Bad Day at Black Rock (1955)

Alternatieve titel: Een Kwade Dag voor Black Rock

Mystery / Thriller

geregisseerd door John Sturges
met Spencer Tracy, Robert Ryan en Anne Francis

Het is 1945. De Tweede Wereldoorlog is een aantal weken voorbij en de éénarmige oorlogsveteraan John J. Macreedy arriveert per trein in het kleine dorp Black Rock. Macreedy is op zoek naar de Japanner Komoko, die een kleine ranch moet hebben in Adobe Flat, het berggebied in de buurt van Black Rock. Nog voor de bewoners van Black Rock, die sterk onder de invloed staan van de racistische rancher Reno Smith, weten dat hij een 'Jappenvriend' is, verklaren ze Macreedy persona non grata en wordt hij vijandig bejegend. Wat hebben de dorpelingen te verbergen?

Een beetje afstandelijke maar erg goede film rond een klein gegeven in een klein plaatsje met grote gevolgen. Zeer sfeervol.

avatar van Redlop
Stemmige neo-western die, zoals 'High Noon', een allegorie op de Amerikaanse samenleving ten tijde van de opkomst van de Black-movement en de heksenjacht op communisten is. De overweldigende openingsscene met een arriverende trein beloofde veel, maar het bleef erg eenvoudig. Toch wel de moeite waard, alleen al om de indrukwekkende Spencer Tracy. Verder mogen Lee Marvin-fans deze ook niet overslaan. 3*

avatar van kinjutsu
jappenvrienden ROCK!

avatar van kinjutsu
Ik krijg deze film binnenkort, hij lijkt me leuk, al weet ik niet helemaal wat ik er van moet verwachten.

avatar van Quentin
Erg goede en kundig gemaakte film. Prachtig in elk opzicht: regio, cameravoering, muziek, acteerwerk en een geweldige sfeer. Ondanks de gemiddelde shotlengte van 10 seconden heeft de film een bijzonder hoog en aangenaam tempo. voorlopig 4*

Erg goede film die spanning zit er goed in, ook al kom je er redelijk snel achter hoe het zit. Maar dat kan de spanning niet drukken. Spencer & Ryan spelen beide echt super. Dit is een film waar je op het puntje van je stil zit, het is alleen jammer dat het redelijk standaard is.

Diesel
Hier en daar wat fraai gefilmde stukken, lekkere muziek en een prettig tempo. Goede cast ook, met bekende namen als Robert Ryan, Spencer Tracy, Ernest Borgnine en Lee Marvin. Vanaf het moment dat Macreedy aankomt in de stad raken de bewoners in paniek. Vooral die paniek is goed in beeld gebracht. De cowboy Hector die opeens provocerend gedrag vertoond, de sheriff die zich schuldig voelt, Pete die begint te twijfelen en Smith die een plan begint te bedenken om van Macreedy af te komen. Interessant ook hoe Macreedy de hele zaak oplost door simpelweg af te wachten om zo reacties uit te lokken.

Over the years Bad Day at Black Rock has become one of the most frequently shown films in the screening room of The White House.

avatar van boerenpummel
Veel bekende sterren en ze stellen zeker niet teleur in deze originele western. Spencer Tracy, Lee Marvin, Ernest Borgnine, Robert Ryan en Walter Brennan zijn acteurs uit een tijdperk dat ver achter ons lijkt te liggen.

avatar van Matchostomos
A Bad Day at Black Rock, and a bad day for America

Met films als The Magnificent Seven; The Great Escape; Ice Station Zebra en The Eagle Has Landed, ziet John Sturges het vaak groots. Bij Bad Day at Black Rock speelt alles zich echter af in een afgelegen klein dorpje en daardoor is het hier de impact van de gebeurtenissen die groots overkomt.
Het gevoel van eenzaamheid wordt sterk benadrukt door het iconische landschap, dat de bewoners alsmaar dieper in de vergetelheid brengt. Wanneer ze dan ook onverwacht bezoek krijgen, staat hun besluit reeds vast nog voor de ongewenste gast kan vertellen waarom hij net hier een 'tussenstop' maakt.
Wat me vooral intrigeerde, was de manier waarop Tracy zijn cool bewaart en een constante mysterieuze aura rondom zich heeft.

