The Paradine Case (1947)

Alternatieve titel: De Zaak Paradine

Misdaad / Drama

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Gregory Peck, Ann Todd en Charles Laughton

Mevrouw Maddalena Paradine wordt gearresteerd wegens moord op haar rijke, blinde echtgenoot. Een jonge, ambitieuze advocaat neemt de zaak op zich. Hij raakt al snel zeer gefascineerd door mevrouw Paradine en door persoonlijke nieuwsgierigheid gedreven gaat hij op onderzoek.

Spannende 'courtroom-melodrama' met werkelijk geweldig acteerwerk. Met name Gregory Peck en Ann Todd zijn erg geloofwaardig. De film verveelt bijna geen moment en het script is zeer aardig.

3.5/5.0

avatar van jay73
Ik ben het met Diesel eens. Dit is een prima Hitchcock.
Vanaf de eerste minuut word je het verhaal ingesleept en je mag er pas weer uit bij de aftiteling. Maar er is wel iets mis mee:
het verschrikkelijke Tammy Wynette-achtige betoog van Gay Keane: Stand by your Man. Echt een beetje uit de tijd.

avatar van narva77
Vandeweek een Hitchcock-box op dvd gekocht met vier films: The Paradine Case, Spellbound, Notorious en Rebecca, voor maar €19,99!

avatar van titan
Die box heb ik ook gekocht, dat is nog eens een koopje!

Sinds vandaag ook eigenaar van de box en begonnen met 'The Paradine Case'. Een film met lekker veel vaart, misschien wel iets te veel. De liefde van Peck voor zijn client kwam bij mij niet echt geloofwaardig over en had wel wat beter uitgewerkt mogen zijn.
Voor de rest goed geacteerd in een spannende sfeer. 3,5*

avatar van Ramon K
Matige Hitchcock. Het eerste uur is strontvervelend. Het tweede uur is heel aardig. Acteerwerk is verder dik in orde. De dialogen waren soms tenenkrommend. (vooral de vrouw van Peck, Jezus wat een vreselijke woorden moet zij toch allemaal in de mond nemen) Verder dan 2,5 sterren kom ik niet.

aardige film. interessante driehoeksverhouding, boeiende zaak met een goed uitgedachte ontknoping en redelijk goed acteren (niet door iedereen), maar Peck (uiteraard) is erg goed. toch is de film niet echt bijzonder en hoort zeker niet bij het beste werk van Hitchcock. wel aardig om een keer gezien te hebben. ruim 3 sterren.

Ook een koopje gedaan Ik heb voor deze film samen met Rebecca de volle 2€ moeten betalen. Het was 1€ actie in de GB
Ik vond het een vrij aardige film, niet zijn beste maar verre van slecht. Ik had net een lachwekkende slechte film gezien en ik verbaasde over het klasseverschil tussen de 2 (met het voordeel voor deze fim dan wel).
Ik geef 'm 3 *

avatar van aslan
1 euro ???
vandaag betaalde ik bij carrefour €2,49 per stuk

avatar van speedy23
Dit is de, volgens mijn bescheiden mening, mooiere poster. Het is deze die ze hier in Vlaanderen gebruikt hebben voor de hoes van de DVD's, met dat verschil dat hij niet Frans/Nederlands is, maar Engels/Nederlands. Let ook even op waarde die de poster heeft.

Alternatieve poster The Paradine Case.

En o ja, de DVD's aan één euro waren een reclame-actie, die wel twee weken geduurd heeft maar drie maal is doorgegaan. Ik heb ook eventje navraag gedaan hoe het komt dat ze deze films zo spotgoedkoop konden verkopen, (42 verschillende titels), en het antwoord was simpel: Carrefour heeft gewoon de rechten voor het Belgisch grondgebied opgekocht. Als iemand anders deze films in België wil uitbrengen, moeten zij eerst de toestemming van Carrefour krijgen.

avatar van Poisonthewell
Een toch ietwat mindere Hitchcock, hoewel dat niet betekent dat ie slecht is. Eigenlijk is er geen een Hitchcock film die ik echt slecht vind, hoewel ik pas de helft (26 stuks) heb gezien. Maar ja, The Paradine Case bevind zich toch wel in de onderste regionen van die 26.

neo (crew)
Persoonlijk ken ik nog veel slechtere Hitchcock films uit echt zijn begindagen. De cameo van de regisseur is bijna identieke cameo als die van hem in Strangers on the Train; in beiden draagt hij muziek instrument met zich mee de trein uit.

