ad
  • 139.678 films
  • 6.632 series
  • 20.104 seizoenen
  • 432.489 acteurs
  • 280.308 gebruikers
  • 8.090.643 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Paradine Case (1947)

Misdaad / Drama | 110 minuten
3,12 167 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 110 minuten

Alternatieve titel: De Zaak Paradine

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock

Met onder meer: Gregory Peck, Ann Todd en Charles Laughton

IMDb beoordeling: 6,6 (10.267)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 31 december 1947

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over The Paradine Case

Mevrouw Maddalena Paradine wordt gearresteerd wegens moord op haar rijke, blinde echtgenoot. Een jonge, ambitieuze advocaat neemt de zaak op zich. Hij raakt al snel zeer gefascineerd door mevrouw Paradine en door persoonlijke nieuwsgierigheid gedreven gaat hij op onderzoek.

imageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anthony Keane

Gay Keane

Judge Lord Thomas Horfield

Sir Simon Flaquer

Lady Sophie Horfield

Andre Latour

Mrs. Paradine

Judy Flaquer

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Diesel

Diesel

  • 9413 berichten
  • 0 stemmen

Spannende 'courtroom-melodrama' met werkelijk geweldig acteerwerk. Met name Gregory Peck en Ann Todd zijn erg geloofwaardig. De film verveelt bijna geen moment en het script is zeer aardig.

3.5/5.0


avatar van jay73

jay73

  • 1182 berichten
  • 1336 stemmen

Ik ben het met Diesel eens. Dit is een prima Hitchcock.

Vanaf de eerste minuut word je het verhaal ingesleept en je mag er pas weer uit bij de aftiteling. Maar er is wel iets mis mee:

het verschrikkelijke Tammy Wynette-achtige betoog van Gay Keane: Stand by your Man. Echt een beetje uit de tijd.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 11347 berichten
  • 5981 stemmen

Vandeweek een Hitchcock-box op dvd gekocht met vier films: The Paradine Case, Spellbound, Notorious en Rebecca, voor maar €19,99!


avatar van titan

titan

  • 1597 berichten
  • 3803 stemmen

Die box heb ik ook gekocht, dat is nog eens een koopje!


avatar van andolini

andolini

  • 256 berichten
  • 1661 stemmen

Sinds vandaag ook eigenaar van de box en begonnen met 'The Paradine Case'. Een film met lekker veel vaart, misschien wel iets te veel. De liefde van Peck voor zijn client kwam bij mij niet echt geloofwaardig over en had wel wat beter uitgewerkt mogen zijn.

Voor de rest goed geacteerd in een spannende sfeer. 3,5*


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13586 berichten
  • 0 stemmen

Matige Hitchcock. Het eerste uur is strontvervelend. Het tweede uur is heel aardig. Acteerwerk is verder dik in orde. De dialogen waren soms tenenkrommend. (vooral de vrouw van Peck, Jezus wat een vreselijke woorden moet zij toch allemaal in de mond nemen) Verder dan 2,5 sterren kom ik niet.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 11783 berichten
  • 4655 stemmen

aardige film. interessante driehoeksverhouding, boeiende zaak met een goed uitgedachte ontknoping en redelijk goed acteren (niet door iedereen), maar Peck (uiteraard) is erg goed. toch is de film niet echt bijzonder en hoort zeker niet bij het beste werk van Hitchcock. wel aardig om een keer gezien te hebben. ruim 3 sterren.


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Ook een koopje gedaan Ik heb voor deze film samen met Rebecca de volle 2€ moeten betalen. Het was 1€ actie in de GB

Ik vond het een vrij aardige film, niet zijn beste maar verre van slecht. Ik had net een lachwekkende slechte film gezien en ik verbaasde over het klasseverschil tussen de 2 (met het voordeel voor deze fim dan wel).

