

In einem Jahr mit 13 Monden (1978)
Genre: Drama
Speelduur: 124 minuten
Alternatieve titel: In a Year with 13 Moons
Oorsprong:
West-Duitsland
Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder
Met onder meer: Volker Spengler, Ingrid Caven en Gottfried John
IMDb beoordeling:
7,4 (4.660)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 24 januari 1980
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot In einem Jahr mit 13 Monden
De laatste vijf dagen uit het leven van de transseksueel Elvira Weishaupt (Spengler). Uit liefde voor Anton Saitz (John), een man die van vrouwen hield, liet Erwin zich ooit opereren om Elvira te worden. Samen met prostituee Rode Zora (Caven) zoekt Elvira plaatsen op die in haar leven een grote rol hebben gespeeld. Overal stuit ze op liefdeloosheid en vernederingen. Het wordt een vijf dagen durende lijdensweg.
Externe links
Acteurs en actrices
Elvira Weishaupt
Zora la rouge
Anton Saitz
Irene Weishaupt
Marie-Ann
Chauffeur
Schwester Gudrun
Sybille
Hacker
Seelen-Frieda
Video's en trailers
Reviews & comments

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Haalt het niet bij Angst Essen Seele Auf, maar desalniettemin ook een aangrijpend drama, met een hoogst origineel verhaal (het plot hierboven is helaas nogal spoilerig, maar ik zou zelf even geen betere samenvatting weten), creatief camerawerk en goede rol van Volker Spengler. 3,5 *

Gorro
-
- 699 berichten
- 11032 stemmen
Wellicht de beste film van Rainer Werner Fassbinder. De film staat bol van de surrealistische, macabere en poëtische scenes die een beeld schetsen van het verscheurde leven van Erwin/Elvira. Bij elke ontmoeting in haar zoektocht naar steun stuit ze weer op onbegrip en raakt steeds verder in een isolement. Dankzij een voortreffelijke cinematografie wordt dit prachtig in beeld gebracht en laat de film een indringende indruk achter. ****½

dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4098 stemmen
Bijzonder slaapverwekkende bedoening. Fassbinder is een regisseur dat uit het theater wereldje komt en dat is duidelijk te merken. Er wil veel te veel gezegd worden in een te kort tijdsbestek en wanneer dat op een uiterst monotone, weinig pakkende en vaak amateuristische manier gebeurt is dat funest voor een film, helemaal als er audiovisueel weinig te beleven valt. Eerste 30 minuten boeiden mij wel en de scene waarin die kerel zich ophangt zijn mooi gefilmd maar ik denk dat een tweede kijkbeurt niet snel zal komen. Fassbinder had me overtuigd met Angst Essen Seele Auf, zijn eerste film die ik gezien heb maar sindsdien is het alleen kommer en kwel.
2*