Een tijd lang wil de film mij maar niet echt interresseren met een hoop gedoe omtrend relatieproblemen. Pas rond de rechtzaak begint de boel op gang te komen en komen de spanningen in de rechtbank om de hoek kijken. Dat maakt nog veel goed, net als de score van Frans Waxman. De cast is ook subliem. Uiteindelijk is grote minpunt het script. 3 sterren

neo schreef:
Persoonlijk ken ik nog veel slechtere Hitchcock films uit echt zijn begindagen.

het woord 'slecht' is sowieso nooit van toepassing op Hitchcock (of op een van zijn films). heb er 30 gezien, films uit alle momenten van zijn carriere, maar nog nooit onder 2,5 a 3 sterren uitgekomen.

ben ik met je eens.

Uiteindelijk is grote minpunt het script.

vind het gedoe met die relatieproblemen idd. niet zo interessant, maar alles om die rechtzaak heen zat toch wel erg goed in elkaar.

neo (crew)
Oh dus het woord slecht mag ik niet meer gebruiken? Het is vooral zeer persoonlijke en om nou te zeggen dat je niks van een regisseur slecht kan/mag noemen. The Ring (1.5), The Skin Game (2), The Farmer's Wife (2)...

ehm, het was mijn mening. je mag zeggen wat je wilt, maar ik vind het juist van Hitchcock zo knap dat ie, ondanks een grote kwantiteit, zo constant was qua kwaliteit. enkel uitschieters naar boven.

maar goed wie ben ik...

avatar van italian
zoals bijna altijd een goede Hitchcockfilm.geen uitschieter maar hij kon me toch blijven boeien.
Het eerste deel van de film vind ik zoals velen wat saai met die relatieproblemen maar van wanneer hij naar het kasteel gat begint het pas goed te worden.
nog(spijtig genoeg)niet veel gezien van Peck maar hier deed hij toch wel zijn best, net zolas Charles Laughton die goed op dreef was.
enige minpunten: acteerwerk komt van sommige wat amateuristisch over. hele mooie muziek maar werd wat te veel en fout gebruikt.ook vond ik de zelfmoord van Andre toch niet zo goed uitgewerkt net zoals de beschuldigingen die zij in het begin kreeg: ze ging mee en dat was het...
prachtig einde van wanneer hij de rechtzaal uitgaat!!
grappig dat Louis Jourdan later in de james bond film Octopussy de slechterik is

Vrij goeie film van de meester.
Het is niet echt een thriller, dus hij is ook niet echt spannend, maar toch blijft hij boeien.
Het viel mij op dat hij anders en misschien zelfs beter gefilmd was vergeleken met Hitchcock's vroegere films(Zijn films van in de jaren 30 over het algemeen), maar dat ligt misschien aan mij.
Het verhaal was niet zo origineel, hoewel ik het wel interesant vond hoe die advocaat zo gefacineerd raakt door mvr. Paradine.
Beidde rollen waren erg goed gespeeld, maar eigenlijk viel er van niemand echt te klagen.
Wanneer hij op het einde de rechtzaal verlaat was inderdaad prachtig. Ook het gesprek daarna tussen de rechter en diens vrouw en de laatste scene van de film waren erg goed.
De muziek was zoals meestal ook meer dan in orde.

3.5 sterren voor weer een prima hitchcock.

avatar van Pieter Montana
Rechtbankfilms heb ik altijd fantastisch gevonden en als je dan ziet dat de grote Hitchcock er ééntje heeft gemaakt, dan moet die toch ook wel fantastisch zijn.

Een beetje dan: Het echte rechtbankprocedé start maar na een uur. Die eerste 60 minuten bestaan uit wat romantisch gezwets dat nog maar net aanvaardbaar blijft door het acteren van Gregory Peck en Charles Laughton. De echte rechtbankscenes zijn dan weer enorm goed, dat constant gekibbel tussen Laughton en Peck, waarbij natuurlijk de twist in het einde je weer verrast. Een dikke 3*

Nog aanraders in het rechtbankgenre?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goede Hitchcock met een eveneens goede Peck. Mysterieus en sfeervol. Geen meesterwerk maar gewoon goed.