Ik geef 'm 3 *


avatar van aslan

aslan

  • 95 berichten
  • 6003 stemmen

1 euro ???

vandaag betaalde ik bij carrefour €2,49 per stuk


avatar van speedy23

speedy23

  • 18927 berichten
  • 14043 stemmen

Dit is de, volgens mijn bescheiden mening, mooiere poster. Het is deze die ze hier in Vlaanderen gebruikt hebben voor de hoes van de DVD's, met dat verschil dat hij niet Frans/Nederlands is, maar Engels/Nederlands. Let ook even op waarde die de poster heeft.

Alternatieve poster The Paradine Case.

En o ja, de DVD's aan één euro waren een reclame-actie, die wel twee weken geduurd heeft maar drie maal is doorgegaan. Ik heb ook eventje navraag gedaan hoe het komt dat ze deze films zo spotgoedkoop konden verkopen, (42 verschillende titels), en het antwoord was simpel: Carrefour heeft gewoon de rechten voor het Belgisch grondgebied opgekocht. Als iemand anders deze films in België wil uitbrengen, moeten zij eerst de toestemming van Carrefour krijgen.


avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 11311 stemmen

Een toch ietwat mindere Hitchcock, hoewel dat niet betekent dat ie slecht is. Eigenlijk is er geen een Hitchcock film die ik echt slecht vind, hoewel ik pas de helft (26 stuks) heb gezien. Maar ja, The Paradine Case bevind zich toch wel in de onderste regionen van die 26.


avatar van neo

neo (crew)

  • 15353 berichten
  • 8472 stemmen

Persoonlijk ken ik nog veel slechtere Hitchcock films uit echt zijn begindagen. De cameo van de regisseur is bijna identieke cameo als die van hem in Strangers on the Train; in beiden draagt hij muziek instrument met zich mee de trein uit.

Een tijd lang wil de film mij maar niet echt interresseren met een hoop gedoe omtrend relatieproblemen. Pas rond de rechtzaak begint de boel op gang te komen en komen de spanningen in de rechtbank om de hoek kijken. Dat maakt nog veel goed, net als de score van Frans Waxman. De cast is ook subliem. Uiteindelijk is grote minpunt het script. 3 sterren


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 11783 berichten
  • 4655 stemmen

neo schreef:

Persoonlijk ken ik nog veel slechtere Hitchcock films uit echt zijn begindagen.

het woord 'slecht' is sowieso nooit van toepassing op Hitchcock (of op een van zijn films). heb er 30 gezien, films uit alle momenten van zijn carriere, maar nog nooit onder 2,5 a 3 sterren uitgekomen.

Een tijd lang wil de film mij maar niet echt interresseren met een hoop gedoe omtrend relatieproblemen. Pas rond de rechtzaak begint de boel op gang te komen en komen de spanningen in de rechtbank om de hoek kijken. Dat maakt nog veel goed, net als de score van Frans Waxman. De cast is ook subliem.

ben ik met je eens.

Uiteindelijk is grote minpunt het script.

vind het gedoe met die relatieproblemen idd. niet zo interessant, maar alles om die rechtzaak heen zat toch wel erg goed in elkaar.


avatar van neo

neo (crew)

  • 15353 berichten
  • 8472 stemmen

Oh dus het woord slecht mag ik niet meer gebruiken? Het is vooral zeer persoonlijke en om nou te zeggen dat je niks van een regisseur slecht kan/mag noemen. The Ring (1.5), The Skin Game (2), The Farmer's Wife (2)...


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 11783 berichten
  • 4655 stemmen

ehm, het was mijn mening. je mag zeggen wat je wilt, maar ik vind het juist van Hitchcock zo knap dat ie, ondanks een grote kwantiteit, zo constant was qua kwaliteit. enkel uitschieters naar boven.

maar goed wie ben ik...


avatar van italian

italian

  • 1391 berichten
  • 262 stemmen

zoals bijna altijd een goede Hitchcockfilm.geen uitschieter maar hij kon me toch blijven boeien.

