The Key (1958)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Carol Reed
met William Holden, Sophia Loren en Trevor Howard

Stella, een jonge vrouw die de gave bezit de dood van zeelieden te voorzien, geeft zich tijdens hun verblijf aan wal aan deze verdoemden. Een Hollandse sleepbootkapitein ontsnapt echter aan de dood en keert terug naar Stella, die hem met gemengde gevoelens ontvangt.

Het motto van dit duistere, bedrukte, curieuze, maar ook wel oppervlakkige oorlogsliefdesdrama, tussen een angstige kapitein van een sleepboot en een aan ellende verslaafde vrouw, was dat je nooit hoop en vertrouwen op moet geven. Naar een boek van Jan de Hartog, met zeelieden die gevaarlijke bergingswerkzaamheden moesten uitvoeren.