Dracula (1931)

Alternatieve titel: Dracula de Vampier

Horror
85 minuten / 75 minuten (1936 re-release, gecensureerd)

geregisseerd door Tod Browning
met Bela Lugosi, Helen Chandler en Dwight Frye

De vastgoedmakelaar Renfield reist van Londen naar Transsylvanië om Graaf Dracula te spreken, hoewel hij door dorpsgenoten wordt gewaarschuwd om niet naar het kasteel te gaan. Zeker niet tijdens de 'Walpurgisnacht', de nacht van de duivel. Maar Renfield zet door en nodigt graaf Dracula uit om mee naar Londen te komen. Helaas heeft dat bezoek nare gevolgen.

avatar van narva77
Ik heb onlangs een VHS van deze gezien die geheel geremastered was, en met nieuwe klassieke muziek eronder. Kent iemand deze versie?

Ja ik heb hem al meerdere malen gezien ,heb je ook al Mark of the Vampire gezien?

Dat is de opvolger bela lugosi heeft zijn out-fit van Dracula mee genomen in zijn graf.....

avatar van narva77
Nee, die ken ik niet. Heb jij de versie van deze gezien die ik hierboven beschreef? Die komt uit 1999 geloof ik, de geremasterde versie van het origineel uit 1931. Met een zwart/witte hoes? Heb jij die versie gezien, met klassieke muziek eronder? Hoe is die?

De muziek bij de nieuwe versie is van Phillip Glass(koyanisquatsi en Mishima) uitgevoerd door het Kronos Quartet(Requiem for a dream). De soundtrack heb ik maar moet de film nog zien. Mark of the vampire is weliswaar ook van Tod Browning maar een vervolg is het niet, vooral als je de twist op het eind kent. Wel erg leuke film, dat wel. Lugosi's laatste rol is in Plan 9 from outer space, heb je die gezien Stinissen?

avatar van narva77
Toch maar de geremasterde versie waar ik het eerder over had gekocht. Ben benieuwd.

avatar van narva77
Vannacht gezien. Echte klassieker natuurlijk, goede film, maar het acteerwerk leek meer op toneelspel, beetje houterig ofzo.
De muziek was erg mooi, en je hoort duidelijk dat dit hetzelfde orkest is dat ook de muziek verzorgt in 'Requiem for a Dream', nl. het Kronos Quartet o.l.v. Phillip Glass.
Mijn vier sterren gaan in de eerste plaats naar de geremasterde versie uit '99 (die ik dus heb), en niet zozeer naar het origineel uit '31, of mag dat niet?

One to watch!

One to watch!

Ik heb een gruwelijke hekel aan die one to watch stickers.

avatar van narva77
*die sticker zit er ook niet op Kap, maar de slogan is wel degelijk op deze klassieker van toepassing! *

avatar van Macmanus
Goed maar niet erg eng.

Er zitten een paar hele goeie scènes in zoals, als Renfield bij Dracula langs komt heel mooi langzaam door het huis lopend, naar een kamer.
En dat gezicht van Dracula, met dat licht tussen zijn ogen BRILJANT.
Alleen het werd nooit eng, misschien ben ik verwend door al de dingen die vandaag de dag ziet, dat is natuurlijk 3 werelden van verschil met wat voor films er in 1931 uitkwamen
Maar ook al zou ik toen leven (weet je natuurlijk nooit zeker, tenzij je hebt geleefd in die tijd) zou ik het denk ik ook niet zo eng hebben gevonden, is dus wel jammer want dat lijkt me de bedoeling van een griezelfilm.
Maar er valt nog genoeg te genieten zoals het acteerwerk van Renfield (Dwight Frye) dat ik erg goed vond, en het acteerwerk van Dracula (Bela Lugosi) nou ja acteerwerk, meer zijn gezicht vond ik gewoon heel Stoer
Ik miste soms wel de muziek, was soms wel akelig stil (wat ook wel weer wat heeft natuurlijk)
Misschien moet ik die versie eens zien die Narva heeft gezien

3.5 sterren krijgt deze film toch nog, wel jammer dat deze films altijd zo LAAT komen.

avatar van narva77
Juist niet, 00:00 uur is een perfect tijdstip!
Gisteren een stukje gezien, en het was volgens mij de originele versie uit '31 zonder muziek. Ik miste de muziek toch wel enorm, moet ik zeggen...

Deze versie doet wat meer moeite het verhaal samen te binden tot een logisch geheel (de Hammer-variant en Murnau's versie zijn hiermee vergeleken toch wat rommelig in hun opbouw), maar verder vond ik het niet zoveel bijzonder. Het wordt eigenlijk nooit spannend, de scenes met Renfield zijn irritant, en het acteerwerk varieert van redelijk tot slecht (met Van Helsing als tragisch dieptepunt). Lugosi is een aparte verschijning, maar absoluut niet eng of geloofwaardig. 3 *

(ik heb nu overigens al wat meer Dracula-films gezien, maar blijf er toch bij dat de versie van '79, met Langella, het beste is. Misschien ook niet zo heel eng, op een paar scenes na (als het puur om spanning gaat wint Murnau's versie het veruit), en Langella is misschien geen angstaanjagend monster, maar hij is ten minste een personage. En dat maakt juist die versie zo boeiend (ondanks dat die misschien iets te lang duurt), al zou ik 'm misschien eens moeten herzien om echt een goed vergelijk te kunnen maken; hoe meer je ziet, hoe veeleisender je wordt, natuurlijk)

ik heb de dvd uit de Home of the Original Monsters serie daarbij kan je zelf de muziek kiezen de originele of de philip glass muziek vette extra's op deze dvd!
bela is echt ge-wel-dig in deze film!
i dont drink.... wine!
zo hoort een dracula tezijn! kunnen die flut films van tegenwoordig nog wat van leren..!

