• 8.227.392 stemmen

Alternatieve titels: Fallen / Glut / Krišana

Oorsprong: Letland / Duitsland

Geregisseerd door: Fred Kelemen

Met onder meer: Egons Dombrovskis, Nikolaj Korobov en Vigo Roga

IMDb beoordeling: 6,8 (260)

Oorspronkelijke taal: Lets

Over Krisana

Matīss Zelčs ontmoet een zekere nacht een vrouw die van plan is zich van de brug te werpen. Hoewel Matīss geen moeite heeft gedaan haar op andere gedachten te brengen, kan hij haar niet vergeten. De politie weet echter van niets en heeft geen lichaam gevonden. Matīss raakt geobsedeerd door de vrouw en start een eigen onderzoek.

image

avatar van danuz

danuz

Op momenten echt claustrofobisch en geweldig mooi op de huid geschoten. Fotografie en omgeving dragen bij aan de neerslachtige misantropie. Toch kon ik niet helemaal meegaan in Matīss' zoektocht, bespeurde bijna een vleugje detective. Had wat mij betreft niet echt gehoeven (net als de 'twist' aan het einde). Maar smaak absoluut naar meer, want de sfeerschepping (voor een groot deel door de soms enorm mooie geluidsband) was soms echt voortreffelijk!

avatar van rubenn

rubenn

Een nachtbrakende archivaris tussen hond en wolf en de moraliteit van een travelling.

avatar van Woland

Woland

Krisana was toch wel een moeizame zit. Schijnbaar heeft de Duitse regisseur Fred Kelemen ook met Béla Tarr samengewerkt, en dat is wel te merken ook; weliswaar hebben we niet de tracking shots, maar wel een traag voortslepende film, met veel lange shots, een druilerig en donker oostblok waar de hoofdpersoon binnen in de kroeg zit als hij niet buiten door de regen loopt, en helaas ook een langzaam verhaal waar ik maar met grote moeite de aandacht bij kan houden. De geobsedeerde Matiss, die op zoek gaat naar informatie over de vrouw die hij van een brug zag springen, is trouwens ook een figuur die zo uit Krasznahorkai (en dus bij Tarr) zou kunnen zijn komen lopen. En dan kan de zoektocht van Matiss best wel een donkere, unheimliche sfeer hebben, ik vond het (op dit moment van kijken) qua verhaal toch te weinig interessant om me echt te boeien.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Letse?

avatar van Woland

Woland

Ah, daar ging ik gemakshalve even vanuit aangezien het een Letse film is. Onterecht dus, ik ga het corrigeren