ad

Alternatieve titel: Nightfall

Oorsprong: Duitsland / Portugal

Geregisseerd door: Fred Kelemen

Met onder meer: Verena Jasch, Wolfgang Michael en Adolfo Assor

IMDb beoordeling: 6,8 (175)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 5 september 1999

Over Abendland

Anton, die al jaren samenleeft met Leni, kan zich niet onttrekken aan de dreiging, angst en twijfel waarvan de wereld aan het einde van de twintigste eeuw doordrongen lijkt te zijn. Steeds dieper zakt hij weg in lethargie. Leni gelooft nog in een leven dat niet geregeerd wordt door werk en materialisme. Liefde, vertrouwen en sensualiteit zijn voor haar de tegenhangers van de benauwde wereld rondom haar en de sfeer van doem die Anton om zich heen gesponnen heeft. In de film brengen Anton en Leni onafhankelijk van elkaar de nacht door, wat onvermijdelijk een confrontatie met zichzelf en met hun eenzaamheid tot gevolg heeft. Hun reis door de nacht wordt doorkruist door verschillende ontmoetingen, die hun diepste verlangens en gevoelens aan de oppervlakte brengen.

avatar van Biosguru

Biosguru

Erg donkere film, die grote indruk gemaakt heeft met zijn mooie beelden.

avatar van lebowski

lebowski

Prima film, langzaam en donker, schitterende fotografie, uitstekende soundtrack ook. Als de acteerstijl niet zo 'Duits' en '80's' was geweest - ondanks dat de film eind vorige eeuw is geschoten - was dit een aardig tijdloos document geweest. Het draaiboek is overigens gebaseerd op 'Kasimir en Karoline' van Ödön von Horváth.

avatar van Bas I.

Bas I.

Is deze film nog ergens te vinden? Zelfs op de pindakaas is het een lastige zaak.

avatar van jtsterkenburg

jtsterkenburg

Bas I. schreef:

Ook ik zou deze film erg graag willen zien en de gebruikelijke kanalen lijken inderdaad niet voorhanden.

avatar van McSavah

McSavah

Kan ook enkel een VHS rip vinden helaas..

avatar van Bas I.

Bas I.

Na lang zoeken zag ik 2.5 jaar geleden voor het eerst deze lastig te vinden film. Ik was compleet overdonderd door de kracht van de film en na een korte periode van bezinken kwam Abendland op de nummer één positie van mijn favorieten. Een herziening kon alleen maar afbreuk doen aan de film en dus heb ik die lang uitgesteld. Vandaag was het echter zover. En dus heb ik opnieuw meer dan twee uur zitten kijken naar die lelijke VHS rip.

In de film staan een man en een vrouw op het punt om hun relatie te verbreken. De man is ontzettend passief en toont geen enkele affectie richting de vrouw, die daar genoeg van heeft. Na een ruzie trekken beide het nachtleven van een niet nader genoemde Duitse stad in. In deze stad worden ze geconfronteerd met een flinke hoop ellende en duistere persoonlijkheden. Werkelijk alles in deze film is ontzettend grauw en neerslachtig en sluit daardoor naadloos aan op de stemming van de hoofdpersonages. Kelemen's mooie camerawerk zorgt voor enkele indrukwekkende scènes in deze toch wel erg zware en heftige film.

De scènes waarin de hoofdpersonages rustig in een bar zitten te roken met op de achtergrond muziek die eigenlijk thuishoort in een goed Mexicaans restaurant zullen voor mij altijd symbool blijven staan voor deze film. Ik heb me wederom geen moment verveeld. De film houdt vooralsnog zijn vijf sterren status maar ik moet hem opnieuw even laten bezinken om een oordeel te vormen of de eerste plaats in mijn favorieten nog steeds terecht is. Wellicht dat een betere kwaliteit kan zorgen voor een nog betere ervaring. Hoewel een korrelige VHS print misschien nog wel het beste past in de sfeer van de film.

avatar van Finisterra

Finisterra

Fijne review, Bas I.

Kijk er ook nog altijd naar uit om deze film ooit in een normale kwaliteit te mogen aanschouwen.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ik ga er eens werk van maken! Zat er net in de trein nog aan te denken - ik rond dit najaar hopelijk mijn studie af en dan ga ik een (film)feestje geven. Zal Fred Kelemen eens een mailtje sturen.

Vraag me af waar een VHS-print trouwens vandaan zou moeten komen. Van een zichtkopie?? Alleen van Verhängnis bestaat een reguliere DVD (en een kopie bij het FIlmmuseum/EYE)

avatar van Finisterra

Finisterra

Een exclusieve Kelemen-vertoning zou wel een geweldig feestje zijn ja.

Verder heb ik geen idee waar de VHS rip vandaan komt. Het betreft een kopie van een hardsubbed EP VHS die iemand ooit heeft vast gekregen. Kwaliteit was echt wel slecht. Vond het nog maar net kijkbaar. Maar het was toch genoeg om de klasse ervan te ontdekken.