat hij allemaal uit zijn mouw heeft geschud.

avatar van Barfly
Bij een tweede kijkbeurt bevalt de film een stuk beter. De irritante momenten verdwijnen naar de achtergrond, puur omdat ze me nu niet zo opvielen. Tegen John Wayne ben ik in de loop van de tijd toch ook anders aan gaan kijken. Van hem verwachten dat hij in diverse films een verscheidenheid aan acteervermogen op de mat legt, lijkt me niet reëel.
Richard Boone speelt de schurk in optima forma en tilt de film naar een hoger en voldoende niveau.

avatar van cor1946
Heerlijke film met een goede John Wayne. Ik had de film nooit gezien en ik heb heel wat films van John gezien in mijn jeugd jaren

avatar van Petina
Ja, toch wel een aardige film.
Toch jammer dat die indiaan op het laatst het loodje moest leggen.

avatar van mr rumson
Deze film op Blu- Ray gezien en dat zag erop zich best goed uit.
De film zelf vond ik nou niet bepaald de beste van Wayne.
Dit komt vooral omdat ik de dialogen flauw vond terwijl ze grappig bedoeld waren .
Maar ook Patrick Wayne en Christopher Mitchum vond ik slap acteren.
Wayne zet zijn cowboy rol neer zoals gewoonlijk terwijl Richard Boone zijn kunstje uit de western hombre nog eens herhaald door de slechterik te spelen.
Boone weet de rol als slechterik prima in te vullen en weet daardoor de aandacht naar hem toe te trekken.
Ook al zijn niet al zijn westerns toppers ,maar een ding is wel de westerns van Wayne zien er stuk voor stuk mooi uit ,de aankleding het landschap maar ook de kleding lijkt met grote zorg uitgekozen te zijn en dus niet van die carnaval kostuums die je wel eens ziet in de spaghetti westerns.
Zo is het ook met deze western die er prima uitziet en bovendien aardig wat harde actie erin .
Het is ook een western die mij wel wist te vermaken maar dat doen ze tot nu toe allemaal die ik van Wayne heb gezien.

De regisseur leek een harde gewelddadige western te hebben willen maken over harde mannen, maar sloeg daarin de plank mis. Deze routinematige en te lang durende western had een te magere en rommelige verhaallijn, waarin de hoofdpersoon naar zijn familie terugkeerde om zijn kleinzoon te helpen bevrijden. Het generatieconflict was een belangrijk item, maar als kijker kreeg je geen antwoord op een aantal logische vragen. Gelukkig waren er wel nog een aantal onderhoudende scènes te bewonderen en vooral het camerawerk was pico bello.