Earth
-
- 858 berichten
- 371 stemmen
Het kon me niet boeien. Ik was nieuwsgierig geworden om iets te gaan kijken van Fassbinder. Verhaal en acteren ..mwahh. niet super.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De eerste Fassbinder die mij weet te pakken.
Voor een groot deel tenminste, er zaten ook een paar stukken in die me wisten te vervelen. Dat maakt in dit geval niet eens zo heel veel uit. Geen idee wat er allemaal door Fassbinder heen ging toen hij dit maakte, maar ik vind het een vrij bizarre film eigenlijk. Niet zozeer bevreemdend of onbegrijpelijk, maar het geheel heeft iets merkwaardigs. Enerzijds ziet alles er gewoon uit en wordt er cinematografisch niets bijzonders gedaan, anderzijds bevat het verhaal een ongewone hoofdpersoon, die toch allemaal opmerkelijke types ontmoet. Daar worden vervolgens ook nog eens erg onnatuurlijke dialogen en voice-overs aan toegevoegd en scènes die ietwat surrealistisch aandoen. Aan de ene kant wil Fassbinder duidelijk emoties oproepen en een geloofwaardige hoofdpersoon neerzetten, aan de andere kant doorbreekt Fassbinder de realiteit regelmatig met merkwaardige scènes zoals die dansscène, de ophangscène en dat geweldige moment waarop een man buiten naar de zestiende verdieping staat te staren en vervolgens het achtergrondverhaal van een bijrol begint te leveren. Het geheel heeft iets theatraals, maar is tegelijkertijd altijd filmisch. En bijna al het drama lijkt vergezeld te gaan met een wrang gevoel voor humor.
Wat helemaal het doel van dit alles is weet ik niet. Ik snap het verhaal en de ontwikkelingen, maar heb tegelijkertijd het gevoel dat er ook iets langs me heen gaat, alsof het voor Fassbinder iets persoonlijks is of zo. Maar het werkte wel op mijn gevoel, op veel verschillende manieren. Dit is overigens niet op de laatste plaats te danken aan Volker Spengler, die zijn bijzondere rol erg mooi brengt.
Het had trouwens nog wel iets van de films van Almodovar weg, minus de felle kleuren. Daar lopen ook dergelijke excentrieke typetjes rond en zijn travistieten kennelijk overal te vinden.
4*

winterswijk
-
- 30 berichten
- 44 stemmen
Heb wel eens gelezen dat de film erg snel is opgenomen, met een erg klein budget... weet niet of ik het mij goed herinner.
In elk geval zitten er voor mij teveel langdradige stukken in. De eindeloze tristesse, op het sentimentele af, is echter zo diep snijdend, de hele film door, dat hij zeker de moeite van het bekijken waard is, ook wel 2 keer.
De slachthuisscene....
Maar dit is niet de film van deze regisseur waarmee je beginnen moet, mijn mening.

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14433 stemmen
Heb wel eens gelezen dat de film erg snel is opgenomen,
Maar ik kan mij niet herinneren dat deze film er rommeliger of rafeliger uitziet dat een doorsnee werk van hem.

winterswijk
-
- 30 berichten
- 44 stemmen
Ik vind de interactie tussen geluid en beeld, tekst en editing, cameravoering en acteren, etc. minder ver doordacht dan in b.v. Lola. Ook is het script soms wat rechtlijnig en traag, ---vind ik.
Maar 25 dagen en 700.000 Dmark, nee, dat is nou ook weer geen lowbudget-film te noemen... Dus dank voor de info.
(Wel lang terug dat ik 'm keek. Misschien iets om vanavond weer eens op te zetten!)

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14433 stemmen
Geen idee wat er allemaal door Fassbinder heen ging toen hij dit maakte, maar ik vind het een vrij bizarre film eigenlijk. Niet zozeer bevreemdend of onbegrijpelijk, maar het geheel heeft iets merkwaardigs.
Net in een treinreis Leeuwarden-Utrecht weer een deel van Harry Baer's Fassbinder boek kunnen lezen. Onder andere over deze (zijn beste in mijn ogen).
Ook een beter beeld gekregen van wat er door Fassbinder heenging: Zijn vriend Armin Meier had kort ervoor zelfmoord gepleegd en Fassbinder kreeg daarvan in de pers publiekelijk de schuld. Fassbinder leefde een tijdje al kluizenaar en ging volgens Baer (die 15 jaar met Fassbinder werkte in verschillende 'functies') als een bezetene te werk en hervond al zijn energie die hij verloren was in de jaren ervoor (waar Armin Meier overigens deels verantwoordelijk was als je Baer mag geloven).

