Before Night Falls (2000)

Alternatieve titel: Antes Que Anochezca

3,26

geregisseerd door Julian Schnabel
met Javier Bardem, Olivier Martinez en Johnny Depp

Epische film over het leven van Cubaanse dichter en schrijver, Reinaldo Arenas (1943-1990), van zijn jeugd tot zijn dood in New York. Hij sluit zich aan bij Castro's rebellen. In 1964 zit hij in Havana en ontmoet een vroegere liefde. Hun relatie duurt een jaar. Door zijn openlijke homoseksualiteit komt hij echter in de problemen.

33 BERICHTEN4 MENINGEN
aaa
neo (crew)
geplaatst op 10 mei 2002, 13:01 uur, permalink
goeie film.de film laat een interessant beeld zien van de opkomst van het regime van fidel castro en de daarbij komende revolutie van homosexualiteit.mooie rol van javier bardem,die dichter/schrijver en homosexuele man speelt (twee dingen die castro verafschuwde).De hoofdrolspeler komt door de revolutie in de problemen,omdat hij zijn boeken wil uitbrengen,maar dit is verboden omdat dat propeganda zou zijn voor anti-revolutionaire.er wordt een rake sfeer geschets van het cuba uit de jaren 60,70 en 80 en de chaos die daarmee samenging.in de film komen een paar bekende acteurs voorbij:sean penn,michael wincott en johnny depp (in 2 rollen).Net als bij Schnabel's vorige film Basquiat gaat de film over de ondergang van een persoon.in beide gaat het om iemand die zich uit in een vorm van kunst.waar basquiat nog wle goed was,slaagt deze film erin om die te overtreffen,ook te danken aan de diepzinnige voice-overs.3.5 sterren

geplaatst op 11 april 2003, 18:37 uur, permalink
mooiste film van 2002. echt schitterende film. alle commentaar overbodig.(ik heb de film pas in 2002 in een filmhuis gezien)

geplaatst op 16 juni 2004, 16:18 uur, permalink
Verkrijgbaar op dvd bij Homescreen.
Ik vond het een prachtige film. Leuke bijrol van Johnny Depp.
Ik heb de vrouw die ooit getrouwd was met Arenas zelf ontmoet op het filmfestival in Mons in februari.

geplaatst op 3 juli 2006, 16:11 uur, permalink
beetje vage film, vond hem niet echt super. maar de rol van Sean Penn was werelds en het beste wat de film te bieden had.

avatar van Wolverine

geplaatst op 18 september 2006, 12:13 uur, permalink
Sean Penn en Depp, mmmm toch maar besteld.

geplaatst op 23 december 2006, 10:28 uur, permalink
OH MY .. ! Johnny Depp en Diego Luna in ÉÉN film 😄 😄 !

geplaatst op 24 december 2006, 16:23 uur, permalink
De enige redenen waarom ik deze film ging kijken was omdat Diego Luna en Johnny Depp er in meespeelden, alleen die kregen wel een hele kleine rol vond ik zelf. Johnny was dan misschien onmisbaar, hij mocht wel wat vaker voorkomen. En Diego Luna kwam alleen in het begin voor om eventjes met zijn tong te zwaaien..

Sowieso hou ik niet van dit soort films.

avatar van sangha
geplaatst op 25 april 2007, 17:13 uur, permalink
redelijke film die een goed beeld geeft van het regime van fidel castro. er zitten ook wat minpunten aan: het was wat langdradig en op sommige punten behoorlijk saai. daarom zal ik de film niet snel een 2e keer kijken. tegen de mensen die deze film alleen kopen omdat Johnny Depp erin speelt ("omdat ie zo lekker is"), zou ik zeggen: laat m liggen...hij heeft 2 piepkleine rolletjes.

avatar van jeanintjuh
geplaatst op 29 maart 2008, 14:48 uur, permalink
Geweldige film! Ik kan wel allemaal prachtige verhalen gaan houden, maar deze film moet je echt zelf beleven.

(De rol van Johnny Depp is echt heel klein. Het was wel de reden waarom ik deze film kocht, maar als dat de enige reden is waarom je de film zou willen zienn zou ik hem niet kopen)

avatar van Chuck Taylor

geplaatst op 24 april 2008, 18:11 uur, permalink
iilSe schreef:

Dus de reden dat je deze film een 0,5 geeft is eigenlijk puur gebaseerd op het feit dat het je tegenviel niet de hele film lang van de aanwezigheid van Depp en Luna te genieten? Dat lijkt met niet slim.

avatar van jeanintjuh
geplaatst op 17 mei 2008, 21:19 uur, permalink
(maar ze geeft high school musical en scary movie 3 wel 4,5*) Zucht, waarom moeten de gemiddeldes om dit soort redenen omlaag worden gehaald bij onbekende films.

geplaatst op 22 juli 2008, 20:17 uur, permalink
Een integer en aangrijpend kunstenaarsportret, las ik in een recensie. Helemaal mee eens

avatar van iggybiggie
geplaatst op 27 augustus 2008, 13:18 uur, permalink
sangha schreef:
hij heeft 2 piepkleine rolletjes.

