Mammuth (2010)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Gustave Kervern en Benoît Delépine
met Gérard Depardieu, Yolande Moreau en Isabelle Adjani

Een 60-jarige medewerker van een slachthuis gaat met pensioen. Hij heeft vanaf zijn zestiende gewerkt, heeft nooit een baan verloren en is nooit ziek geweest. Maar via zijn pensioenfonds komt hij erachter dat niet minder dan zes van zijn voormalige werkgevers zijn 'vergeten' om zijn inkomen vast te leggen. Om zijn pensioen te ontvangen, moet hij nu met bewijs op de proppen komen. Hij klimt op zijn oude motor en keert terug naar de plekken van zijn verleden. Al snel verdringen zijn herinneringen en emoties de eigenlijke reden van zijn reis.

avatar van jikamajoja
Een welgemeend applaus voor Gérard Depardieu. Wat hij in 'Mammuth' laat zien, is immers voor weinig mensen weggelegd. Behalve zijn vette pens legt hij ook zijn ziel helemaal bloot, zonder een spoortje van ijdelheid. 'Hij heeft deze film gedaan uit liefde voor de kunst !

de humor vond ik vrij flauw, maar over het algemeen best aardige film. Depardieu doet het natuurlijk wel uitstekend!

avatar van voskat78
Leuke,grappige en bij vlagen absurde humor bij deze roadmovie waar we zien hoe een pensionaris opzoek gaat naar zijn verleden .
Heb me prima vermaakt

avatar van breedbeeld
Begint aardig maar verder vond ik het letterlijk en figuurlijk een grofkorelige film die mij geen moment wist te boeien . Ik keek hem vanwege Depardieu , die het OK doet, en het commentaar maar dat gekunstelde beetje absurdistische van deze film kon mij niet bekoren.

avatar van b00ts
En ik maar denken dat ik met de jaren een buikje heb gekregen..... Gerard zijn buik kan ik niet aan tippen..... Ik vond de film wat oppervlakkig. Of dat opzet is (laat de kijker maar denken) of niet? Ik weet het niet. Wel wat vreemde scènes te bewonderen. bijvoorbeeld de bedscène met zijn neef, of die met de dochter van zijn broer in bed, de man van het arbeidsbureau was ook zoiets. Enfin, ik had het idee dat er nogal wat gaten in de film zaten die je zelf mag invullen.

avatar van Cleanshot
Kon me niet boeien.
Nogal traag startend verhaal, zodanig dat ik halverwege de moed al was verloren en het dvd'tje heb weggeflikkerd.

Dragon_Rose
Cleanshot schreef:
Kon me niet boeien.

Ben jij verder gekomen dan ik, na 15 min dvdtje tussen duim en wijsvinger, buigen en de verlossende KNAK horen.

Een iets mindere film van Gérard Depardieu wat je trouwens van zijn figuur niet kan zeggen in het zelfde jaar maakte hij ook Tête en Friche, La (2010) en die vond ik een stuk beter , niet te min blijft hij natuurlijk een echte ras acteur.

avatar van janwauters
begint leuk, maar halverwege ontaard dit in een absurdistisch schouwspel dat volledig wegzakt in het niets.

Moeilijk m.i. om op deze film commentaar en een beoordeling te geven als ge dan toch tracht te achterhalen wat er eigenlijk steekt achter deze komedie, met vaak absurde humor.
Ik denk dat het gaat om vriendschap en genegenheid die het uiteindelijk halen op onverschillgheid, brutaliteit en leegheid van de maatschappij.
Dit gebeurt dan aan de hand van een grillig verhaaltje met een toch weer "bijzondere" Gérard Depardieu in de hoofdrol.
Yoland Moreau is dan ook weer typisch als vrouw met de voorschoot en met rake tong.

avatar van Simoensk
Goede rol van gerard, maar wat een saaie film. Heb deze ook niet uitgekeken, vond het helemaal niets.

Zware tegenvaller.

avatar van nemreh
Gisteren in het filmhuis gezien. Mijns inziens wordt er in deze lijst reacties te makkelijk omgegaan met deze film. Het is inderdaad geen makkelijke, 'snelle' , of gelikte film, maar wanneer je serieus de film probeert te volgen, vind ik het een heel sterk staaltje videokunst. De beelden zijn raak geschoten en de karakters zijn liefdevol gecreëerd door de Kervern en Delépine. Het verhaal is af en toe wel wat gruizig, en de vele bizarre scènes lijken soms geen ander doel te hebben dan een vreemd stukje film te zijn. Al met al een mooie film, fijne humor, sympathieke karakters en mooi geschoten. Maar, met meer oog voor het verhaal en een serieuzere invalshoek was het een beter resultaat geweest.

avatar van Menno
Juweeltje en lang geleden dat ik Depardieu zo zuiver heb zien spelen. Ontwapenende roadmovie over een man die 65 is geworden. Film is bij uitstek geschikt voor mensen die van kijken houden en die over genoeg verstand beschikken voor wat filosofische beslommeringen. Een film om van te houden.

avatar van Redlop
Fransen en humor blijft een lastige combinatie vaak. Het moment dat die man na het telefoontje begon te janken en de anderen juist zaten te janken van het lachen was dan wel erg vermakelijk.
Het verhaal deed me aan About Schmidt denken. Sterke rol van Depardieu maar verder geen bovengemiddelde film. 3*

avatar van mayhemblik
Bedankt nemreh en Menno, ik ben na het zien van jullie top 10 toch deze film gaan zien omdat jullie hem goed beoordeelden en niet onterecht zou ik zo zeggen.
Wat een héérlijke film en wat een héérlijke humor, dat hij en zijn neef na 40 jaar gewoon weer verder gaan bij waar ze waren gebleven vond ik hilarisch, ik zie mij en mijn buurjongen van vroeger toch echt niet meer zitten.
Laat het feest beginnen

