Les Revenants (2004)

Frankrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Robin Campillo
met Géraldine Pailhas, Jonathan Zaccaï en Frédéric Pierrot

Wat als op een dag de alle doden van de afgelopen tien jaar terugkwamen op aarde? Al die doden moeten natuurlijk ook eten en onderdak hebben, pensioen ontvangen of in hun oude baan terugkeren. Ouders die hun overleden kind weer terugkrijgen en geliefden die weer herenigd worden, kunnen aanvankelijk hun geluk niet op. De doden zijn misschien een beetje trager en ook wat afwezig, maar verder lijken ze kerngezond. Na de eerste euforie blijkt echter dat de 'terugkomers' toch niet helemaal normaal functioneren. Ze slapen nauwelijks en scholen 's nachts samen op de vreemdste plekken. Ondertussen verricht de overheid studie na studie naar deze nieuwe bevolkingsgroep, zonder concreet resultaat

avatar van Phoenix
Leuk concept!

avatar van jassonn
Idd, verhaaltje klinkt leuk.

Diesel
Klinkt erg leuk.

27 oktober komt de film uit in Frankrijk.

avatar van DieGo
Doet me een beetje denken aan Dawn of the Dead (het plaatje vooral).

avatar van titan
Het verhaal klinkt inderdaad erg leuk, alleen des te jammer dat de uitwerking niet echt boeit. Wat mij betreft is die namelijk iets te steriel, klinisch en emotieloos. Duidelijk een geval van jammer. 2,5*.

Dustyfan
Grotendeels eens met titan.

Het verhaal deed me ook erg denken aan het soort verhalen dat José Saramago schrijft (Het Stenen Vlot, Stad der Blinden). Jammer wat dat betreft dat we geen tijd hadden om bij de Q&A te blijven, anders had ik er zeker naar gevraagd.

Het emotieloze van de 'doden' klopt imo wel, aangezien dat juist een kenmerk was van de teruggekeerde doden. Zoals de moeder van het teruggekeerde jongetje zegt: "Hij is nu wel bij ons, maar hij is niet terug"
Maar zeker had er meer in deze film gezeten, erg jammer inderdaad.

FisherKing
Er zitten inderdaad prachtshots in de film en het basismateriaal qua verhaal is verrassend. En het geeft een uniek inkijkje wat de staat zou kunnen doen als er zoveel mensen bijkomen.

Maar het middenstuk is erg zwak, waardoor je uit de film raakt, het zit hem toch in de montage.

Was ook niet overal even onder de indruk van de cast.

Maar ook zo geschrokken bij de eerste knallen ?

De regisseur kwam met de mededeling dat de oudere mannelijke hoofdrolspeler een paar weken geleden overleden is. Bizar. In de film gebeurd hetzelfde.

Met pijn en moeite 3 sterretjes, misschien dat ie achteraf nog beter opdroogt.

Menni
Ah, John, jullie zijn dus blijven zitten voor de Q&A, vandaar . Qua sterren zit ik precies op jouw lijn trouwens, eng he? Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik net flabbergasted uit Innocence kwam rennen. Het gegeven & de metaforen hiero waren goed, de film zelf helaas niet AL te boeiend.

Dustyfan
We zijn dus niet bij de Q&A gebleven, wat ik wel had gewild als we voldoende tijd hadden gehad.

Mik
Jammer dat jullie niet bij de Q & A konden zijn. Deze sessie had veel bijdrage aan mijn beoordeling. Ik schommelde eerst een beetje tussen 2,5 en 3. maar na de Q & A kom ik op een 3,5 uit.

De regisseur legde goed uit waarom hij bepaalde keuzes gemaakt had. Waarom hij bepaalde dingen juist wél en juist niet in de film gestopt had. Erg interessant.

Zijn inspiratie voor deze film kwam door het feit dat hij ooit is een groepje vluchtelingen zag zitten die niet op hun plek waren. Hij vond het heel interessant om te kijken hoe mensen zich gedragen als ze niet op hun plek zijn., en ergens niet thuishoren. Vandaar dat hij een film wilde maken hierover. Hij wilde perse heel rationeel te werk gaan. Als je nu eens die doden allemaal vervangt door vluchtelingen, hoe kijk je dan tegen de film aan?