Het eerste deel van de film vind ik zoals velen wat saai met die relatieproblemen maar van wanneer hij naar het kasteel gat begint het pas goed te worden.

nog(spijtig genoeg)niet veel gezien van Peck maar hier deed hij toch wel zijn best, net zolas Charles Laughton die goed op dreef was.

enige minpunten: acteerwerk komt van sommige wat amateuristisch over. hele mooie muziek maar werd wat te veel en fout gebruikt.ook vond ik de zelfmoord van Andre toch niet zo goed uitgewerkt net zoals de beschuldigingen die zij in het begin kreeg: ze ging mee en dat was het...

prachtig einde van wanneer hij de rechtzaal uitgaat!!

grappig dat Louis Jourdan later in de james bond film Octopussy de slechterik is


avatar van 007

007

  • 202 berichten
  • 170 stemmen

Vrij goeie film van de meester.

Het is niet echt een thriller, dus hij is ook niet echt spannend, maar toch blijft hij boeien.

Het viel mij op dat hij anders en misschien zelfs beter gefilmd was vergeleken met Hitchcock's vroegere films(Zijn films van in de jaren 30 over het algemeen), maar dat ligt misschien aan mij.

Het verhaal was niet zo origineel, hoewel ik het wel interesant vond hoe die advocaat zo gefacineerd raakt door mvr. Paradine.

Beidde rollen waren erg goed gespeeld, maar eigenlijk viel er van niemand echt te klagen.

Wanneer hij op het einde de rechtzaal verlaat was inderdaad prachtig. Ook het gesprek daarna tussen de rechter en diens vrouw en de laatste scene van de film waren erg goed.

De muziek was zoals meestal ook meer dan in orde.

3.5 sterren voor weer een prima hitchcock.


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6509 berichten
  • 1966 stemmen

Rechtbankfilms heb ik altijd fantastisch gevonden en als je dan ziet dat de grote Hitchcock er ééntje heeft gemaakt, dan moet die toch ook wel fantastisch zijn.

Een beetje dan: Het echte rechtbankprocedé start maar na een uur. Die eerste 60 minuten bestaan uit wat romantisch gezwets dat nog maar net aanvaardbaar blijft door het acteren van Gregory Peck en Charles Laughton. De echte rechtbankscenes zijn dan weer enorm goed, dat constant gekibbel tussen Laughton en Peck, waarbij natuurlijk de twist in het einde je weer verrast. Een dikke 3*

Nog aanraders in het rechtbankgenre?


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 9706 berichten
  • 6221 stemmen

Goede Hitchcock met een eveneens goede Peck. Mysterieus en sfeervol. Geen meesterwerk maar gewoon goed.

Pieter Montana schreef:

Nog aanraders in het rechtbankgenre?

12 Angry Men (evenals de remake) is een aanrader.


avatar van Kuck-x

Kuck-x

  • 372 berichten
  • 708 stemmen

Ooit las ik ergens dat deze film ten onder zou gaan in langdradig gezwets en ik was derhalve best huiverig. Maar ik vind het een meeslepend verhaal, waarin Pecks groeiende fascinatie voor de mysterieuze 'femme fatale' Valli goed is uitgewerkt. De sfeer is goed, het gebruik van licht en schaduw (vooral op de gezichten) opvallend en effectief. En, nou ja, Coburn en Laughton samen... Een traktatie.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1824 stemmen

I swear by Almighty God that the evidence I shall give shall be the truth, the whole truth and nothing but the truth.