Pieter Montana schreef:

Nog aanraders in het rechtbankgenre?

12 Angry Men (evenals de remake) is een aanrader.

avatar van Kuck-x
Ooit las ik ergens dat deze film ten onder zou gaan in langdradig gezwets en ik was derhalve best huiverig. Maar ik vind het een meeslepend verhaal, waarin Pecks groeiende fascinatie voor de mysterieuze 'femme fatale' Valli goed is uitgewerkt. De sfeer is goed, het gebruik van licht en schaduw (vooral op de gezichten) opvallend en effectief. En, nou ja, Coburn en Laughton samen... Een traktatie.

avatar van MNV2
I swear by Almighty God that the evidence I shall give shall be the truth, the whole truth and nothing but the truth.

Eén van Hitchcock's zwaarst onderschatte films, The Paradine Case bleek een spannend rechtbankdrama te zijn met een twist op het einde die je niet ziet aankomen. Waar ik me bij Spellbound aan stoorde was het acteerwerk van Gregory Peck dat niet veel voorstelde, hier bewijst Peck dat hij toch in staat is om een memorabele rol neer te zetten. Hij kwam nogal overtuigend en zelfvertrouwd over in die rechtbankscènes, puike acteerprestatie dus. Alida Valli, een voor mij totaal onbekende Italiaanse actrice, wist haar rol als femme fatale Mrs. Paradine ook al indrukwekkend neer te zetten. En ook op de verdere rollen zoals die van Charles Laughton en Ann Todd is werkelijk niets aan te merken. Het eerste uur waarin Anthony Keane (Peck) en Mrs. Paradine elkaar ontmoeten en Keane op onderzoek uitgaat om de zaak uit te spitten vond ik verre van langdradig. In tegendeel zelfs, de film wist me in de eerste vijf minuten al vast te grijpen om me vervolgens niet meer los te laten. The Paradine Case bevat dan ook weer alle typische Hitchcock-kenmerken: romantische thema's, wazige driehoeksverhoudingen, close-ups, haat, verlangen, ... Weer een meesterwerk van de Master of Suspense.

4.0 sterren

avatar van goongumpa
Ik denk dat veel mensen deze film met verkeerde verwachtingen zijn gaan kijken. Het is namelijk geen thriller, maar een melodrama in rechtbanksetting dat gaat over vreemde liefdesrelaties en de vernietigende effecten daarvan. Niet Hitchcock op z'n best, maar toch een aardige film.

avatar van Spetie
Een behoorlijk goede film van Hitchcock weer dit. De film heeft in het eerste uur wat tijd nodig om echt om gang te komen, maar naarmete de film vordert wordt het allemaal steeds beter en beter, met de uiteindelijke afloop in de rechtbank als hoogtepunt.

Gregory Peck vind ik meestal wel een goed acteur en ook hier slaagt hij erin zijn rol van advocaat goed en overtuigend te spelen. Tot mijn verrassing bleek Charles Laughton ook in deze film te zitten en zijn rol als soms ietwat norse rechter mag er ook zeker zijn. Ann todd vond ik als vrouw van Peck iets minder, maar Alida Valli doet het wel erg goed als vrouw waar de hele film om draait.

De film heeft zeker weer zijn spannende momenten en loopt op het eind net even iets anders dan ik had verwacht. Ook qua sfeer zit het verder wel goed. Jammer van het iets mindere eerste gedeelte van de film, anders had ook hier vier sterren zeker niet misstaan. Nu blijft de film echt steken op een halfje minder, wat trouwens ook verre van slecht is.

avatar van Vinokourov
Nah, een schamele voldoende voor dit misdaaddrama. De uitkomst, alhoewel wat dik aangezet, zat nog wel aardig in elkaar. Maar voor de rest is The Paradine Case een matige film van Hitchcock, waarbij de typische Hitchcock-touch niet aanwezig is. Een jonge Gregory Peck speelt een advocaat van een vrouw, die verdacht wordt haar blinde man te hebben vermoord, maar uiteraard zit dr veel meer achter. Hij handelt ook als een detective, waardoor ik meer het idee kreeg naar een uitgerekte aflevering van Baantjer te kijken.