Dracula 1931.
Het origineel (nu ook makkelijk op dvd te krijgen): Leuk! Zonder kleur en high-tech special effects. Het verhaal is algemeen bekend.

(er is een serie oude 'horror'-films uitgebracht, komen die ook in de videotheek? zoals Frankenstein, Wolf-Man, etc.) Niet nodig alles om te kopen, maar wel om zomaar eens een keer te zien.

MWX

Dracula 1931.

mocht je een makro of een media markt in de buurt hebben kun je deze soort films al tussen de 6 en de tien euro op dvd krijgen.

neo (crew)
Zo'n beetje elke Dracula film die ik heb gezien vind ik middelmatig op de of andere manier.Het lijkt wel of het mij gewoon niet zo aanspreekt.Deze vond ik dan ook weer middelmatig, met wel een perfecte rol van Lugosi.2.5 sterren

MWX schreef:

Dat deze dvd's te koop zijn is bekend, maar als ik deze oude horror één keer wil zien, vind ik het niet nodig deze te kopen. Dan moet je ze daarna ook nog opbergen. Vandaar mij vraag of de serie ook (als weekfilms) in de videotheek komen. Dan kom je op circa 7 films voor 10 euro.

Boy28
Helemaal geweldig,ik heb de originele versie opgenomen.Het mooie begin,met het Zwanenmeer.Ik had de koop video ook bijna gekocht,maar toen zag ik dat ze de muziek veranderd hadden en daar hou ik dus niet van.Ook niet van inkortingen en nagesproken.De film Frankenstein(1931) heb ik ook,maar zonder ondertiteling.Die had ik van de BBC opgenomen.Dat maakt me niet zoveel uit,want dat is zo ook goed te volgen.

avatar van Toon1
Dracula 1931.

Ik heb deze serie gekocht, er is ook nog een dvd bij met 'The Mummy', 'The Invisible Man', 'The Phantom Of The Opera' en 'Creature From The Black Lagoon', en er zijn 3 beeldjes bij van Dracula, Frankenstein en The Wolf Man. Heel leuke set, zeker aan te raden!

is idd. een leuke set. echter als je de films los koopt, ben je aanzienlijk minder geld kwijt.

DVDkijker schreef:

de eurovideo in arnhem heeft ze allemaal, die heeft zoizo heel veel klassiekers

avatar van feanaro surion
Dracula en Frankenstein allebei op DVD gekocht en vond Dracula nog beter dan Frankenstein. Hij is prachtig gefilmd in tegenstelling tot Frankenstein die ik op dat vlak soms wat minder vond. En ook de nieuw gecomponeerde muziek draagt echt wat bij.

avatar van maurice74
De Universal box met de beeldjes kocht ik pas voor 45 euro, dat is een koopje.

avatar van J.S.
Zojuist een originele rolprent gezien van deze film zonder muziek, leuke film met een nogal zwak einde 3*.

avatar van dutchtuga
Dikke klassieker dit. De film die samen met Frankenstein het hele horrorgenre groot heeft gemaakt. Respect . Een must voor elke zelfrespecterende horrorliefhebber. De eerste amerikaanse horror talkie en dat is enigszins te merken.
Tod Browning was gewend aan stille films regisseren en gebruikt ongeveer diezelfde methode in deze film. We krijgen dus veel stille scenes en dat vond ik eigenlijk een pluspunt. Geen bombastische score maar een rustig opbouwende film.
Acteerwerk is wel erg theatraal vaak maar dat is in principe niets nieuws als je de films uit die tijd in ogenschouw neemt en je realiseert dat veel acteurs in Dracula daadwerkelijk ook uit het toneelstuk van Dracula komen waaronder Bela Lugosi, die trouwens niet eerste keus was. Universal had Lon Chaney willen hebben maar die stierf in 1930. Had graag willen zien hoe dat had uitgepakt.
Maar Lugosi doet het prima. Zijn gezicht IS Dracula en hij zou ook nooit van dat imago afkomen. Een klassiek horrormonster.
Eindelijk goed kunnen aanschouwen dit zoals het hoort met dank aan de Monster Legacy Collection. Kan me nog herinneren dat ik een hele tijd terug de versie heb gezien met de Philip Glass soundtrack en vond m eigenlijk behoorlijk irritant. 4*

Nu de spaanse versie bekijken. Die schijnt technisch stukken beter in elkaar te zitten dan amerikaanse.

ik krijg de classic monster collection (8 dvd's) binnenkort, ik ga ze dan eens allemaal kijken.

ik heb deze flm vandaag (14:25) gezien, ik vond het een hele goeie film, zeker vor die tijd, alleen het leek in sommige scene's inderdaad wel toneelstuk, bijvoorbeeld de scene's met Renfield, verder vind ik het fantastisch daarom 5.0

ik heb ook de hele classic monster collection (8 dvd's) gekocht, alleen zonder de beeldjes, ik vind het een geweldig samengestelde serie, echt leuk om te hebben en zeker aan te raden.

feanaro surion schreef:

dat geloof ik ja, muziek kan een heleboel doen met film's, zonder de muziek is een film soms niet eens mooi.

avatar van IcU
IcU
Klassieke film met geweldig houterige acteer prestaties, en een meeserlijke rol van Bela Lugosi. Na deze film te hebben gezien ben ik de film Ed Wood ook meer gaan waarderen. 4½* voor deze.

Sneakerjeans29
Opgenomen van tv. Bela Lugosi is de beste Dracula.