Eén van Hitchcock's zwaarst onderschatte films, The Paradine Case bleek een spannend rechtbankdrama te zijn met een twist op het einde die je niet ziet aankomen. Waar ik me bij Spellbound aan stoorde was het acteerwerk van Gregory Peck dat niet veel voorstelde, hier bewijst Peck dat hij toch in staat is om een memorabele rol neer te zetten. Hij kwam nogal overtuigend en zelfvertrouwd over in die rechtbankscènes, puike acteerprestatie dus. Alida Valli, een voor mij totaal onbekende Italiaanse actrice, wist haar rol als femme fatale Mrs. Paradine ook al indrukwekkend neer te zetten. En ook op de verdere rollen zoals die van Charles Laughton en Ann Todd is werkelijk niets aan te merken. Het eerste uur waarin Anthony Keane (Peck) en Mrs. Paradine elkaar ontmoeten en Keane op onderzoek uitgaat om de zaak uit te spitten vond ik verre van langdradig. In tegendeel zelfs, de film wist me in de eerste vijf minuten al vast te grijpen om me vervolgens niet meer los te laten. The Paradine Case bevat dan ook weer alle typische Hitchcock-kenmerken: romantische thema's, wazige driehoeksverhoudingen, close-ups, haat, verlangen, ... Weer een meesterwerk van de Master of Suspense.

4.0 sterren


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3040 berichten
  • 3853 stemmen

Ik denk dat veel mensen deze film met verkeerde verwachtingen zijn gaan kijken. Het is namelijk geen thriller, maar een melodrama in rechtbanksetting dat gaat over vreemde liefdesrelaties en de vernietigende effecten daarvan. Niet Hitchcock op z'n best, maar toch een aardige film.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 4857 stemmen

Een behoorlijk goede film van Hitchcock weer dit. De film heeft in het eerste uur wat tijd nodig om echt om gang te komen, maar naarmete de film vordert wordt het allemaal steeds beter en beter, met de uiteindelijke afloop in de rechtbank als hoogtepunt.

Gregory Peck vind ik meestal wel een goed acteur en ook hier slaagt hij erin zijn rol van advocaat goed en overtuigend te spelen. Tot mijn verrassing bleek Charles Laughton ook in deze film te zitten en zijn rol als soms ietwat norse rechter mag er ook zeker zijn. Ann todd vond ik als vrouw van Peck iets minder, maar Alida Valli doet het wel erg goed als vrouw waar de hele film om draait.

De film heeft zeker weer zijn spannende momenten en loopt op het eind net even iets anders dan ik had verwacht. Ook qua sfeer zit het verder wel goed. Jammer van het iets mindere eerste gedeelte van de film, anders had ook hier vier sterren zeker niet misstaan. Nu blijft de film echt steken op een halfje minder, wat trouwens ook verre van slecht is.

3,5*


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2905 stemmen

Nah, een schamele voldoende voor dit misdaaddrama. De uitkomst, alhoewel wat dik aangezet, zat nog wel aardig in elkaar. Maar voor de rest is The Paradine Case een matige film van Hitchcock, waarbij de typische Hitchcock-touch niet aanwezig is. Een jonge Gregory Peck speelt een advocaat van een vrouw, die verdacht wordt haar blinde man te hebben vermoord, maar uiteraard zit dr veel meer achter. Hij handelt ook als een detective, waardoor ik meer het idee kreeg naar een uitgerekte aflevering van Baantjer te kijken.


avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

  • 218 berichten
  • 213 stemmen

Zoals de meester betaamt; tegelijk gebeurt er betrekkelijk weinig en is het buitengewoon spannend. Er zijn een paar haken en ogen; so what.


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 2484 berichten
  • 2619 stemmen

Kuck-x schreef:

Ooit las ik ergens dat deze film ten onder zou gaan in langdradig gezwets en ik was derhalve best huiverig. Maar ik vind het een meeslepend verhaal, waarin Pecks groeiende fascinatie voor de mysterieuze 'femme fatale' Valli goed is uitgewerkt. De sfeer is goed, het gebruik van licht en schaduw (vooral op de gezichten) opvallend en effectief. En, nou ja, Coburn en Laughton samen... Een traktatie.

Helemaal mee eens, het is een plaatje dit rechtbankdrama!

