ad
  • 8.173.107 stemmen

It Happened Tomorrow (1944)

Komedie / Fantasy | 85 minuten

Genre: Komedie / Fantasy

Geregisseerd door: René Clair

Met onder meer: Dick Powell, Linda Darnell en Jack Oakie

Over It Happened Tomorrow

"Funniest thing on the screen today"

Een ambitieuze journalist zou graag willen dat hij het nieuws zou weten, voordat het plaatsvindt. Plots krijgt hij deze gave van een mysterieuze oude man, die hem echter waarschuwt voor deze gave. De journalist is nu alle andere kranten te snel af met nieuws en verdient tevens veel geld met de paardenraces, aangezien hij de uitslagen al kent. Maar dan komt hij de keerzijde te weten...

imageimageimageimage

Jake Shomberg

Mr. Beckstein

avatar van Biosguru

Biosguru

Vermakelijke slapstick. Geen meesterwerk, gewoon leuk met lekker tempo.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

Wél een meesterwerkje wat mij betreft! Volstrekt onopgemerkt gebleven alleen, als ik de stemmen zo bekijk.

avatar van Ataloona

Ataloona

Daar moet ik even overheen gaan. Superlatieven schieten tekort bij deze meesterlijke komedie. Lekker zoet, absurd, komisch en elke scene raakt hier de juiste snaar. Ik zit al een tijd in een filmdip, maar It Happened Tomorrow weet mij daar misschien wel definitief uit te trekken. Lang geleden dat ik zo lang - gedurende de hele film - met een grote lach op mijn gezicht, naar een film heb zitten kijken. Fantastisch! De film heeft een heerlijk tempo, verveelt daardoor geen seconde en de film culmineert zich op het eind ook nog eens in een razend spannende - nagelbijtende - slotscene met ultieme slapstick actie en komedie. René Clair, saluut!

5/5

BBarbie

Deze vlotte komedie over een ambitieuze journalist, die via een medium één dag vooruit kan kijken naar het nieuws, is een alleraardigste mix van fantasie en romantiek. Een leuk verhaal dat door regisseur René Clair luchtig én goed in de hand gehouden wordt zonder overdrijvingen. Dick Powell en Linda Darnell (altijd een feest om naar te kijken) leveren prima vertolkingen af. Bovendien een mooie soundtrack met muziek van Robert Stolz. Al met al heel vermakelijk.

avatar van mrklm

mrklm

Kort nadat de ambitieuze journalist Larry Stevens [Dick Powell] zijn wens uitspreekt dat hij het nieuws voor morgen zou kunnen voorspellen, krijgt hij van een oude man de krant van morgen in handen gedrukt! De man waarschuwt wel voor een schaduwkant, maar Larry ziet vooral de voordelen en profiteert er volop van, zeker wanneer hij met zijn oom [Jack Oakie] de paardenraces bezoekt. Uiteraard kan dat niet goed blijven gaan...

Een aardig basisidee dat zeker een aantal grappige momenten oplevert. De toenemende frustratie van de bookmaker die aanvankelijk denkt een fortuin te kunnen verdienen aan Larry's gokzucht is vermakelijk en Jack Oakie geeft sowieso een voortreffelijke komische vertolking als de oom die maar niet kan geloven dat zijn neef zoveel geluk heeft! Powell zelf is echter geen geweldige komiek en ondanks enkele prima actiescènes is het verhaal niet bijster verrassend. Zeker onderhoudend, maar net zo zeker geen meesterwerk.

avatar van Movsin

Movsin

In fantasiefilms waarbij aan het hoofdpersonage bijzondere gaven zijn toebedeeld of die in ver van reële toestanden is verzeild (onzichtbaar zijn, tijdreizen, de toekomst kunnen voorspellen....) en die natuurlijk als komedie zijn bedoeld, is de plezierwaarde zo goed als verzekerd.

In ieder geval is het zo met deze vlotte "It happened Tomorrow" die bovendien nog de verdienste heeft naarmate hij opschuift, de humor intenser wordt en voor de absurditeiten nog verrassende en plausibele verklaringen worden gevonden, dit in tegenstelling met andere films die naar het einde toe dikwijls soms wat aan bloedarmoede gaan lijden.

Dick Powell, de man waar het allemaal om draait, zit uitstekend in die rol (toch merkwaardig dat een mens steeds een toestand extreem tracht uit te buiten in zijn voordeel en daar eerst en vooral aan denkt), maar te vermelden ook de vertolking van Jack Oakie, de magicien, die het eigenlijk ook allemaal zou moeten weten, wat wel in het verhaaltje past.