Nogmaals bedankt ik heb me zéér vermaakt en schiet af en toe nog in de lach.

avatar van mayhemblik
Redlop schreef:

Nee joh, ze zaten juist mee te huilen dus het is nog grappiger dan je denkt.

avatar van Rednas 2
Een bijzondere film. Het acteerwerk, zeker dat van Depardieu, is top. Het verhaal zit vol met absurdistische gebeurtenissen en bevat de nodige zwarte humor. Ik vond het geen verkeerde film.

avatar van joey1973
Prachtig hoe de bureaucratie en leegheid van het bestaan neer wordt gezet, mooi om te zien hoe Depardieu de emotie neer kan zetten en om hem langzaam weer te zien genieten van het leven.

avatar van barcam
Fantastische roadmovie met een uitstekend gecaste Depardieu. Film die rustig voorbijkabbeld maar lang blijft nazinderen door zijn heerlijke personages en de fijne humor. Topper.

avatar van Humphrey
Amusante film met leuke humor en een uitstekende Gérard Depardieu. Geslaagd bijrolletje van Benoît Poelvoorde. Maar wat een bizar en banaal einde . 3*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vreemde film, vreemde situaties en vooral vreemde personages.

Het hoofdpersonage was nog redelijk waardoor ik de film heb uit kunnen zitten, maar echt snuggere personages komen in deze film niet voor?

Een paar zeer vage scenes en maar weinig on the road beelden, had gehoopt een soort van Straight Story te krijgen maar kwam bedrogen uit.

Het gaat te ver om Mammuth echt een slechte film te noemen, maar het kwam allemaal niet uit de verf en zijn verleden was te geknutseld.

verder dan 2 sterren ga ik helaas niet komen.

avatar van cantforgetyou
Ik vond deze film wel aardig, maar geen hoogvlieger. Het is een film met zeer aparte humor. Soms kon ik er wel om lachen, maar soms ook niet. Gerard speelt erg goed en ik vind het ook altijd een sympathieke acteur. Ook in deze film. Je moet er echt van houden. Het is zo'n typische filmhuis film. De mooie landschappen en natuur van Frankrijk vond ik prettig om te zien. Verder niet zo heel bijzonder.

avatar van Robi
Ik had eigenlijk een hogere verwachting van deze film. Een film van de makers van Aaltra. Een geweldig leuke film. Dit is ook een roadmovie, net als Aaltra. En bovendien heeft Gerard Depardieu nu een hoofdrol. Ook nog één van mijn favoriete acteurs. En inderdaad in een bijzondere rol. Hij is nu behoorlijk zwijgzaam en zelfs vrij sullig. Ook Yolande Moreau speelt een leuke rol, maar die is minder verrassend. Zo ken ik haar meer.
Maar goed, op papier dus een hele leuke film. Een roadmovie over een gepensioneerde die op zoek gaat naar papieren om zijn pensioen op orde te krijgen. En daarbij reist hij terug in zijn verleden. En ook nog eens op een bijzondere motorfiets. Een Münch Mammut. Dat was in de jaren zeventig een supermotorfiets met een motorblok van een auto. (NSU)
Alles bij elkaar opgeteld is het dan wel logisch dat je hoge verwachtingen krijgt. Maar die maakt de film toch niet waar. Het is een leuke, absurde roadmovie met vaak ook erg leuke droge humor. En de hoofpersoon ontmoet ook diverse leuke en bijzondere personages uit zijn verleden. Dat allemaal wel.
Maar na een tijdje kakt de film toch in en blijkt de filosofie achter de film ook erg dun. Te dun, helaas. Er had toch echt meer in deze film moeten zitten.

Matige film waarin een gepensioneerde man op zijn motor al zijn voormalig werkgevers af gaat om zo een volledig pensioen te krijgen. Een roadmovie die licht absurdistisch van toon is en fragmentarisch van opbouw. Soms grappig en soms ontroerend, maar vooral eigenlijk een beetje saai. Gérard Depardieu zet zijn rol leuk neer.

avatar van oemoemenoe
Rare jongens die Romeinen....

avatar van frolunda
Een film vol karikaturen waarvan Depardieu de grootste is.Jean-Pierre van Rossem op de motor in een soort bizar en surrealistisch Suske & Wiske avontuur voor volwassenen.Dan vond ik Tête en Friche, La (2010) waarin Depardieu een vergelijkbare rol speelde stukken beter.Grove Tegenvaller.

Opzicht best een redelijke Franse komedie / drama met een goede rol van Gérard Depardieu die er lekker vadsig en kampachtig uitzag. De film stamt uit 2010 maar gezien het visuele aspect van deze film had ik hem eigenlijk veel ouder verwacht. Het verhaal zit best leuk in elkaar (met name de gedeeltes waarbij hij bezoekjes brengt bij zijn oude werkgevers) en hier en daar valt er ook wat te glimlachen. Vanwege de vele oudjes in het verhaal is het tempo niet bepaald hoog en er zitten ook wat saaie stukken in. Het is min of meer een roadmovie.

P.S. Anna Mouglalis vond ik wel een fraaie verschijning, hetzelfde geldt ook voor de inmiddels op leeftijd zijnde Isabelle Adjani.

avatar van K. V.
Hm, 'k had hier eigenlijk wel wat meer van verwacht. 'k vond het nogal een speciale film. Nogal speciale personages en niet altijd even samenhangend. De film is grofkorrelig gefilmd, maar vond dit toch niet echt een meerwaarde.
Gérard Depardieu was wel goed op dreef.
'k heb de film uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.