Echt het niveau van Hitchcock maar om eerlijk te zijn had ik ook niets anders verwacht toen wij aan de film begonnen. De man levert vrijwel altijd goede films op met geraffineerde spelers en vaak is het een lust voor het oog zoals hij het in elkaar zet.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12278 berichten
  • 3920 stemmen

I do not like to be interrupted in the middle of an insult

Alfred Hitchcock moet zowat mijn eerste echte kennismaking met de wondere wereld der cinema zijn geweest. Het was in ieder geval de eerste klassieke Hollywood regisseur waarbij ik actief naar zijn oeuvre op zoek ging en vreemd genoeg stokte dat proces een aantal jaar geleden. Ik werd meer en meer geïnteresseerd in andere regisseurs en good old Hitchcock verdween in de kast, zeker omdat ik ook praktisch alles heb wat in de Benelux is uitgebracht. Wat bleek echter? Ik had nog niet alles gezien wat ik indertijd gekocht had!

Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen en aangezien ik altijd wel te vinden ben voor een rechtbankdrama, kreeg The Paradine Case de eer om de hernieuwde interesse in Hitchcock terug te doen oplaaien. Iets wat vrij goed lukt, maar ik had hier precies toch net iets meer van verwacht. Zou dan ook graag de originele versie van Hitchcock (naar het schijnt zou die afklokken op een goede 130 minuten en onder andere Lady Sophie Horfield beter uitwerken, wat haar Oscar nominatie zou verklaren aangezien ze nu amper in de film voorkomt) willen zien, want dit oogt bij vlagen nogal onafgewerkt. Schijnt echter dat die versie ondertussen verloren is geraakt.. Toch blijft The Paradine Case wel een film met een interessant plot en weet Hitchcock de kijker wel geruime tijd te boeien. Al gebiedt de eerlijkheid me ook wel om te zeggen dat dat voor een groot stuk aan een uitstekende cast is te wijten.

Zo is Charles Laughton heerlijk irritant als de rechter van dienst (die scènes in de rechtbank zelf of zijn avances naar Gay zijn werkelijk geweldig gebracht) en ook Gregory Peck stelt wederom niet teleur. Er is iets met dat soort klassieke acteurs dat je vandaag de dag toch niet meer ziet. Charles Coburn is ook altijd wel de moeite waard, maar de Italiaanse Alida Valli mag zeker en vast niet vergeten worden als mevrouw Paradine. De scènes tussen haar en Peck geven vonken en zeker naar het einde toe geraken ze wel erg goed op elkaar ingespeeld. Degene die er dan ook een beetje tussenuit valt is Ann Todd als de vrouw van Peck. Niet meteen een slechte rol hoor, maar ze weet niet te overtuigen in vergelijking met die andere grootheden die met haar het scherm delen.

Een wat lauwe Hitchcock cameo, praktisch dezelfde als Strangers on a Train, en ook als film in zijn oeuvre een tikkeltje minder. Het knappe aan Hitchcock is dan wel dat het steeds vermakelijke film blijft, al heeft hij hier overduidelijk wel zijn cast mee. Misschien maar eens wat van zijn werk in de herziening gooien, is al jaren geleden in ieder geval.

3.5*


avatar van Movsin

Movsin

  • 5952 berichten
  • 7269 stemmen

Geen typische Hitchcock want amper thriller. Wel een pak sterren in deze film die aanvankelijk wel teleurstelt : een flauw politie-onderzoek en de indruk dat een liefde-relatie-probleem hierop de voorkeur kreeg. Wel moet gezegd dat Alida Valli een schitterende femme fatale is en dat de film met het opsporingswerk en de rechtspraak zich toch grotendeels heeft hersteld.

