Frost (1997)

Duitsland

geregisseerd door Fred Kelemen
met Paul Blumberg, Anna Schmidt en Mario Gericke

Op kerstavond vlucht de zevenjarige Mischa samen met zijn jonge moeder Marianne voor de mishandelingen van zijn dronken vader. Met slechts 1 koffer verlaten ze stiekem het huis. Marianne denkt terug aan haar jeugd in Oost-Duitsland en besluit om terug te gaan naar haar geboortedorp, in de hoop daar hulp, vrede en rust te vinden. Als ze denkt op haar reisbestemming aangekomen te zijn, doemt er zich een met ijs bedekt landschap op. Beekjes zijn bevroren, de bomen staan bewegingsloos in de sneeuw. Het topje van de kerktoren steekt nog net boven het winterlandschap uit. Heeft de tijd haar geboortedorp compleet bevroren en bedekt met ijs, of laat het geheugen van Marianne haar in de steek?

avatar van Mochizuki Rokuro
Sprak met Verhoeven op het IFFR over 'lange' Tigers. Omdat Viktoria (dit jaar in competitie) met net boven 2,5 uur relatief zo'n lange Tiger-film was. Deze Frost van Kelemen was de langste film die ik zo kon bedenken die in de Tiger Awards competitie zat (en niet won). Dit waren twee andere (hele) lange: Lavoura Arcaica (2001) en Fyra Nyanser av Brunt (2004) (voor de rest zijn Tigers zelden boven de twee uur).

Frost was blijkbaar vorig jaar maart ( o nee, twee jaar terug) in Engeland te zien in een Slow Cinema-festival in Engeland: AV Festival: Slow Cinema Weekend, Part 2 - Three Films by Fred Kelemen | Front Row Reviews - frontrowreviews.co.uk Het moet dus nog mogelijk zijn de film te vertonen.

avatar van Verhoeven
Dankjewel, voor het opzoeken. Alle drie de titels stonden al op mijn lijstje om een keer te zien.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ook bij deze film even een linkje: Frost bij EYE Film in Amsterdam | 5 april 2017

Even een logistieke voetnoot: Met inleiding van Kelemen (zoals in de inleiding staat) en een start om 20.45 ben je dus wel ruim na twaalven klaar... Een nachtelijke zwerftocht door Amsterdam lijkt me dan de enige optie ipv een (trein)reis naar huis.

avatar van beavis
Betekent voor mij meer dat ik na tien+ jaar wachtten op een kans, de film alsnog moet skippen

avatar van wolfmanrene
Het is gelukt aanvangstijdstip naar 20.00 te verplaatsen. Inleiding is overigens nog onder voorbehoud en je moet eerder denken aan kort welkom door Kelemen. Hij vindt dat zijn films geen inleidingen nodig heeft.

avatar van McSavah
Heel erg zin in!

avatar van beavis
oh wow!!!!
ik slaak hier een zucht van verlichting kan ik zeggen

wordt nog steeds een relatief latertje, "on a school night", maar is dan te doen
nu kan het verheugen echt/eindelijk beginnen!
zo blij met de Kelemen programmering
echt al jarenlang aan de toppen van mijn wensenlijstje