Bad Day at Black Rock geeft een uiterst pessimistisch beeld van de Amerikaanse samenleving, één waar vrijheid hand in hand gaat met haat.

avatar van BASWAS
Als een vreemdeling van buiten in een besloten gemeenschap terecht komt, dan kan dat soms wat spanningen opleveren. Zeker als de onbekende toevallig gedreven lijkt te gaan worden door nieuwsgierigheid naar een lijk in de kast.
Gemeenschappelijke geheimen en waarden kunnen schijnbaar opeens getoetst worden aan een ongewenst oordeel door iemand van buitenaf. Bestaande verhoudingen kunnen dan onder druk komen te staan.

Dit spanningsveld doet zich niet alleen voor in een kleine gemeenschap, het kan ook plaats vinden in een grote multiculturele samenleving. Bij sommige gearriveerde eliteboeren en hun volgzame letterknechten kan kleingeestigheid gaan overheersen en willen never nooit eten wat ze niet lusten of kennen. Het erop na houden van vooroordelen blijft helaas niet alleen beperkt tot Amerikaanse rednecks

John Sturges heeft een spannende sfeervolle film gemaakt over dit kleine grote onderwerp in een geïsoleerde dorpsgemeenschap aan een spoorlijn. Prachtige rollen van o.a. Spencer Tracy, Robert Ryan, Ernest Borgnine, Walter Brennan en Lee Marvin.

No danger yet? This guy is like a carrier of smallpox! Since he arrived, this town has a fever... an infection. And it's spreading!

Brave en vooral voorspelbare neo-western, die eigenlijk nergens echt spannend wordt. Degelijk gemaakt, dat dan weer wel.

avatar van thomzi50
Knap gemaakte western met een erg sterke rolbezetting. Het ziet er allemaal knap uit, gedurende de gehele film was er een fijne sfeer aanwezig en de korte speelduur kwam de film ook enkel ten goede. Toch miste ik iets om het echt een goede film te laten zijn.. Weet niet precies wat het was, misschien gewoon de voorspelbaarheid van het verhaal. Ik hou het in ieder geval op ruim 3,5*

avatar van Dogie_Hogan
Geweldig gemaakte neo-Western. Je zit meteen in 't verhaal; prachtige broeierige sfeer. Deze film met top-cast had van mij wat langer mogen duren voor nog meer diepgang.

Top-performance van Spencer Tracy trouwens! Robert Ryan is evenals in Crossfire'47 weer gecast als de racist, waar ie trouwens prima in is.
John Ericson heeft evenals 2 jaar later in Forty Guns (aanrader!), een sterke zus naast zicht en is ook hier de jonge looser.
FF wennen om Walter Brennan (To have and have not, Red River) in een serieuze en ook nog leading-role te zien. Dat huppeltje is hij ook hier niet helemaal kwijt.

Zeer zeker een aanrader voor Western-liefhebbers.
Minimaal IMDB 8/10.

avatar van Querelle
ook voor film noir liefhebbers.
Sturges is een van de besten van zijn tijd.

Film met een dikke stempel van de jaren 50. Zoals doorgaans met een film met heel wat sterren in de cast worden de karakters zo goed en zo kwaad mogelijk geschetst. Het blijft echter heel oppervlakkig. Ook de story is flauw en het einde van de film amper boeiend en zoals verwacht.
Matig.

Hele goede film met een zeker voor die tijd opvallend uitgangspunt. Je kunt je afvragen of de Amerikanen in de jaren 50 wel op een dergelijke 'kritische' film zaten te wachten. Het is nou niet het meest florissante beeld wat van het (klein)burgerlijke Amerika geschetst wordt. In nog geen 80 minuten film een 'fraaie' weergave van zaken als machtspolitiek, achterdocht, vreemdelingenhaat, het is nogal wat.

Ik vond de film ook niet echt voorspelbaar. de held is helemaal niet zo'n held, hij wil het gehucht zo snel mogelijk verlaten. Het doodschieten van het meisje had ik al helemaal niet zien aankomen.

Goede rollen van Spencer Tracy en Robert Ryan. Lee Marvin en Ernest Borgnine ook prima.

