ad
  • 140.685 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 460.955 acteurs
  • 284.172 gebruikers
  • 8.143.346 stemmen
Avatar
 
Geen afbeelding beschikbaar

Fred Kelemen

Geboren: 6 januari 1964 (57) in West-Berlijn

Bekend van: Suspiria, Sarajevo Songs of Woe en Frost

IMDb profiel: Fred Kelemen

Wikicode: 3999

8 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Iketes

Iketes

  • 1968 berichten
  • 1226 stemmen

Wat is dit voor regisseur? Ben hier toch wel bijzonder nieuwsgierig naar.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Ben ik ook al enkele jaren, zijn films zijn echter onvindbaar. Ik weet dat hij cinematograaf voor Tarr is geweest, verder blijft hij een soort mythisch figuur.


avatar van Iketes

Iketes

  • 1968 berichten
  • 1226 stemmen

Hij wil zijn films ook niet op dvd. Hij vindt dat dvd het hart van film steelt, beetje vaag allemaal.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Interessante kwestie, het is alleen wel betreurenswaardig dat ik de films nu niet kan zien


Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12450 stemmen

Iketes schreef:

Wat is dit voor regisseur? Ben hier toch wel bijzonder nieuwsgierig naar.

danuz schreef:

Ben ik ook al enkele jaren, zijn films zijn echter onvindbaar. Ik weet dat hij cinematograaf voor Tarr is geweest, verder blijft hij een soort mythisch figuur.

Nou mytisch toch niet echt. Zijn nieuwe film komt hij altijd persoonlijk op het IFFR voorstellen. In een ouwe stofjas en een man en een halve paardenkop in de zaal is daar weinig mytisch aan.

't Is een liefhebber denk ik, iemand die houdt van het medium en het benut om zijn ding te doen, niet in eerste instantie om anderen te behagen. De stijl doet erg aan Tarr denken (hij was niet alleen cameraman van Tarr, hij is het nog steeds wel eens - waaronder The Man from London). Zijn eerste film is destijds door Argus distributeurs (die ook de Sokurov back catalogue geheel distribueerden) aangekocht (na een premiere op het IFFR) en heeft een roulatie in de NL-se filmhuizen gehad. Bij het ter zielen gaan van Argus heeft het Filmmuseum nog eenmaal Verhängnis vertoont (toen heb ik m kunnen zien). Een zeer Tarr-achtige film met lange takes minuten lang draaiend en tollend.

Over een zeer boosaardige wereld met veel drank, waarin twee einzelgängers/randfiguren elkaar vinden en er altijd een troostrijk, humaan einde aan de film is (beetje terugkerende thematiek van rondhangende randfguren op zoek naar liefde en contact (klinkt zoetsappig ). Van die film is er dus sowieso een kopie in een NL-se kluis te vinden. Het Filmmuseum is vast bereied hem ooit weer eens te vertonen.

Frost was een moeilijk verhaal. Een rammelende 16mm kopie, die ooit op een beeld/geluid/muziek festival in Den Haag weer eens opdook (eerste in Tiger competitie in Rotterdam). Er speelt een rechtenkwestie over die film meen ik, waardoor Kelemen zelf ook niet meer over de film beschikt.

Ik ontdekte Kelemen pas toen ik op het IFFR werd meegesleept naar Abendland. Ik was gehypnotiseerd. Niet alleen door die lange takes, maar ook door de bevrijdende katharsis in de stad (Lissabon meen ik). Dat heeft zijn werk niet zo met Tarr gemeen (Kelemen is rauwer, harder en meer onthutsend - vergelijkbaar met Grandrieux bijvoorbeeld of Kerrigan).

Zijn laatste film was ingelast in Rotterdam omdat hij toevallig ent af was. Kelemen kwam m zelf langsbrengen. Een vaag werkje, waarbij er niet meer dan ten mensen in de zaal zaten. Nu in Oost- Eurpoa gemaakt. De magie van eerder camerawerk ontbrak en het was onduidelijk wat Kelemen er mee wilde. Dat werd bij de Q&A ook niet duidelijk.

Het schijnt dat Peter van Bueren persoonlijk bevriend is met Kelemen. Wie weet kan hij zijn invloed aanwenden om de man in de schijnwerpers te krijgen. Of het is wachten op een doorbraak op een groter festival.

Of toch een leven als schimmige kantlijnfiguur. Ik zou in elk geval aanbevelen: hou de programmering van het IFFR altijd in de gaten op de naam van Kelemen. Zijn vertonen zijn werk standaard. En dat is bijna eenmalig, want het is mij toch gelukt om ze alle vier te zien te krijgen.


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Lees ik dat nu goed? Heeft Fred Kelemen een nieuwe film?!

WARSZAWSKI FESTIWAL FILMOWY - wff.pl


avatar van beavis

beavis

  • 6506 berichten
  • 11881 stemmen

Erg cool!

En traditioneel gezien zou het IFFR deze dan ook moeten programmeren!

...wellicht ein-de-lijk ook eens tijd voor een retrospectief dan.... Fingers crossed.


avatar van beavis

beavis

  • 6506 berichten
  • 11881 stemmen

Interview with Fred Kelemen – 4 april 2017 - YouTube

een ingekorte versie van de "talk" die Kelemen onlangs in EYE gaf ging vandaag online