In Good Company (2004)

Komedie / Drama

geregisseerd door Paul Weitz
met Dennis Quaid, Scarlett Johansson en Topher Grace

Dan Foreman wordt gedegradeerd van zijn baan als hoofd advertentieverkoop voor een belangrijk tijdschrift, als zijn bedrijf wordt overgenomen. Zijn nieuwe baas, Carter, is veel jonger dan hij en leidt het bedrijf volgens de theorie van synergie in de onderneming. Dit veroorzaakt een conflict van managementstijlen. Dans privéleven staat bovendien op z'n kop wanneer zijn vrouw na jaren weer zwanger blijkt te zijn. Dan blijkt ook nog eens dat zijn nieuwe baas een affaire met zijn dochter is begonnen.

AFX
109 minuten die nooit meer terugkomen.

avatar van Roger Thornhill
Boeiende film die aardig het midden houdt tussen kritiek op de Amerikaanse corporate culture en de privéproblemen van Quaid en Grace, tussen drama en humor, tussen enigszins voorspelbaar en toch nèt even anders dan ik had gedacht dat het zou gaan (met name in de ontwikkeling van de relatie tussen Quaid en Grace), hetgeen altijd een pluspunt is. Net geen hoogvlieger, maar zeker amusant en ook wel boeiend en treffend genoeg om de hele speelduur lang interessant te blijven. David Paymer zorgt nog voor een mooie ontroerende noot, en in de 91 voorgaande berichten is er maar één iemand die de aanwezigheid van Malcom McDowell vermeldt...

Lichtgewicht met toch vaak grappig-gevatte dialogen, overbekende toestanden en de link naar het harde zakenleven met de onverbiddelijke maatschappelijk gevolgen voor de werknemer.
Dennis Quaid is knap in zijn rol van de man die op korte tijd toch wel één en ander te verwerken krijgt en Scarlett Johansson is heel charmant.

avatar van IH88
“For what it's worth, I enjoy talking to you more than anyone else.”

Sympathieke film Er gebeurd eigenlijk niet zo veel, maar het verhaal boeit wel. Dat komt ook door de acteurs die het allemaal inlevend weten te maken. In Good Company heeft een aantal personages die op kruispunten in hun levens staan en voor moeilijke uitdagingen komen te staan. Herkenbare uitdagingen die we allemaal tegenkomen.

Quaid, Grace en Johansson doen het uitstekend en ook de bijrollen worden goed ingevuld. In Good Company heeft geen dramatische of spannende plotontwikkelingen, maar zet zijn personages centraal. Met een luchtige sfeer en een aangenaam tempo. Prima.

avatar van stefan dias
Wat ik hier vooral over onthou is hoe OUDERWETS die nu al lijkt. Gedateerd… ik plaatste hem ergens in de jaren '90 (even niet stilstaand bij de leeftijden van de hoofdrolspelers) … uiteindelijk vile het nog wel mee met de uitwerking van de plot (geen 'en ze leefden nog lang en gelukkig' (wat de jongeren betreft) hoewel gesuggereerd werd dat dat er nog wel in zat…)
Ook hilarisch hoe het magazine gered werd en de online beeldenstormers op hun plaats gezet werden…zéér realistisch