Voor mij een zouteloze film die gelukkig niet al te lang duurde. Het zal wel met sfeer en spanning te maken hebben gehad, alleen was ik daar vandaag misschien niet gevoelig voor. Morgen ook niet, vrees ik.
Ik vond het verhaal saai, voorspelbaar en het enige vuistgevecht ronduit lachwekkend. Nog idioter was de finale confrontatie tussen Ryan en Tracy.
De film draait natuurlijk niet om de actie, maar het verhaal met thema's als racisme, de druk van een kleine gemeenschap op het individu (en de druk van één individu op een hele gemeenschap), kon mij nergens boeien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een western die niet echt een western is, maar meer richting Judgement at Nuremberg qua sfeer gaat. (de rol van Spencer Tracy helpt hier ook bij natuurlijk). Een zeer drukkende sfeer die lang wordt aangehouden. Het geheel had nog wat meer uitgewerkt worden, vooral dan bij de personages. Maar ik werd wel aangenaam verrast door deze film moet ik toegeven. Niet de zoveelste hapklare western, maar een moderne western met maatschappelijk en mysterieuze thema's.

Geweldige intrige en lekkere spanningsopbouw. Film kent heerlijke dialogen van een masterclass aan acteurs. De actiescenes zijn schaars, maar mede daarom winnen ze aan kracht.

Film ziet er waanzinning uit (niet te geloven dat dit een film uit 1954 is). Verder ook een aparte western, niet eerder een western gezien die zich afspeelt in 1945. 4 sterren.

avatar van Justinw
Goede Sturges,
Het Neo-Western thema is goed uitgewerkt en pakt dan ook daadwerkelijk goed uit.
Een goede setting, cast en speelduur zijn de steunpilaren van deze film. Bovendien weet Sturges het ook allemaal heel aardig in beel te brengen.
Het ziet er sowieso erg goed uit. Want de film ziet er niet uit als 55 jaar oud. Eerder 40-35. Het stadje zelf doet het goed door zijn eenvoud en de prachtige achtergrond. Tracy, Ryan en Borgnine wat allemaal wel aardige namen zijn doen het lekker. En door de aangename speelduur verveelt het geen moment. Want aanvankelijk simpel oogt(Vreemde in een klein stadje), is niet zo simpel als het lijkt.

avatar van simonvinkie
Deze goeie Sturges begint lichtelijk briljant, maar helaas zakt het niveau op begeven moment wel wat in, maar prima bleef het sowieso. De film begon erg spannend en blijft eigenlijk het eerste half uur heerlijk mysterieus. Wie is John J. Macreedy? Wat komt hij doen? Waarom heeft hij zijn linkerarm in zijn zak? Wat zit er in het koffertje? Wie is Komoko? Allemaal kleine mysterieuze dingen waardoor je érg beniewd bent hoe dit afloopt. Toen had ik ook echt een hoog cijfer in mijn gedachten. Had zelden zo´n sterk eerste half uur in een western gezien.

Vervolgens werd het helaas dus wel allemaal wat minder. Vooral denk ik omdat je op veel vragen al redelijk snel antwoordt krijgt en dat vond ik jammer, aangezien ik dat mysterieuze juist zo geweldig vond. Maar wat verder overblijft is ook goed. Vooral dankzij de cast doe een hoop flinke namen kent. Tracy is goed, Ryan is sterk, Lee Marvin met zijn arrogante paardenbek acteert ook prima en het is ook wel eens leuk om Walter Brennan eens in een serieuze rol te zien.

Het neo sfeertje beviel me ook prima. Is weer eens wat anders en dat pakt goed uit. Zeker met Sturges aan het roer, wat ik zo langzamerhand een van de betere regisseurs aan het worden vind. Het eerste meesterwerk laat opzich wachten, maar volgens mij heb ik tot nu toe als laagste cijfer alleen maar drie sterren aan zijn films uitgedeelt. En vaak ook nog een met potentie naar boven.

Maar dit was dus ook een prima neo-western. Het begin is fantastisch, waarna het later wel minder wordt, maar mede dankzij de erg sterke cast en de prettige sfeer in dit zeker een aangenaam filmpje, waar ik dus eigenlijk té vroeg antwoordt kreeg op een aantal vragen. Ik was liever nog wat langer nieuwsgieriger geweest. Eens even kijken wat de volgende Sturges wordt die ik ga zien. Keuze-zat gelukkig.

3 sterretjes voor deze goeie western,

Uitstekende film waarin een vreemdeling een afgelegen western-achtig stadje bezoekt, en waarvan de inwoners nogal argwanend zijn aangezien zij een geheim verbergen. Het verhaal op zich heeft niet veel om het lijf, maar de dreigende en mysterieuze sfeer komt de film zeker ten goede. Ook de cast met veel bekende namen doet het uitstekend, vooral Spencer Tracy ziet er goed uit in zijn zwarte pak.

