The True Story of Jesse James (1957)

Alternatieve titel: The James Brothers

Western

geregisseerd door Nicholas Ray
met Robert Wagner, Jeffrey Hunter en Hope Lange

Een schets van de laatste achttien jaar in het leven van Jesse James: zijn thuis in Missouri, zijn ervaringen met de Quantrill Raiders, zijn bandietenbestaan samen met zijn broer Frank en de gebroeders Younger, en zijn poging om een vreedzaam bestaan te leiden na een mislukte poging om de bank van Northfield te overvallen.

avatar van stephan73
ziet er eerder uit als de hoes van zo'n pulp roman. er staat zelfs 10 cent op!

veron35
Ik heb zelf deze versie met deze cover:

avatar van trebremmit
Remake van de film Jesse James uit 1939.
Een echte actiewestern en dat is maar goed ook want het acteren was niet al te best.
Wagner doet het echt heel slecht als Jesse James, wat een matig acteur is dat toch.
Deze film moet het vooral hebben van de vele gebeurtenissen, er zit erg veel vaart en actie in, ook de flashbacks zorgen voor een originele invalshoek.

avatar van Brix
Grotendeels ben ik het eens met de beoordeling van trebremmit, alleen die flash backs, daar houd ik niet van.

De film ziet er prachtig uit in Technicolor en CinemaScope, en de uitstekende DVD transfer doet er recht aan.
Het geheel is nogal groot van opzet.
Zo is de posse die de achtervolging van de James gang inzet misschien wel de grootste die ik ooit in een western gezien heb.
De locaties zijn ook goed gekozen.

Maar dan komen de minpunten, met voorop Robert Wagner, die absoluut geen uitstraling heeft en acteert als een natte vaatdoek.
Hij slaagde erin om in iedere scène waarin hij te zien is mijn irritatie op te wekken.
De enige die nóg slechter acteerde is Hope(loos) Lange.
Alsof ze in een toneelspelletje op een schoolavondje staat te spelen.

Tien keer meer charisma dan Wagner heeft Jeffrey Hunter.
Alleen al zijn donkere uiterlijk en felle ogen vegen Wagner volledig van het scherm wanneer ze samen in beeld zijn.

Verder nog het vermelden waard, in positieve zin, zijn Alan Hale Jr. als Cole Younger, Agnes Moorehead (moeder) en John Doucette, in de rol van sheriff.

Ook in deze Jesse James film duikt John Carradine weer op, zij het in een andere rol dan die van de moordenaar Ford.
Hier is hij een prediker.

Geen vervelende film, maar Wagner verknoeit het plezier wel erg.
Ik hoop dat hij niet meer dan een "aanwezigheidspremie"ontvangen heeft voor zijn moeite.
Een echte gage zou er teveel aan zijn.

avatar van trebremmit
Voor wie van lezen houdt, hier nog een heel stuk over deze film en de regisseur Nicholas Ray.

The True Story of Jesse James

avatar van mr rumson
De verhalen van Jesse James zullen de western liefhebber wel bekent in de oren klinken .
Deze versie mag dan wel niks aan het verhaal toevoegen.
Maar wie de versie The Long Riders kent van Walter Hill .
Die zal het toch met mij eens zijn dat deze western een inspiratie bron was voor Hill.
Sommige scenes lijken zo te zijn over genomen neem bv. de stunt met de paarden die door de ramen van een gebouw springen .
Al moet ik wel toegeven dat die van Hill een stuk indrukwekkender eruit ziet.
Maar ook de sprong in het ravijn met paarden zien we later terug in de komische western The Frisco Kid.
Het is hier al meer keer aangehaald dat Wagner niet al te best is als Jesse James.
Toch heb ik er mij niet zo aan gestoord dit is ook weer te danken doordat de film genoeg afleiding bied.
Zo ziet de film er mooi uit en zit er aardig wat actie in .
Ook zit er een aardig tempo in deze film waardoor je voor je het weet de film alweer bijna op zijn einde is.
Kortom ondanks de mindere presentaties van Wagner is deze Jesse James versie toch goed te doen.