Dat gaf mij in ieder geval weer even reden tot nadenken. Ik had er helemaal niet op die manier naar gekeken en miste dus ook een aantal dingen in de film op het moment.

Net zo als jullie zat ik met het gevoel "hier had meer uitgehaald kunnen worden". Nu is dat gevoel dus weg, de regisseur maakte zijn invalshoek duidelijk en ik kan me er volledig in vinden.

Menni
Oh, ik heb vanaf het moment dat ik de synopsis las en zéker vanaf de eerste minuut van de film al met deze asielzoekers-achtergrond in het hoofd gezeten hoor, daar had ik de Q&A niet voor nodig gehad .

FisherKing
Had ik ook Menni. Ligt er toch duimenbreed bovenop in de film. ?

Dustyfan
Nee, die associatie had ik helemaal niet gemaakt. Maar een interessante invalhoek is het wel.

avatar van Da Jando
Goede film. Die scenes waarin de doden over straat lopen zijn fantastisch, die dode mensen zien er op een of andere manier ook echt uit als overleden mensen. Goed gedaan zeg. Die starende blikken en dat trage voortbewegen van ze, heel hun zweverige manier van doen, het maakt ze gewoon eng. Gelukkig komt de film niet met allerlei verklaringen over waarom die doden daar zijn. Ik was ook bang voor het eind, zat echt te hopen dat ze het niet verprutste, en gelukkig gebeurd dat ook niet. Vreemd dat hier de meeste de uitwerking niet zo sterk vinden, wat hadden jullie anders willen zien dan? Interessante en erg vermakelijke film wat mij betreft. 4*

FisherKing
Wat meer tempo en dramatiek in het middenstuk bijvoorbeeld. Zou de film op een hoger niveau brengen.

Dustyfan

Ik had graag gezien, dat de levenden wat meer hun emoties hadden getoond behalve alleen verwarring, zodat ik me meer met hen had kunnen inleven. Ik miste nu vooral angst, verbijstering en misschien wel afgrijzen...

avatar van Da Jando
Daar hebben jullie wel een punt ja, ietwat afstandelijk is het wel, hoewel het bij Rachel en die oudere man toch duidelijk te zien was dat ze het er behoorlijk moeilijk mee hadden. Het tempo in het middenstuk ervaarde ik niet als storend trouwens.

Die politieke parallel werkt mijn inziens niet. De doden worden zonder reden wakker, terwijl vluchtelingen met een reden vertrekken uit hun land.

Het thriller-aspect had moeten verdwijnen, en het personage dat dit terweeg brengt en nog een aantal personages. Te rommelig.

avatar van The Eye
Deze regisseur mag zich van mij ook wel om laten scholen tot kantklosser, dan kan-ie mooi een onopvallend bestaan gaan leiden in Brugge en niet nog een keer een goed film-idee vanaf de opening om zeep helpen in een pretentieus en zinloos brok bagger.

Het enige wat ik goed vond aan de film was hoe Rachel in beeld werd gebracht. De overmaat aan loze beelden maakte dat die 110 minuten veel langer leken te duren. Verder verdient de regisseur misschien een razzie voor het verprutsen en het ongeloofwaardig maken van het uitgangspunt van deze film.

avatar van danuz
Deze film heeft een erg orgineel en prachtige kijk op het 'zombie' gebeuren. De mensen komen terug op aarde, maar er wordt niet speciaal gekeken waarom ze hier zijn, en wat ze hier komen doen. De film pakt het op een behoorlijk aparte manier aan. Ik vind het concept erg mooi, maar de uitwerking totaal niet.

Ik had de hele tijd het idee dat de regisseur echt niet wist wat hij met de film aanmoest. Het tempo bleef constant constant en deed me erg snel vervelen. Af en toe probeerde het het nog een surrealistische twist te geven door de (op zich mooi e) muziek. Maar dit werkte voor mij simpelweg niet echt. Het gaf een erg nep gevoel.

Misschien bij langer over nadenken een halve ster meer, maar nu 2,5*

tovenaar
Dustyfan schreef:

Ik had graag gezien, dat de levenden wat meer hun emoties hadden

Dat is een bewuste keuze geweest van de regisseur. Hij wilde zo laten zien dat de levenden soms eigenlijk best veel lijken op de doden. Hij wilde het verschil reduceren.