Is het geen topper, blijf toch fan van Hitchcock.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 4538 berichten
  • 1802 stemmen

Eigenlijk gewoon een doorsnee melodrama over het liefdesleven van een advocaat, dat zich echter van de talloze soortgenoten onderscheidt door de indrukwekkende hoeveelheid acteerkanonnen, door de op voorhand toch wel intrigerende variatie op de heeft-hij/zij-het-nou-wèl-of-níét-gedaan-plot en door de laatste naam op de titelrol. Helaas kondigde de schuldige zich wat mij betreft al vrij vlot aan, de plot ging uit als een nachtkaars, en buiten de grote professionaliteit was er weinig tot niets dat zou kunnen doen vermoeden wie de regisseursstoel vulde – en dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat dit een project was dat door producent (en hier ook scriptschrijver) David O. Selznick aan Hitchcock werd opgedrongen, inclusief een cast waar Hitch niet onverdeeld gelukkig mee was.

        De grotendeels positieve berichten en vrij hoge scores hier verbazen me wel, want de meeste professionele critici en biografen vinden dit één van Hitchcocks minste films. Een uitzondering is de Gentse criticus Frans Sierens in zijn aardige boekje Alfred Hitchcock (Bruna 1963) dat je soms nog wel eens ziet liggen bij tweedehands boekwinkels. Hij ontwaart in deze film een fatalistische reeks passies die bijna een keten van slachtoffers vormt: Lady Sophie Horfield voor haar man, rechter Lord Thomas Horfield voor Gay Keane, Gay Keane voor haar echtgenoot, Anthony Keane voor Mrs Paradine, Mrs Paradine voor Latour, Latour voor Mr Paradine, en Mr Paradine wellicht voor zijn vrouw... "de mens bij Hitchcock staat machteloos tegenover de kracht van het gevoel, zo machteloos dat hij er door verpletterd wordt."


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 445 berichten
  • 383 stemmen

Een rechtbankdrama ? Een thriller ? Niks van dit, Hitchkock doet wat hij in feite in de jaren '40 veelvuldig deed nl hij maakt een puur melodrama verpakt in een suspense genre. Zijn (heimelijke?) interesse ligt in die (perverse) verhoudingen tussen man en vrouw. Hitchkock moet dan ook in zijn handjes gewreven hebben toen hij het scenario/boek las. De onderdanigheid van Todd, de verhouding tussen de rechter en zijn vrouw, de verboden gevoelens van Peck, de gevaarlijke gevoelens van Valli voor Latour. Alhoewel ik de film verhaal technisch niet zo boeiend vind (het einde loopt uit op een sisser en niemand draag echt de gevolgen) vind ik dit een van meest interessante Hitchkocks omdat hij een beetje uit de buurt blijft van zijn jaren '50 en 60 entertainment en een donkere ondertoon in de film steekt. Het huwelijksleven van Peck en Todd is in het begin idealistisch maar verzuurt, Valli laat zich uiteindelijk kennen als een manipulator eerste klas en wat zijn de beweegredenen van Peck om Latour te beschuldigen van moord ? Omdat hij Valli wil vrij krijgen (overdracht van schuld) ? Of omdat hij een concurrent/minnaar wil uit de weg ruimen ? Duivelse Hitchkock suggereert meermaals voor het tweede. En dan zijn er nog die schitterende maar voor mij onduidelijke scenes tussen rechter en zijn vrouw. Het zijn bijna inserts waarin de vrouw angstig kijkt, bezorgd; Waarom ? In een scene alla citizen kane zitten ze ver uiteen van de tafel met een vreemde conversatie als dialoog. De film is een beetje een vergeten Hitchkock, de vierde Selznick produktie die er te veel aan was voor Hitchkock maar er valt veel plezier aan die film te beleven. Magistrale camera bewegingen (introductie van Valli aan de piano - het noodlot wordt dan al aangekondigd, wanneer Latour binnenkomt in de rechtszaal cirkelt de camera rond Valli als een roofdier), de onberispelijke fotografie van Lee Garmes die de interieurs (gevangenis, rechtszaal en kamers) fabuleuze zwart wit contrasten meegeeft. En dan nog die schitterende one liners (misschien geholpen door ben hecht die volgens IMDB uncredited staat omdat Selznick met de eer wou strijken) waarvan ik toch graag eentje hier neerschrijf (uitgesproken door de aanklager ) : she had patience, she could wait. She was, indeed, no ordinary woman. Yep, this is, indeed, no ordinary Hitchkock.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 2692 berichten
  • 3506 stemmen