Nou, eigenlijk drie, namelijk:

1) travestiet
2) generaal
3) generaal in de fantasie van Arenas

Ik vind het juist gaaf dat Johnny Depp zulke kleine rolletjes aanpakt. Hij laat zien dat je ook dan lekker vet van het scherm kan knallen en ons (mij althans) onvergetelijke filmmomenten kan bezorgen. Kleine rollen bestaan niet.

avatar van kinjutsu
geplaatst op 22 september 2008, 23:38 uur, permalink
Dat de film mooi was viel al aan de poster af te lezen, het was dus geen verrassing.

avatar van nachtvlinder
geplaatst op 27 oktober 2008, 13:24 uur, permalink
aardige biografische film, maar niet om blij van te worden

geplaatst op 18 maart 2009, 13:58 uur, permalink
nachtvlinder schreef:
aardige biografische film, maar niet om blij van te worden

Wel, wel.
Ik ben hier extreem blij van geworden.

Dit is zo'n zeldzame film die je blij maakt dat je leeft. Het leven spat van het scherm: de wil om zijn eigen leven te leiden. Dit is gewoon kunst als je het mij vraagt.

De montage is wonderlijk fris en luchtig, alsof het allemaal losjes aaneen geregen scènetjes zijn, met hier en daar zelfs wat gaten erin, maar dat maakte het nu net allemaal weer veel echter. Dit is een heerlijk persoonlijke film. Het feit dat Castro en zijn regime niet te drammerig aangeklaagd werd, maar bijna terloops maakte het des te schrijnender. Alweer een illusie armer en een wijze les dat er 'no such thing' is als een verlichte dictator.

Gelukkig werd er toch ook gefocust op de momentjes dat aan de dictatuur ontsnapt kon worden. Het communisme in de Caraïben lijkt nu eenmaal iets draaglijker dan de versie in het barre Rusland.

Maar los van de inhoud was er de vederlichte vorm van het alles in beeld brengen, de wondermooie muziek die soms een melancholisch sausje goot over scènes waar geen brongeluid bij te horen was, de fantastische kleuren, die onherkenbare Sean Penn, die geweldige sfeer (die autorit door New York/Havanna mocht van mij blijven duren) enz. die alles naar een hoger niveau tilden. De retrolook leek ook écht, niet te Hollywoodiaans, maar echt zweet dat in de kleren getrokken was. Bravo ook voor de kapper van Bardem.

De acteurs: bijna vergeten, maar wat een mooi prestaties, hoewel Schnabel ze toch een beetje naar het achterplan duwt door zijn prachtige beelden: ieder shot was een schilderij (hoe zou dat komen?)

Normaal laat ik zo'n film nog een beetje nazinderen om te bewijzen dat hij ze alle 5 verdient, maar ik gok dat het wel zal lukken. Dit is een film die ik meteen opnieuw kan bekijken. Toch het ultieme 5-sterrenbewijs.

geplaatst op 19 maart 2009, 16:59 uur, permalink
jeanintjuh schreef:

Ja, bij stond hij ook heel prominent op de dvd-hoes. Wat een commerciële verneukerij. Gelukkig heeft de film op zich wel méér dan genoeg te bieden.

Sjongejonge, wat een massa's personages en wilde taferelen. Een hele geschiedenis wordt hier voor de camera gesleurd. ik was trouwens zo naïef om te denken dat de film echt in Cuba geschoten was, maar dat werd gedurende de film wel duidelijk dat dit niet echt binnen demogelijkheden lag, haha.

geplaatst op 22 maart 2009, 0:00 uur, permalink
Waaaaaat? Is er maar 78 keer op deze film gestemd?

En maar kleppen over Johnny Depp en Sean Penn, goeie acteurs maar ja........laat maar......

geplaatst op 22 maart 2009, 0:01 uur, permalink
Shit, het hadden 5 sterren moeten zijn........grrrrrr.........

avatar van Norma
geplaatst op 27 maart 2009, 18:46 uur, permalink
Enigzins langdradige film die me met name aan het begin wat minder wist te boeien. Maar zodra de jong volwassen Arenas aan bod komt wist Bardem me mee te slepen door zijn werkelijk uitstekende acteerwerk. Op een heel naturelle, overtuigende manier geeft hij gestalte aan Reinaldo Arenas. Persoonlijk vond ik de film, ondanks dat het tijdsbeeld wel goed werd neergezet, wel wat sober gefilmd, dat elk shot een plaatje zou zijn heb ik er niet in terug gevonden. Aangrijpend verhaal, maar het had naar mijn smaak misschien net iets compacter verteld mogen worden.

geplaatst op 3 mei 2009, 11:49 uur, permalink
Film waar je lekker bij kunt wegdromen.