Dustyfan
Nu je 't zo zegt, zit daar wel wat in, levende doden en doodse levenden..., jammer dan toch dat dit in de film niet echt 'uit de verf' komt.

avatar van Goodfella
George Romero aan de valium. Ik vind 'm best goed. Voor mij sprong de subtiele sfeer er juist uit. Lekker zweverige ambient over trage beelden van wazig voor zich uitstarende mensen, misschien zal het de herkenning zijn .

avatar van james_cameron
Een arthouse zombiefilm, het is even wennen. Visueel indrukwekkend en inhoudelijk interessant, maar het trage tempo en het karige verhaal vormen een behoorlijke domper op de feestvreugde. Nog net uit te zitten, maar ruim anderhalf uur kijken naar al die slaapwandelende doden maakte mij ook flink slaperig.

james_cameron schreef:
Een arthouse zombiefilm, het is even wennen. .

Goed!

Concept klinkt iets origineler dan het eigenlijk is. Lijkt wel erg veel op Yomigaeri (Resurrection), al is de uitwerking uiteindelijk veel killer en harder.

Begrijp dat Campillo z'n idee bij de asielzoekers gehaald heeft, toch ligt de kern van de film ergens anders. De hele film draait eigenlijk rond de hereniging van doden met hun familie die het verlies eigenlijk al verwerkt heeft. Een boeiend uitgangspunt, maar niet echt te linken aan het hele asielzoekers idee natuurlijk.

Visueel iets te pover, hoewel toch best verzorgd, het is dan ook vooral de treffende en mooie soundtrack die de film enorm veel sfeer verleent. Het houdt een knappe en mysterieuze sfeer vast die gedurende de hele film blijft doorzinderen.

Passend einde ook, waardoor ik op een kleine 4* uitkom. Vind het best leuk, die films waar typische horrorelementen in een andere context geplaatst worden (Grace, Deadgirl, ...)

PS: absoluut niks (maar dan ook niks) qua gore, scares of nagelbijterij te vinden in deze film. Geen verkeerde verwachtingen dus.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van tattoobob
Er komt een amerikaanse reboot van!!
Ik heb deze nooit gezien,misschien maar eens doen.

avatar van TJEBBE
Er is ook een franse serie Les Revenants (Rebound) uit 2012

avatar van mcdaktari
TJEBBE schreef:
Er is ook een franse serie Les Revenants (Rebound) uit 2012

Inderdaad ja, en helemaal geen verkeerde serie vind ik. Wat zeg ik? Een hele goeie serie zelfs. En dat uit Frankrijk. Ik zit op het 2e seizoen te wachten, wat ergens in 2014 uitgezonden word. Op welke zender? Ik neem aan dat het eerst in Frankrijk te zien zal zijn en daarna in de rest van de wereld. Ik kijk er iig naar uit want zoals ik al zei is het een prima serie. Met net zo'n sfeertje als b.v. bij Twin Peaks en Steven King zou het niet beter gedaan hebben. Chapeau voor Fabrice Gobert.

avatar van leatherhead
Eigenaardig.

Wees echter gewaarschuwd; horror/zombieliefhebbers azende op een hoop vetzakkerij kunnen hun behoeftebevrediging beter elders zoeken. Van spanning, jumpscares of expliciete gorigheid is hier vrijwel geen sprake. Campillo is het meer om de atmosfeer te doen in deze film, naast dat het uitgangspunt an sich m'n interesse ook al gauw te pakken had. Visueel weinig indrukwekkends, maar er wordt regelmatig uitgepakt met tonnen aan dromerige ambient muziek, wat voor een intrigerend sfeertje zorgt.

Echter voelt het als geheel wat te steriel aan, waardoor ik me nimmer écht om de personages ging bekommeren. En aangezien het in essentie toch een dramafilm is met een nogal gestadig tempo, ligt daar toch wel hét manco van de film, mijns inziens. Maar apart was het zonder meer, en zeker de moeite waard om eens gezien te hebben. Stiekempjes begin ik stilaan toch benieuwd te worden naar de hierop gebaseerde, gelijknamige serie.

Ruime 3,0*.