Zoals de meester betaamt; tegelijk gebeurt er betrekkelijk weinig en is het buitengewoon spannend. Er zijn een paar haken en ogen; so what.

avatar van knusse stoel
Kuck-x schreef:

Helemaal mee eens, het is een plaatje dit rechtbankdrama!
Echt het niveau van Hitchcock maar om eerlijk te zijn had ik ook niets anders verwacht toen wij aan de film begonnen. De man levert vrijwel altijd goede films op met geraffineerde spelers en vaak is het een lust voor het oog zoals hij het in elkaar zet.

avatar van Metalfist
I do not like to be interrupted in the middle of an insult

Alfred Hitchcock moet zowat mijn eerste echte kennismaking met de wondere wereld der cinema zijn geweest. Het was in ieder geval de eerste klassieke Hollywood regisseur waarbij ik actief naar zijn oeuvre op zoek ging en vreemd genoeg stokte dat proces een aantal jaar geleden. Ik werd meer en meer geïnteresseerd in andere regisseurs en good old Hitchcock verdween in de kast, zeker omdat ik ook praktisch alles heb wat in de Benelux is uitgebracht. Wat bleek echter? Ik had nog niet alles gezien wat ik indertijd gekocht had!

Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen en aangezien ik altijd wel te vinden ben voor een rechtbankdrama, kreeg The Paradine Case de eer om de hernieuwde interesse in Hitchcock terug te doen oplaaien. Iets wat vrij goed lukt, maar ik had hier precies toch net iets meer van verwacht. Zou dan ook graag de originele versie van Hitchcock (naar het schijnt zou die afklokken op een goede 130 minuten en onder andere Lady Sophie Horfield beter uitwerken, wat haar Oscar nominatie zou verklaren aangezien ze nu amper in de film voorkomt) willen zien, want dit oogt bij vlagen nogal onafgewerkt. Schijnt echter dat die versie ondertussen verloren is geraakt.. Toch blijft The Paradine Case wel een film met een interessant plot en weet Hitchcock de kijker wel geruime tijd te boeien. Al gebiedt de eerlijkheid me ook wel om te zeggen dat dat voor een groot stuk aan een uitstekende cast is te wijten.

Zo is Charles Laughton heerlijk irritant als de rechter van dienst (die scènes in de rechtbank zelf of zijn avances naar Gay zijn werkelijk geweldig gebracht) en ook Gregory Peck stelt wederom niet teleur. Er is iets met dat soort klassieke acteurs dat je vandaag de dag toch niet meer ziet. Charles Coburn is ook altijd wel de moeite waard, maar de Italiaanse Alida Valli mag zeker en vast niet vergeten worden als mevrouw Paradine. De scènes tussen haar en Peck geven vonken en zeker naar het einde toe geraken ze wel erg goed op elkaar ingespeeld. Degene die er dan ook een beetje tussenuit valt is Ann Todd als de vrouw van Peck. Niet meteen een slechte rol hoor, maar ze weet niet te overtuigen in vergelijking met die andere grootheden die met haar het scherm delen.

Een wat lauwe Hitchcock cameo, praktisch dezelfde als Strangers on a Train, en ook als film in zijn oeuvre een tikkeltje minder. Het knappe aan Hitchcock is dan wel dat het steeds vermakelijke film blijft, al heeft hij hier overduidelijk wel zijn cast mee. Misschien maar eens wat van zijn werk in de herziening gooien, is al jaren geleden in ieder geval.

Geen typische Hitchcock want amper thriller. Wel een pak sterren in deze film die aanvankelijk wel teleurstelt : een flauw politie-onderzoek en de indruk dat een liefde-relatie-probleem hierop de voorkeur kreeg. Wel moet gezegd dat Alida Valli een schitterende femme fatale is en dat de film met het opsporingswerk en de rechtspraak zich toch grotendeels heeft hersteld.
Is het geen topper, blijf toch fan van Hitchcock.