Heerlijke langzame western, waarbij je stukje bij beetje meer informatie krijgt toegediend. De sfeer is lekker broeierig, waardoor je gevangen blijft in het verhaal. De acteerprestaties zijn dik in orde en de prent ziet er fraai uit. Hierdoor heb je geen moment het gevoel dat je naar een film uit 1955 zit te kijken. Op het moment dat de details va het plot worden ontrafeld zat ik op een ruime 4. Door de ietwat teleurstellende ontknoping gaat hier een halfje vanaf. Desondanks een absolute aanrader voor de liefhebber. Dikke *** 1/2

avatar van Humphrey
Ik vind dit een heerlijke film. Zeer sterke vertolking van Spencer Tracy gevolgd door Robert Ryan, Lee Marvin en Ernest Borgnine.
Leuke dialogen. Zeker 4*.

Voor de autoliefhebbers onder ons : wie weet er de automerken van de voertuigen van Robert Ryan (woodie) en van Ernest Borgnine (personenauto) ?

avatar van Dogie_Hogan
Humphrey schreef:

Er is een website, die van elke film vermeldt, welke auto's er in voorkomen: DEZE.

Dus deze auto's!

Ha! leuke tip!

avatar van Humphrey
Dogie_Hogan schreef:
Dus deze auto's!

Supertip ! Heel erg bedankt.

avatar van Spetie
Een hele fijne western dit van John Sturges. De film is kort, maar wel erg scherp en gaat over een onderwerp dat ik tot nu toe nog niet eerder in een western heb gezien.

Het eerste half uur is erg sterk. De sfeer is lekker broeierig, het verhaal tot dan toe lekker mysterieus en de spanning hangt voortdurend in de lucht. Spencer Tracy zet daarnaast een overtuigende hoofdrol neer als de slimme, ietwat oudere gehandicapte oorlogsveteraan John Macreedy, die telkens net wat slimmer is dan je van tevoren zou denken. Ook de andere rollen zijn erg goed ingevuld. Lee Marvin is erg goed als slechterik, maar heeft er ook wel het perfecte hoofd voor. Ook Ernest Borgnine doet het aardig en laat zien ook een minder sympathiek personage te kunnen spelen en ook de prima rol van Walter Brennan mag niet onvermeld blijven.

Ook het tweede gedeelte van de film is zeker de moeite waard. Net als Macreedy komt de kijker beetje bij beetje meer te weten over de reden van het rare gedrag van de inwoners van Black Rock. Ook nu houdt de film de spanning vast, doordat de afloop lang onzeker is en Sturges niet bang is om zelfs een onschuldige vrouw in de rug te laten neerschieten. richting het einde van de film. Daarnaast is de film behoorlijk maatschappelijk kritisch richting de Amerikanen. Daar zaten de Amerikanen destijds ongetwijfeld niet op te wachten, maar het siert een regisseur als Sturges wel, dat hij niet bang is om zijn eigen volk te bekritiseren.

Verder ziet de film er gewoon prima uit. De film is mooi geschoten en de idyllische ligging naast een spoorlijntje, zorgt ook regelmatig voor mooie en sfeervolle plaatjes. Ik vond het al met al een hele fijne film al had er wat mij betreft nog wel wat meer diepgang in mogen zitten. Dan was de film waarschijnlijk nog wel wat indrukwekkender geweest. Nu rest “slechts” een erg goede film.

avatar van Roger Thornhill
Prachtig hoe de dokter (Walter Brennan) door zijn uitspraak "I'm consumed with apathy" duidelijk maakt dat hij het tegelijkertijd meent èn walgt van zichzelf.

Ook even aandacht voor Dean Jagger als de sheriff die al evenzeer door zelfkennis geplaagd wordt. Een prachtige akteur die voor Twelve o'clock high (1949) een dikverdiende Oscar voor de beste bijrol won.

Wie de film voorspelbaar vindt moet niet vergeten dat dat vooral voor nú geldt: indertijd was het idee van een hele stad die schuldig was volgens mij iets nieuws -- en iets schokkends, want het gaf aan dat (collectieve) schuld niet door "uitsmeren" kan worden gedelgd.

avatar van AnthonyG.
Roger Thornhill schreef:

Het idee dat een heel stadje gevangen zit in zijn eigen paranoia is niet bepaald iets wat ik evident vind.