Before Night Falls wordt gedragen door Javier Bardem en bevat erg mooie plaatjes. Javier Bardem zet een schitterende acteerprestatie neer. Het camerawerk is erg mooi en bijzonder. Mooie bewegingen en interessante kleuren maken dit een lekker dromerige film. Het verhaal is ook wel goed. Daarnaast waren de rolletjes van Johnny Depp erg leuk, Sean Penn heb ik niet gezien.

3,5*.

geplaatst op 4 mei 2009, 13:25 uur, permalink
maerk schreef:
Sean Penn heb ik niet gezien.

3,5*.

Sean Penn zit er ook maar amper in: het is een Cubaanse boer die de kleine Arenas een lift geeft op zijn kar. Heel raar shot is dat, met heel rare kleuren. Het gezicht van Penn is daar ook donker.

geplaatst op 4 mei 2009, 16:17 uur, permalink
stefan dias schreef:

Oké, bedankt!

geplaatst op 4 mei 2009, 16:18 uur, permalink
Lupussy Galore schreef:
Shit, het hadden 5 sterren moeten zijn........grrrrrr.........

Je kan je stem nog veranderen...

avatar van Schildpad.
geplaatst op 15 mei 2009, 17:02 uur, permalink
Mooie film met een goed onderwerp. Jammer dat het soms wat langdradig was.

avatar van 0o.
geplaatst op 8 januari 2010, 23:25 uur, permalink
gister gezien. bijzonder aangrijpend verhaal, fantastisch acteerwerk, geweldig camerawerk en de goede muziek op de goede momenten. heb vandaag direct 3 boeken van reinaldo arenas besteld 🙂

ergens vind ik het overigens wel sterk dat sean penn en johnny depp zulke kleine rolletjes hebben in deze film

geplaatst op 11 januari 2010, 12:57 uur, permalink
0o. schreef:

Goed idee. Ik heb er al naar gezocht, maar was het nu een beetje uit het oog verloren. Weet je toevallig of ze in het Nederlands vertaald zijn? Mijn Spaans is niet zo heel goed.

avatar van 0o.
geplaatst op 19 januari 2010, 19:11 uur, permalink
stefan dias schreef:

op bol.com besteld, allemaal in het engels 🙂
ben inmiddels met de eerste (before night falls) begonnen, erg goed!

geplaatst op 20 januari 2010, 13:49 uur, permalink
0o. schreef:

op bol.com besteld, allemaal in het engels 🙂
ben inmiddels met de eerste (before night falls) begonnen, erg goed!

graçias

geplaatst op 9 september 2011, 17:41 uur, permalink
Een ontroerend en gevoelig portret van een man die werd vervolgd vanwege zij intellect en zijn homoseksualiteit. De regisseur maakte een magistrale, compromisloze, vastberaden, maar ook pijnlijke film vol poëzie, dromen, knappe dialogen, menselijke wreedheden, intollerantie, zucht naar macht, hebzucht en dramatische scènes, hoewel geen politiek standpunt ingenomen wordt.
Javier Bardem speelt grandioos: hij geeft zijn personage, die voortdurend op zoek is naar een plaats in de samenleving, waar hij geaccepteerd en gewaardeerd zal worden, eerlijkheid, menselijkheid en een kracht die steeds lijkt te groeien.
'Before Night Falls' is behalve een film over een bevlogen kunstenaar een film over het oneindige belang van vrijheid en tollerantie", las ik.

avatar van Lv92

geplaatst op 6 april 2013, 9:18 uur, permalink
Weer een goede film van Schnabel. Mooi uitzicht over de stad New York op een gegeven moment. Zelden zo subtiel in beeld gezien.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 8 januari 2016, 13:18 uur, permalink
Redelijk.

Een film over iemand waar van toeten noch blazen van gehoord had: Reinaldo Arenas. Het is best tragisch allemaal. En dat sleept in de film ook wel een beetje aan.
De meest interessante periodes zitten voor mij aan het begin van de film en het einde.

Javier Bardem is trouwens weergaloos. Heel subtiel acteerwerk levert hij af. In de bijrollen passeren nogal wat bekende gezichten, vaak in rolletjes die zo weer vergeten zijn. Deze film is hoe dan ook de Grote Bardemshow.

De mij vooralsnog onbekende regisseur Julian Schnabel schotelt tal van subtiele shots voor. De speelduur maakt ie wat mij betreft een tikkeltje te lang. Binnen de 2 uur had dit verhaal ook verteld kunnen worden.

geplaatst op 22 april 2016, 15:32 uur, permalink
Sergio Leone schreef:
Redelijk.

Ik heb zijn gelijknamige boek gelezen. Huiveringwekkend, onversneden en steengoed. Aanrader. Moet nog andere romans van hem lezen maar ze staan klaar!

Een internationaal befaamde schilder (heb er early eighties toch les over gekregen in de lessen kunstgeschiedenis): Julian Schnabel - julianschnabel.com