Spetie
-
- 38582 berichten
- 5287 stemmen
Best wel weer een mooie film van Fassbinder, die mij grotendeels wel wist te pakken.
Op momenten is het ook best een zware film. Want wat hoofdrolspeler/speelster Erwin/Elvira hier allemaal voor de kiezen krijgt, wordt je niet bepaald vrolijk van. Die laatste vijf dagen van haar leven zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Elvira, zoals ik haar maar even voor het gemak noem, is al een eigenaardig personage, maar de personen die ze allemaal ontmoet zijn zeker niet minder eigenaardig. Die ontmoetingen zijn interessant om te zien en vaak weet Fassbinder er ook wel iets aparts van te maken.
Hoewel het er visueel allemaal niet altijd even mooi uitziet, blijft het geheel meestal toch behoorlijk boeiend. Fassbinder stopt tussen het eigenlijke verhaal soms hele bizarre en surrealistische scènes, Vooral de scènes in het slachthuis en de ophangscène, hadden iets erg speciaals en bijzonders, hoewel die eerste aan de andere kant ook behoorlijk goor was om naar te kijken. Volker Sprengler zet in ieder geval een bijzondere rol neer, die richting het einde zelfs nog voor enige ontroering zorgt, omdat ik uiteindelijk toch wel een beetje medelijden kreeg met de manier waarop iedereen op Elvira reageerde.
Een bijzondere film dus. Niet altijd even mooi, soms zelfs lelijk met een paar momenten, die mij niet boeiden, met gelukkig ook genoeg moment die wel werkten. Ook een bijzonder moment was de aftiteling, omdat daar in grote letters. 28 Augustus 1978 op verscheen. Een datum met een duidelijke betekenis voor de film, maar ook een datum die voor mijzelf natuurlijk onvergetelijk is.
3,5*

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Droefgeestige Fassbinder waarbij ge de manier van filmen en verhalen van deze cineast een beetje gewoon moet zijn om niet te vroeg de knop om te draaien.
Veel levensbedenkingen enerzijds, close-ups anderzijds in een film die beslist doet nadenken, inzonderheid over de bijzondere aard van het hoofdpersonage.
Zucht naar sensatie is er niet, wel een rauwe, gevoelige schets waar het groot publiek weinig aan heeft.
Volker Spengler beeldt Elvira schitterend uit en Fassbinder aarzelt niet om meerdere drieste scenes in te lassen die alleen maar de zware sfeer benadrukken zonder rechtstreeks met het verhaal te maken te hebben.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Misschien wel Fassbinder's meest persoonlijke film, dit lijdensverhaal over hoe klote het leven zijn kan; zoals hiervoor al vermeld had de regisseur zelf net een tragedie beleefd. Een meedogenloos, niets ontziend en bijtend psychologisch drama over de laatste vijf dagen van het droevige leven van een ongelukkige transseksueel (kan het ellendiger) in Frankfurt. Het was een tegelijk gepassioneerde, maar ook rommelige film over eenzaamheid, wreedheden en zich slachtoffer voelen. De slachthuisscène blijft ook nu nog schokkend.

Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2540 stemmen
Typisch een film gemaakt door een gestoorde man. Hoeveel drugs hij hier genomen had, moet alles wel overtreffen. Wilde graag een kunstenaar zijn, walgelijk. Wat een kutfilm!
Het laatste nieuws

Deze nieuwe titels op Disney+ kun je tijdens de decembermaand kijken

Het gaat weer beter met 'Jackass'-ster Bam Margera: Acteur honderd dagen clean

Thriller 'The Last Boy Scout' met Bruce Willis morgenavond te zien op televisie

Het slechtlopende Viaplay krijgt lucht dankzij kapitaalinjectie: 'Liggen goed op koers'
Bekijk ook

Neotpravlennoye Pismo
Drama / Romantiek, 1960
28 reacties

Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
23 reacties

Kanal
Drama / Oorlog, 1957
23 reacties

Nostalgia de la Luz
Documentaire / Drama, 2010
22 reacties

Die Ehe der Maria Braun
Drama / Oorlog, 1978
66 reacties

Stachka
Drama, 1925
20 reacties
Gerelateerde tags
frankfurt am main sex changeslaughterhousetransgender
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.