Een weinig optimistische Hitchcock die het voor een groot deel moet hebben van de cast: naast een prima Peck en een monstrueuze Laughton is het Valli die met haar charismatische verschijning voor het mysterie zorgt. Zet daar muurbloempje Todd tegenover en de onprofessionele fascinatie van Peck voor zijn cliënte is wel voor te stellen. Al was de hopeloos ouderwetse opofferingsgezindheid van Todd voor haar echtgenoot ergens ook wel hartverwarmend. Stand by your man! Enfin, niemand kan beweren dat deze film het instituut "huwelijk" promoot, integendeel. Minder vond ik overigens de inbreng van "LaTour", een weinig geloofwaardig personage en ook weinig subtiel neergezet.

Verder een verzorgd en bij tijd en wijle mooi geschoten film, met een camera die letterlijk om Valli draait. De rechtbankscenes zijn oerdegelijk en de ontknoping, hoewel niet verrassend, best knap gedaan. Tranen en angstzweet als alles ineenstort op het eind (zou het geen sisser willen noemen). Behoort misschien niet tot het beste wat Hitchcock heeft gemaakt, maar bovengemiddeld.


avatar van Collins

Collins

  • 4437 berichten
  • 2695 stemmen

Aan het draaien van de film gingen wat perikelen vooraf tussen Hitchcock en producent David O. Selznick. Selznick stond erop dat Gregory Peck, Alida Valli en Louis Jordan de hoofdrollen voor hun rekening zouden nemen. Hitchcock vond geen van allen geschikt, maar ging akkoord. Selznick bleef vervelend doen door het draaiboek steeds aan te passen, zodat Hitchcock het juiste script pas steeds op de draaidag zelf tot zijn beschikking had. Een onwerkbare situatie voor de perfectionist en Master van de planning die gewend was zijn scripts veel eerder onder ogen te krijgen.

Uiteraard had deze werkwijze consequenties. Het draaien van de film duurde veel langer dan gepland en de productiekosten rezen de pan uit. Tot ergernis van Selznick. Nadat de film gereed was, werd de jarenlange samenwerking tussen regisseur een producer beëindigd.

De film dan. Aan de film valt niet af te zien dat onenigheid ten grondslag lag aan zijn ontstaan. Over de acteerprestaties van de ongewenste acteurs niets dan goeds.

Het script is natuurlijk niet ideaal. Veel te veel gericht op dialoog en dat werkt vertragend. De film kent niet het gewoonlijke narratieve tempo dat Hitchcock hanteert en waarin de suspense met stilistische zorg wordt opgebouwd. Daarentegen past het verhaal dat een mengeling van thriller en romantiek is en tragische en psychologische componenten bezit, wel weer prima bij de regisseur, die zijn praatzieke karakters redelijk onder de duim houdt en er heel behoorlijk in slaagt plukjes suspense te laten doorsijpelen.

De film ziet er technisch mooi uit. Met creatief en schitterend camerawerk. Neem bijvoorbeeld de scène waarin de rollende camera secondenlang Louis Jordan volgt als hij de rechtzaal betreedt en helemaal om Alida Valli moet heenlopen terwijl hij haar onderwijl heel ongemakkelijk negeert. In een paar seconden voltrekt zich daar een technisch en dramatisch prachtig stuk film. Prachtscène.

The Paradine Case is niet de spannendste Hitchcock. De grote hoeveelheid dialoog staat onvervalste suspense in de weg. De film is ook niet één van de meest temporijke. En ook niet één van de meest humoristische. Visueel, dramatisch en acteertechnisch echter zeer bezienswaardig.